Literatura: |
Kolankiewicz M. Placówki opiekuńczo- wychowawcze Historia i współczesność, Warszawa, 2022
Andrzejewski M. Domy na piasku, Poznań, 2007
Borowski R., Wysocki D., Placówki opiekuńczo-wychowawcze, Płock, 2001.
Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizacyjnego, Płock, 2001.
Wosik-Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin 2011
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
Smarzyński H, Wychowanie w rodzinie, Wrocław, 1978
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami "trudnych uczniów"?, Warszawa, 2007
Kobes, P. (2022). Komentarz do projektu ustawy o wspieraniu resocjalizacji nieletnich z 20 lipca 2021 r.–wybrane zagadnienia. Zeszyty Naukowe Collegium Witelona, 1(42), 111-116.
Krasiejko I., Rodzina z dziećmi. Rodzina Dysfunkcyjna, Warszawa, 2019
Karasowska A., Jak budować porozumienie i współpracę w szkole, Warszawa, 2009
Karasowska A., Szulirz A., Ocalić więzi. Praca socjoterapeutyczna z rodziną zagrożoną, Warszawa, 2015
Ruszkowska, M. (2020). Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych w czasie pandemii. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, (595 (10), 67-75.
|
Efekty uczenia się: |
KA6_WG7,
ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach
Sposoby weryfikacji: egzamin
KA6_WK7,
ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
Sposoby weryfikacji: egzamin
KA6_UK4,
potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej
Sposoby weryfikacji: egzamin
|
Zakres tematów: |
Rodzina jako podstawowe środowisko opiekuńczo-wychowawcze (podstawowe problemy i zagrożenia wychowawcze współczesnej rodziny, definicja rodziny dysfunkcyjnej).
Formy opieki zastępczej (m.in. rodzina zastępcza: zawodowa, spokrewniona, niezawodowa i rodzinne domy dziecka).
Placówki wsparcia dziennego oraz placówki rodzinne, interwencyjne, specjalistyczno-terapeutyczne i socjalizacyjne.
Opieka wychowawcza nad dzieckiem oraz jej specyfika (żłobek, przedszkole, szkoła, internat).
Opiekuńczo – wychowawcze funkcje szkoły (zadania pedagoga szkolnego)
Placówki resocjalizacyjne (ośrodki kuratorskiem, MOWy, MOSy, Okręgowe Ośrodki Wychowawcze, zakłady poprawcze).
Wyniki badań prowadzonych w instytucjach opieki, wychowania i resocjalizacji.
|