Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika międzykulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-1JAI
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika międzykulturowa
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok PiW SJ sem.letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot opiera się na założeniu równości wszystkich kultur i promuje ich pokojowe współistnienie poprzez dialog i współpracę. Jego celem jest rozwijanie kompetencji międzykulturowych studentów, przygotowując ich do efektywnej komunikacji i rozwiązywania konfliktów w środowiskach zróżnicowanych kulturowo. Przygotowuje przyszłych pedagogów do pracy w przedszkolach i szkołach, w zrozumieniu i szacunku dla różnic międzyludzkich i międzykulturowych.


Ważnym założeniem w realizacji przedmiotu jest uwzględnienie zasad projektowania uniwersalnego. Obejmują one zapewnienie różnorodnych sposobów przekazu informacji w czasie zajęć dydaktycznych, zapewnienie studentom różnorodnych form prezentowania wiedzy i kompetencji oraz stosowanie zróżnicowanych form angażowania i motywowania studentów do pracy.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo. Zajęcia promują równość i poszanowanie różnic kulturowych, rozwijając kompetencje międzykulturowe. Udział w nich pozwala studentom poznać podstawowe zagadnienia z zakresu pedagogiki międzykulturowej oraz nabyć umiejętności projektowania działań edukacyjnych adresowanych do grup zróżnicowanych kulturowo w przedszkolach i szkołach.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: studia pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/ semestr: I rok, sem. II

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz.; ćwiczenia - 15 godz.

Metody dydaktyczne: wykład, pogadanka, burza mózgów, pokaz, praktyczna, metoda indywidualnych przypadków.

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godz.

- udział w ćwiczeniach: 15 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz.

- przygotowanie do testu: 5 godz.

- przygotowanie do egzaminu: 10 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. - 1 ECTS.

- niewymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. - 1 ECTS.

Literatura:

Boski, P. (2010). Kulturowe ramy psychologii rozwojowej. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grabowska, B. (2011). Wielokulturowość a edukacja międzykulturowa. W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska (Red.), Edukacja międzykulturowa – dokonania, problemy, perspektywy. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji. Uniwersytet Śląski, Wyższa Szkoła Nauczycielstwa Polskiego ZNP w Warszawie. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Grzybowski, P. P. (2009). Od wielokulturowości ku międzykulturowości. Koncepcje edukacji wielokulturowej i międzykulturowej w kontekście europejskim ze szczególnym uwzględnieniem środowiska frankofońskiego. Kraków.

Grzymała-Moszczyńska, H. (2015). (Nie)równe traktowanie dzieci powracających w polskiej szkole. Edukacja Międzykulturowa, 12(1), 7–20.

Lewowicki, T., Szczurek-Boruta, A., Grabowska, B. (Red.) (2011). Edukacja międzykulturowa – dokonania, problemy, perspektywy. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji. Uniwersytet Śląski, Wyższa Szkoła Nauczycielstwa Polskiego ZNP w Warszawie. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Młynarczuk-Sokołowska, A. (2022). Codzienność polskiej szkoły z perspektywy dzieci i młodzieży ze środowiska przymusowych migrantów. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. ISBN: 978-83-7431-756-6.

Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze – Tożsamość – Edukacja międzykulturowa. Białystok.

Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja międzykulturowa i regionalna. Warszawa.

Nikitorowicz, J. (2020). Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Ogrodzka-Mazur, E. (2018). Edukacja międzykulturowa w polskiej szkole: wyzwania i perspektywy. Forum Pedagogiczne, 1–2, 123–135.

Efekty uczenia się:

Student:

- rozumie specyfikę głównych środowisk wychowawczych, takich jak rodzina, szkoła i grupa rówieśnicza oraz procesy w nich zachodzące, ze szczególnym uwzględnieniem różnic kulturowych i ich wpływu na funkcjonowanie dziecka (KA7_WK6);

- rozpoznaje i analizuje zagadnienia pedagogiki międzykulturowej, w tym cele, założenia i strategie edukacyjne, które promują zrozumienie i poszanowanie różnic kulturowych (KA7_WK8);

- rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i regionalnego w kontekście różnorodności kulturowej oraz ich wpływ na funkcjonowanie dzieci lub uczniów z różnych środowisk kulturowych, a także potrafi podejmować współpracę na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk, uwzględniając aspekty międzykulturowe w procesie wychowania i edukacji (KA7_KO_3).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne.

Egzamin pisemny.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Misiejuk
Prowadzący grup: Hanna Halavina, Dorota Misiejuk, Anna Młynarczuk-Sokołowska, Urszula Namiotko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza.

Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie

nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury.

Postawy wobec odmienności kulturowej.

Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy

dialogu międzykulturowego.

Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym,

wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego.

Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w

środowisku wielokulturowym.

Pełny opis:

Cele i założenia pedagogiki międzykulturowej.

Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza.

Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie

nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury.

Postawy wobec odmienności kulturowej.

Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy

dialogu międzykulturowego.

Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym,

wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego.

Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w

środowisku wielokulturowym.

Literatura:

LewowickiT., Szczurek B., (red.) Szkoła na pograniczach, Katowice 2000

Nikitorowicz J. , Etnopedagogika.... Impuls, Kraków 2017, 2018

N J., Grupy etnicze w wielokulturowym świecie GWP, Sopot 2010

N J., Kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2005, 2007

NJ. Pogranicze - Tozsamość - Edukcja miedzykulturowa, Białystko 1995

NJ., Edukacja międzykulturiwa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Białystok 2020, Wyd UwB

NJ., Eduakcja regionalna i międzykulturiwa , Wyd Akad i Prof., W-wa 2009

J.N., Młodziez pogranicza kulturiwego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej, Tożsamosć, plany życiowe, wartości, Białystok 2000.,

Przestrzenie międzykulturowe w badanich i praktyce eduakcyjnej pod red. J. Nikitorowicza, A. Młynarczuk-Sokołowskiej, U. Namiotkao, Białystok 2019

Człowiek pogranicza . Wyzwania humanistycznej edukacji pod red. M. Sobeckiego, D. Misiejuk, J. Muszyńskiej, T. Bajkowskiego, Białystok 2019

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Młynarczuk-Sokołowska, Jerzy Nikitorowicz
Prowadzący grup: Hanna Halavina, Anna Młynarczuk-Sokołowska, Jerzy Nikitorowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)