Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2014.
2. A. K. Koźmiński, D. Jemieliniak, Zarządzanie od podstaw, Warszawa 2011.
3. Zarządzanie, pod red. A. K. Koźmińskiego, PWN 2004,
4. Podstawy zarządzania pod red M. Strużyckiego, Warszawa 2014,
5. Podstawy organizacji i zarządzania, R. Romanowska (red.), Warszawa 2001.
6. A. Bednarski, Zarys teorii organizacji i zarządzania, Toruń 2001.
7. Podstawy zarządzania, B. Kożuch, M. Cywoniuk (red.), Białystok 2000
8. M. Bielski, Organizacje. Istota, struktury, procesy, Łódź 1997.
9. A. Czermiński, M. Czerska, B. Nogalski B., R. Rutka, Organizacja i zarządzanie, Gdańsk 1993.
Literatura uzupełniająca:
1. Ch. Barnard, Funkcje kierownicze. Nowoczesność, Kraków 1997.
2. S. P. Robbins, Zachowania w organizacji, Warszawa 2004.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
KA7_WG5 - ma pogłębioną wiedzę z zakresu innych dziedzin prawa i wybranych zagadnień z innych nauk społecznych
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
KA7_UU2 - dostrzega związki między zjawiskami prawnymi, a innymi zjawiskami kulturowymi i społecznymi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
KA7_KK2 - potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
KA7_KO3 - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Sposób weryfikacji efektów uczenia się: test pisemny (sposób wspólny dla wszystkich efektów)
|
Zakres tematów: |
1. Zarządzanie zagadnienia wstępne: cel, przedmiot i metody teorii zarządzania, pojęcie zarządzania, cechy procesu zarządzania, funkcje i płaszczyzny zarządzania, rozwój nauk o organizacji i zarządzaniu (prekursorzy teorii organizacji i zarządzania, klasyczne teorie zarządzania, podejścia integrujące, podejścia współczesne).
2. Organizacja i jej miejsce w otoczeniu: pojęcie organizacji, cechy organizacji, typologie organizacji, cykl życia organizacji, otoczenie organizacji.
3. Planowanie w organizacji: istota i funkcje planowania w organizacji, etapy i zasady planowania, rodzaje planów w organizacji.
4. Organizowanie jako funkcja zarządzania: pojęcie, elementy, funkcje struktury organizacji, zasady tworzenia struktur organizacyjnych, cechy struktur organizacyjnych, typy struktur organizacyjnych.
5. Przywództwo w organizacji: istota i źródła przywództwa, cechy przywódców, style przywództwa.
6. Podejmowanie decyzji: istota procesu decyzyjnego, rodzaje decyzji, techniki podejmowania decyzji.
7. Motywowanie pracowników organizacji: istota motywacji i motywowania pracowników, teorie motywacji i motywowania, proces motywowania pracowników, metody motywowania pracowników, narzędzia motywowania pracowników.
8. Zarządzanie komunikowaniem się w organizacji: pojęcie komunikowania się i jego istota, modele procesu komunikowania się, komunikacja werbalna, komunikacja niewerbalna, komunikacja w organizacji.
9. Kierowanie konfliktem w organizacji i negocjacje: pojęcie konfliktu, znaczenie konfliktu w organizacji, fazy i dynamika konfliktu, rodzaje konfliktów, metody rozwiązywania konfliktów, kierowanie konfliktem i negocjacje.
10. Kontrola w organizacji: pojęcie, zakres, cele i zadania kontroli, formy i rodzaje kontroli, controling w organizacji, zarządzanie procesem kontroli w organizacji.
|