Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka i prawo oświatowe 380-DN5-5XGJJ
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 5
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, C.H. Beck, Warszawa 2015.

Dorczak R., Modele współpracy szkoły z organizacjami w środowisku lokalnym,

https://www.npseo.pl/data/various/files/dorczak.pdf

Giercarz-Borkowska M., Edukacja domowa. Od tradycji ku współczesności. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2022.

Kędra M., Włączanie rodziców w edukację dzieci, Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Korolewska M., Osiecka-Chojnacka J. (red.), Polityka oświatowa, Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, „Studia BAS” 2(22) 2010.

Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, IMPULS, Kraków 2013.

Śliwerski B.,Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. IMPULS, Kraków 2014.

Informacje ze strony internetowej MEN - https://www.gov.pl/web/edukacja

Akty prawne:

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Dz. U. z 2024 r. poz. 986.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 59, z późn. zm.

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2022 poz. 1914

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2024 r. poz. 15.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 listopada 2020 r. , poz. 2198.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r. poz. 1591, z 2018 r. poz. 1647 oraz z 2019 r. poz. 323. (z późn. zm. z 2022 poz. 1594); Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. (poz. 1280)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia dnia 28 lipca 2020 r. Poz. 1309 (Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. poz. 1309)

Efekty uczenia się:

Student/ka zna i rozumie:

-zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej i odpowiedzialności prawnej opiekuna ( KA7_WG5; sposób weryfikacji: kolokwium pisemne, aktywność w dyskusjach w czasie zajęć);

-strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych (KA7_WK7; sposób weryfikacji: kolokwium pisemne, aktywność w dyskusjach w czasie zajęć).

Student/ka jest gotów/owa do: posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka KA7_KR1; (sposób weryfikacji: aktywność w dyskusjach w czasie zajęć).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu na ocenę w formie pisemnego kolokwium.

Obecność na wykładach jest obowiązkowa, do zaliczenia może przystąpić student, który był obecny na minimum 51% wykładów. Dozwolona jest jedna nieobecność. Do otrzymania pozytywnej oceny z zaliczenia wymagane jest uzyskanie przez studenta minimum 51% punktów.

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia z zakresu polityki i prawa oświatowego, podstawowe źródła prawa oświatowego, statut przedszkola/szkoły jako źródło prawa wewnątrzprzedszkolnego/wewnątrzszkolnego.

2. Założenia polityki oświatowej w Polsce (cele, wartości, struktura systemu oświaty).

3. Podmioty uprawnione do prowadzenia szkół i zadania organów prowadzących,.

4. Status prawny dyrektora szkoły i rady pedagogicznej.

5. Nadzór pedagogiczny w systemie oświaty (wymagania państwa wobec placówek, organy nadzoru pedagogicznego, formy nadzoru).

6. Demokratyzacja i uspołecznienie – stan prawny i faktyczny (organy społeczne w systemie oświaty).

7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w publicznych szkołach i przedszkolach.

Metody dydaktyczne:

Metody ukierunkowane są na aktywny udział studenta/-ki w toku zajęć, dzielenie się własnymi poglądami, wyrażanie opinii z poszanowaniem zasad kultury, udział w dyskusjach.

wykład, pokaz, dyskusja, rozmowa, samodzielna praca z tekstem,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Bożena Tołwińska 54/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)