Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Instytucjonalne formy opieki i wychowania 380-OS1-3GOW
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Kolankiewicz M. Placówki opiekuńczo- wychowawcze Historia i współczesność, Warszawa, 2022

Andrzejewski M. Domy na piasku, Poznań, 2007

Borowski R., Wysocki D., Placówki opiekuńczo-wychowawcze, Płock, 2001.

Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizacyjnego, Płock, 2001.

Wosik-Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin 2011

USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

Smarzyński H, Wychowanie w rodzinie, Wrocław, 1978

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami "trudnych uczniów"?, Warszawa, 2007

Kobes, P. (2022). Komentarz do projektu ustawy o wspieraniu resocjalizacji nieletnich z 20 lipca 2021 r.–wybrane zagadnienia. Zeszyty Naukowe Collegium Witelona, 1(42), 111-116.

Krasiejko I., Rodzina z dziećmi. Rodzina Dysfunkcyjna, Warszawa, 2019

Karasowska A., Jak budować porozumienie i współpracę w szkole, Warszawa, 2009

Karasowska A., Szulirz A., Ocalić więzi. Praca socjoterapeutyczna z rodziną zagrożoną, Warszawa, 2015

Ruszkowska, M. (2020). Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych w czasie pandemii. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, (595 (10), 67-75.

Efekty uczenia się:

KA6_WG7,

ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach

Sposoby weryfikacji: egzamin

KA6_WK7,

ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych

Sposoby weryfikacji: egzamin

KA6_UK4,

potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej

Sposoby weryfikacji: egzamin

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie oceny pozytywnej z zaliczenia ćwiczeń

Egzamin końcowy: forma pisemna

Egzamin pisemny: 51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej.

Zakres tematów:

Rodzina jako podstawowe środowisko opiekuńczo-wychowawcze (podstawowe problemy i zagrożenia wychowawcze współczesnej rodziny, definicja rodziny dysfunkcyjnej).

Formy opieki zastępczej (m.in. rodzina zastępcza: zawodowa, spokrewniona, niezawodowa i rodzinne domy dziecka).

Placówki wsparcia dziennego oraz placówki rodzinne, interwencyjne, specjalistyczno-terapeutyczne i socjalizacyjne.

Opieka wychowawcza nad dzieckiem oraz jej specyfika (żłobek, przedszkole, szkoła, internat).

Opiekuńczo – wychowawcze funkcje szkoły (zadania pedagoga szkolnego)

Placówki resocjalizacyjne (ośrodki kuratorskiem, MOWy, MOSy, Okręgowe Ośrodki Wychowawcze, zakłady poprawcze).

Wyniki badań prowadzonych w instytucjach opieki, wychowania i resocjalizacji.

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Karol Konaszewski 42/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)