Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Przewodnik po kognitywistyce, pod red. J. Bremera, Kraków: WAM, 2016.
2. Ph. Johnson-Laird, Komputer i umysł. Wstęp do nauk poznawczych, przeł. P. Jaśkowski, Poznań: Wyd. ProText, 1999.
3. M. Urchs, O procesorach i procesach poznawczych. Elementy kognitywistyki, Toruń: WN UMK, 2009.
4. W Duch, Czym jest kognitywistyka?, „Kognitywistyka i Media w Edukacji”, 1 (1998), s. 9-50.
5. Z. Muszyński, Kognitywistyka – rewolucja naukowa – gdzie i jaka?, w: Kognitywistyka. Problemy i perspektywy, pod red. H. Kardeli, Z. Muszyńskiego, M. Rajewskiego, Lublin: Wyd. UMCS, 2005, s. 251-264.
6. P. Jaśkowski, Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł? Warszawa: VIZJA Press, 2009.
Literatura uzupełniająca:
1. The MIT Encyclopedia od Cognitive Sciences, ed. R. Wilson, F. Keil, Cambridge, Mass: MIT Press, 2001.
2. Companion to Cognitive Science, ed. W. Bechtel, G. Graham, Blackwell Publishing, 1998.
3. P. Thagard, Mind. Introduction to Cognitive Science, Cambridge, Mass.: MIT Press, 2005.
4. Contemporary Debates in Cognitive Science, ed. R.J. Stainton, Blackwell Publishing, 2006.
5. T. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zagłębienie tajemnic umysłu, Gliwice: Wyd. Helion, 2006.
6. M. Gazzaniga, Istota człowieczeństwa. Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi?, Sopot: Smak Słowa, 2011.
7. S. Pinker, Jak działa umysł? Warszawa: KiW, 2002.
8. P. Gardenfors, Jak Homo stał się sapiens? O ewolucji myślenia, Warszawa: Czarna Owca, 2010.
9. Na ścieżkach neuronauki, pod red. P. Francuza, Lublin: Wyd. KUL, 2010.
10. M. Hohol, Wyjaśnić umysł. Struktura teorii neurokognitywnych, Kraków: Copernicus Center Press, 2013.
11. Ch. Frith, Od mózgu do umysłu. Jak powstaje nasz wewnętrzny świat? Warszawa: Wyd. UW, 2011.
12. Formy aktywności umysłu. Ujęcia Kognitywistyczne, t. 1-2, pod red. A. Klawitera, Warszawa: Wyd. naukowe PWN, 2008/9.
13. Mózg i jego umysły, pod red. W. Dziarnowskiej i A. Klawitera, „Studia z kognitywistyki i filozofii umysłu”, 2, Poznań: Wyd, Zysk i S-ka, 2005.
14. Formy reprezentacji umysłowych, pod red. R. Piłata, M. Walczaka, Sz. Wróbla, seria: Prace z filozofii i kognitywistyki, Warszawa: Wyd. IFiS PAN, 2006.
15. Modele umysłu, pod red. Z. Chlewińskiego, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, 1999.
|
Zakres tematów: |
- miejsce kognitywistyki w systemie wiedzy
- główne działy (subdyscypliny) kognitywistyki
- metodologiczna specyfika interdyscyplinarnych programów badawczych
- multidyscyplinarność i interdyscyplinarność kognitywistyki
- przykłady badań interdyscyplinarnych w ramach kognitywistyki
- poziomy organizacji procesów umysłowo-poznawczych
- fazy rozwojowe kognitywistyki
- podstawowe metody i kategorie badawcze kognitywistyki (umysł, poznanie, język, informacja, świadomość, wnioskowanie, komunikacja)
- rodzaje systemów poznawczych i komunikacyjnych
- paradygmat obliczeniowy i sztuczna inteligencja
- paradygmat neurokognitywistyczny i teoria umysłu ucieleśnionego
- społeczno-kulturowy wymiar umysłu, poznania i komunikacji
- wybrane zagadnienia szczegółowe (umysł – mózg, umysł-komputer, umysł – język, umysł – społeczeństwo, człowiek jako system poznawczy, sztuczna inteligencja)
|