Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Alternatywne formy rozwijania aktywności ruchowej osób z niepełnosprawnością intelektualną 380-RS5-5JJW
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Andrzej Kosmol, Molik Bartosz, Natalia Morgulec-Adamowicz, (PZWL 2021). Sport niepełnosprawnych dla fizjoterapeutów i terapeutów zajęciowych.

Andrzej Kosmol (2008). Teoria i praktyka sportu niepełnosprawnych.

Górny M. (2004). Optymalne metody wykorzystania ruchu w wychowani i terapii dzieci niepełnosprawnych. Poznań: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.

Pilecka W., Pilecki J. (2001). Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci

o obniżonej sprawności umysłowej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii

Pedagogicznej.

Wieczorek M., Kuriata B. (2013), Sport niepełnosprawnych intelektualnie jako czynnik ich akceptacji i integracji społecznej [w:] M. Wilski, J. Gabryelski (red.), Idee olimpijskie a kierunki rozwoju sportu osób niepełnosprawnych, WSET, Poznań.

Efekty uczenia się:

KA7_UW2, umie rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu;

KA7_UK2, potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć;

KA7_UU1, umie analizować własne działania pedagogiczne, dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i rehabilitacyjne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych;

KA7_KK1, jest gotowy do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka;

Metody i kryteria oceniania:

- obecność

- aktywność na zięciach (udział w pracy zespołowej z wykorzystaniem tekstu naukowego)

- przygotowanie prezentacji multimedialnej/pisemnej na zadany temat

Zakres tematów:

Zakres tematów realizowanych w ramach ćwiczeń:

1. Aktywność ruchowa i jej właściwości psychoterapeutyczne.

2. Ograniczenia i możliwości włączania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną do zajęć ruchowych.

3. Realizacja zajęć ruchowych w pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

cele i zadania realizacji zajęć ruchowych,

- dostosowanie realizacji zajęć i wymagań do możliwości psychofizycznych i intelektualnych ucznia

4. Realizacja zajęć ruchowych w pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym

cele i zadania realizacji zajęć ruchowych,

- dostosowanie realizacji zajęć i wymagań do możliwości psychofizycznych i intelektualnych ucznia

5. Gry i zabawy ruchowe.

6. Nauka gier zespołowych.

7. Turystyka i rekreacja.

8. Metodyczne rozwiązania w realizacji zajęć wychowania fizycznego z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną. Zasady bezpieczeństwa.

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna, praca z tekstem naukowym, praca w małych zespołach, dyskusja, burza mózgu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:00 - 11:15, sala A105 (war)
Elżbieta Kujawa 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)