Literatura: |
Podstawowa:
1. D. Małkowska, Rachunkowość od podstaw - zbiór zadań z komentarzem z rozwiązaniami, ODDK, Gdańsk 2022
2. Taylor John, Peltier Stephen, Career Paths-Accounting Student's Book Digibook , Express Publishing, 2018
3. Ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. Dz. U. 121, poz. 591.
4. G. Michalczuk, T. Mikulska, J. Fiedorczuk, Rachunkowość finansowa od podstaw, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016.
5. B. Gierusz, Podręcznik samodzielnej nauki księgowania, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2009.
Uzupełniająca:
1. A. Zysnarska, Rachunkowość finansowa od podstaw, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2011.
2. K. Sawicki (red.), Podstawy rachunkowości, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.
|
Efekty uczenia się: |
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi dokonywać obserwacji zdarzeń gospodarczych i logicznie rozumować oraz interpretować zdarzenia będące operacjami gospodarczymi - kolokwium
Student potrafi gromadzić i przetwarzać informacje gospodarcze płynące ze sfery rachunkowości oraz wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną
do analizy efektów gospodarowania i oceny sprawozdania finansowego (gł. bilansu) - kolokwium
Student potrafi dostrzec i sformułować problemy wynikające z popełnianych błędów księgowych z uwzględnieniem wielu uwarunkowań
społeczno-gospodarczych - kolokwium
Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę z zakresu rachunkowości i umiejętności poprzez samokształcenie - obserwacja ciągła podczas zajęć i konsultacji indywidualnych
Kompetencje
Student jest gotów do krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy
i umiejętności z zakresu rachunkowości oraz identyfikacji potrzeby stałego uczenia się, ze względu na dynamikę procesów rynkowych i społecznych zachodzących w świecie - obserwacja ciągła podczas zajęć i konsultacji indywidualnych
Student jest gotów do wyznaczenia kierunków własnego rozwoju
i kształcenia w zakresie rachunkowości oraz podejmowania wyzwań zawodowych, szczególnie w kontekście
prowadzenia działalności gospodarczej - obserwacja ciągła podczas zajęć i konsultacji indywidualnych
Student jest gotów do pracy w biurze rachunkowym, przyjmowania różnych ról, wykazania odpowiedzialności za pracę własną i innych - obserwacja ciągła podczas zajęć i konsultacji indywidualnych
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia.
Podstawą ustalenia oceny jest wynik kolokwium pisemnego.
Skala ocen:
5 co najmniej 91%
4,5 co najmniej 81%
4 co najmniej 71%
3,5 co najmniej 61%
3 co najmniej 51%
2 poniżej 51%
Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecności przekraczające dopuszczalny limit powinny być zaliczone poprzez realizację zadań indywidualnych.
|
Zakres tematów: |
Aktywa i pasywa. Bilans.
Operacje gospodarcze i ich rodzaje.
Zasady funkcjonowania konta, zestawienie obrotów i sald.
Dokumentacja i ewidencja środków pieniężnych i rozrachunków – ewidencja i wycena środków pieniężnych w kasie, na rachunku bankowym, innych środków pieniężnych; wycena i ewidencja rozrachunków z kontrahentami oraz pracownikami.
|