Literatura: |
Andrzej Kosmol, Molik Bartosz, Natalia Morgulec-Adamowicz, (PZWL 2021). Sport niepełnosprawnych dla fizjoterapeutów i terapeutów zajęciowych.
Andrzej Kosmol (2008). Teoria i praktyka sportu niepełnosprawnych.
Górny M. (2004). Optymalne metody wykorzystania ruchu w wychowani i terapii dzieci niepełnosprawnych. Poznań: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
Pilecka W., Pilecki J. (2001). Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci
o obniżonej sprawności umysłowej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii
Pedagogicznej.
Wieczorek M., Kuriata B. (2013), Sport niepełnosprawnych intelektualnie jako czynnik ich akceptacji i integracji społecznej [w:] M. Wilski, J. Gabryelski (red.), Idee olimpijskie a kierunki rozwoju sportu osób niepełnosprawnych, WSET, Poznań.
|
Efekty uczenia się: |
KA7_UW2, umie rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu;
KA7_UK2, potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć;
KA7_UU1, umie analizować własne działania pedagogiczne, dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i rehabilitacyjne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych;
KA7_KK1, jest gotowy do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka;
|
Zakres tematów: |
Zakres tematów realizowanych w ramach ćwiczeń:
1. Aktywność ruchowa i jej właściwości psychoterapeutyczne.
2. Ograniczenia i możliwości włączania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną do zajęć ruchowych.
3. Realizacja zajęć ruchowych w pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
cele i zadania realizacji zajęć ruchowych,
- dostosowanie realizacji zajęć i wymagań do możliwości psychofizycznych i intelektualnych ucznia
4. Realizacja zajęć ruchowych w pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
cele i zadania realizacji zajęć ruchowych,
- dostosowanie realizacji zajęć i wymagań do możliwości psychofizycznych i intelektualnych ucznia
5. Gry i zabawy ruchowe.
6. Nauka gier zespołowych.
7. Turystyka i rekreacja.
8. Metodyczne rozwiązania w realizacji zajęć wychowania fizycznego z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną. Zasady bezpieczeństwa.
|
Metody dydaktyczne: |
prezentacja multimedialna, praca z tekstem naukowym, praca w małych zespołach, dyskusja, burza mózgu.
|