Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika międzykulturowa 380-DS5-1JAI
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

LewowickiT., Szczurek B., (red.) Szkoła na pograniczach, Katowice 2000

Nikitorowicz J. , Etnopedagogika.... Impuls, Kraków 2017, 2018

N J., Grupy etnicze w wielokulturowym świecie GWP, Sopot 2010

N J., Kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2005, 2007

NJ. Pogranicze - Tozsamość - Edukcja miedzykulturowa, Białystko 1995

NJ., Edukacja międzykulturiwa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Białystok 2020, Wyd UwB

NJ., Eduakcja regionalna i międzykulturiwa , Wyd Akad i Prof., W-wa 2009

J.N., Młodziez pogranicza kulturiwego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej, Tożsamosć, plany życiowe, wartości, Białystok 2000.,

Przestrzenie międzykulturowe w badanich i praktyce eduakcyjnej pod red. J. Nikitorowicza, A. Młynarczuk-Sokołowskiej, U. Namiotkao, Białystok 2019

Człowiek pogranicza . Wyzwania humanistycznej edukacji pod red. M. Sobeckiego, D. Misiejuk, J. Muszyńskiej, T. Bajkowskiego, Białystok 2019

Akty prawne:

-Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz.U. 2005 nr 17 poz. 141).

-Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59).

-Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. 2017 poz. 1655).

-Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1643).

Efekty uczenia się:

1. K_W07 - ma pogłębioną wiedzę o kontekście kulturowym więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia edukacji międzykulturowej. Sposoby weryfikacji:

- kolokwium/test

- ocena aktywności w trakcie zajęć

2. K_W09- ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych. Sposoby weryfikacji:

- kolokwium/test

- ocena aktywności w trakcie zajęć

3. K_W11 - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat psychologicznych, społecznych, filozoficznych uwarunkowań w kształceniu i wychowaniu z perspektywy międzykulturowości; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w układzie kultury. Sposoby weryfikacji:

- kolokwium/test

- ocena aktywności w trakcie zajęć

4. K_W13 - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę specyfice kulturowej środowisk wychowawczych. Sposoby weryfikacji:

- kolokwium /test

- ocena aktywności w trakcie zajęć

5. K_U03 - potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Sposoby weryfikacji:

- praca zespołowa na zajęciach

- ocena aktywności w trakcie zajęć

6. K_U10 - potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych. Sposoby weryfikacji:

- praca zespołowa na zajęciach

- ocena aktywności w trakcie zajęć

7. K_U12 - potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania Sposoby weryfikacji:

- praca zespołowa na zajęciach

8. K_K07 - jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne. Sposoby weryfikacji:

- praca zespołowa na zajęciach

- ocena aktywności w trakcie zajęć

9. K_K08 - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata. Sposoby weryfikacji:

- kolokwium/test

- praca zespołowa na zajęciach

- ocena aktywności w trakcie zajęć

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie:

• oceniania ciągłego: aktywność, obecność

• kolokwium/test

Zaliczenie nieobecności na zajęciach odbywać się będzie w ramach:

• konsultacji indywidualnych

• prac pisemnych

Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do nie zaliczenia przedmiotu: 10

Forma zaliczenia przedmiotu:

- zaliczenie na ocenę

Elementy zaliczenia przedmiotu:

- Aktywność (na każdych zajęciach można uzyskać maksymalnie 2 p.).

- Obecność na zajęciach (za każdą obecność na zajęciach można zdobyć 1 p.).

- Kolokwium/TEST (20 pkt.).

Warunki zaliczenia przedmiotu:

- W celu zaliczenia ćwiczeń należy uzyskać minimum połowę wszystkich punktów możliwych do zdobycia

- Student ma prawo do jednej nieobecności, która nie wymaga zaliczenia.

- Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach.

Zakres tematów:

- Istota poznawania odmiennych kultur (pojęcie i koncepcje kultury /ujęcie interdyscyplinarne/; proces enkulturacji; istota kompetencji kulturowej i międzykulturowej; etnocentryzm i relatywizm kulturowy w procesie poznawania odmiennych kultur; obcość a inność; wielokulturowość a międzykulturowość)

- Postawy wobec odmienności (istota i komponenty postaw społecznych; stereotypy, uprzedzenia a dyskryminacja; mechanizmy dyskryminacji; tolerancja, obojętność a akceptacja; rola edukacji w procesie kreowania postaw społecznych)

- Zróżnicowanie demograficzne struktury narodowo-etnicznej Polski (definiowanie mniejszości narodowej, etnicznej, religijnej i wyznaniowej; grupy mniejszościowe w Polsce; istota i typy pogranicza kulturowego (wg J. Nikitorowicza); kształtowanie się tożsamości człowieka na pograniczu kultur). Terminologia: autochton, dyfuzja kultur, symbioza kulturowa.

- Uchodźstwo jako problem społeczno-wychowawczy (istota uchodźstwa; główne grupach uchodźców w Polsce i na Podlasiu (sytuacja społeczna i charakter przynależności kulturowej); istota procesu akulturacji; bariery w procesie integracji; sytuacja dzieci z doświadczeniem migracji uchodźczej w polskich szkołach; możliwości wspierania dzieci ze środowisk migracyjnych na płaszczyźnie edukacji formalnej)

- Wybrane zagadnienia z zakresu metodyki i projektowania edukacji międzykulturowej (metody i formy pracy oraz formy organizacyjne działalności edukacyjnej stosowane w edukacji międzykulturowej /formalnej i nieformalnej/; zasady mówienia o odmienności; zasady projektowania działań z zakresu edukacji międzykulturowej; przykłady dobrych praktyk edukacyjnych /w tym innowacje pedagogiczne/)

Metody dydaktyczne:

- praca warsztatowa,

- analiza treści tekstu,

- dyskusja,

- praca w grupach.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Młynarczuk-Sokołowska 23/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Młynarczuk-Sokołowska 26/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Młynarczuk-Sokołowska 25/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Hanna Halavina 22/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)