Literatura: |
Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Chrzanowska, I., Szumski, G. (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE
Głodkowska, J. (red) (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.) (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN.
Kawczyńska-Butrym, Z. (1998). Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk
Kędziora, S. (2007). Wpływ przewlekłej choroby dziecka na funkcjonowanie rodziny. Nauczyciel i Szkoła, 3-4, 57-66.
Kielin, J. (2012). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Łobocki, M. (1985). Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
Szurowska, B. (2019). Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Warszawa: Difin.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza, absolwent zna i rozumie:
podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących. KA7_WG1
koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów. KA7_WG5
Umiejętności, absolwent potrafi:
diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. KA7_UW4
wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji. KA7_UK1
współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań naukowych. KA7_UO4
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń:
• obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach, pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji w formie pisemnej lub ustnej, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń)
• przygotowanie projektu grupowego
• aktywność na zajęciach
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
|
Zakres tematów: |
1. Koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka. Problemy adaptacji rodziny do niepełnosprawności (choroby przewlekłej) dziecka.
2. Utrudnienia życiowe rodziny (rodziców, rodzeństwa) dzieci z SPE.
3. Wpływ zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny (w poszczególnych okresach życia dziecka).
4. Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym ( w poszczególnych etapach życia dziecka).
5. Założenia i metody wspierania rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym (wsparcie społeczne rodziny; rodzaje i źródła wsparcia społecznego; formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego).
6. Personalizowanie procesu wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów.
7. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie oraz w otoczeniu społecznym (włączanie społeczne).
8. Relacje między rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami.
|