Pedagogika międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1JAI |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika międzykulturowa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot opiera się na założeniu równości wszystkich kultur i promuje ich pokojowe współistnienie poprzez dialog i współpracę. Jego celem jest rozwijanie kompetencji międzykulturowych studentów, przygotowując ich do efektywnej komunikacji i rozwiązywania konfliktów w środowiskach zróżnicowanych kulturowo. Przygotowuje przyszłych pedagogów do pracy w przedszkolach i szkołach, w zrozumieniu i szacunku dla różnic międzyludzkich i międzykulturowych. Ważnym założeniem w realizacji przedmiotu jest uwzględnienie zasad projektowania uniwersalnego. Obejmują one zapewnienie różnorodnych sposobów przekazu informacji w czasie zajęć dydaktycznych, zapewnienie studentom różnorodnych form prezentowania wiedzy i kompetencji oraz stosowanie zróżnicowanych form angażowania i motywowania studentów do pracy. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo. Zajęcia promują równość i poszanowanie różnic kulturowych, rozwijając kompetencje międzykulturowe. Udział w nich pozwala studentom poznać podstawowe zagadnienia z zakresu pedagogiki międzykulturowej oraz nabyć umiejętności projektowania działań edukacyjnych adresowanych do grup zróżnicowanych kulturowo w przedszkolach i szkołach. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: studia pierwszego stopnia Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/ semestr: I rok, sem. II Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz.; ćwiczenia - 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pogadanka, burza mózgów, pokaz, praktyczna, metoda indywidualnych przypadków. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz. - przygotowanie do testu: 5 godz. - przygotowanie do egzaminu: 10 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. - 1 ECTS. - niewymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. - 1 ECTS. |
Literatura: |
Boski, P. (2010). Kulturowe ramy psychologii rozwojowej. Wydawnictwo Naukowe PWN. Grabowska, B. (2011). Wielokulturowość a edukacja międzykulturowa. W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska (Red.), Edukacja międzykulturowa – dokonania, problemy, perspektywy. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji. Uniwersytet Śląski, Wyższa Szkoła Nauczycielstwa Polskiego ZNP w Warszawie. Wydawnictwo Adam Marszałek. Grzybowski, P. P. (2009). Od wielokulturowości ku międzykulturowości. Koncepcje edukacji wielokulturowej i międzykulturowej w kontekście europejskim ze szczególnym uwzględnieniem środowiska frankofońskiego. Kraków. Grzymała-Moszczyńska, H. (2015). (Nie)równe traktowanie dzieci powracających w polskiej szkole. Edukacja Międzykulturowa, 12(1), 7–20. Lewowicki, T., Szczurek-Boruta, A., Grabowska, B. (Red.) (2011). Edukacja międzykulturowa – dokonania, problemy, perspektywy. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji. Uniwersytet Śląski, Wyższa Szkoła Nauczycielstwa Polskiego ZNP w Warszawie. Wydawnictwo Adam Marszałek. Młynarczuk-Sokołowska, A. (2022). Codzienność polskiej szkoły z perspektywy dzieci i młodzieży ze środowiska przymusowych migrantów. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. ISBN: 978-83-7431-756-6. Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze – Tożsamość – Edukacja międzykulturowa. Białystok. Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja międzykulturowa i regionalna. Warszawa. Nikitorowicz, J. (2020). Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. Ogrodzka-Mazur, E. (2018). Edukacja międzykulturowa w polskiej szkole: wyzwania i perspektywy. Forum Pedagogiczne, 1–2, 123–135. |
Efekty uczenia się: |
Student: - rozumie specyfikę głównych środowisk wychowawczych, takich jak rodzina, szkoła i grupa rówieśnicza oraz procesy w nich zachodzące, ze szczególnym uwzględnieniem różnic kulturowych i ich wpływu na funkcjonowanie dziecka (KA7_WK6); - rozpoznaje i analizuje zagadnienia pedagogiki międzykulturowej, w tym cele, założenia i strategie edukacyjne, które promują zrozumienie i poszanowanie różnic kulturowych (KA7_WK8); - rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i regionalnego w kontekście różnorodności kulturowej oraz ich wpływ na funkcjonowanie dzieci lub uczniów z różnych środowisk kulturowych, a także potrafi podejmować współpracę na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk, uwzględniając aspekty międzykulturowe w procesie wychowania i edukacji (KA7_KO_3). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne. Egzamin pisemny. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CW
CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Misiejuk | |
Prowadzący grup: | Hanna Halavina, Dorota Misiejuk, Anna Młynarczuk-Sokołowska, Urszula Namiotko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza. Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury. Postawy wobec odmienności kulturowej. Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy dialogu międzykulturowego. Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym, wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego. Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w środowisku wielokulturowym. |
|
Pełny opis: |
Cele i założenia pedagogiki międzykulturowej. Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i idea pogranicza. Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury. Postawy wobec odmienności kulturowej. Główne środowiska wychowawcze, społeczeństwo wielokulturowe, podstawy dialogu międzykulturowego. Zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu międzykulturowym, wychowanie do tolerancji oraz budowania społeczeństwa wielokulturowego. Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w środowisku wielokulturowym. |
|
Literatura: |
LewowickiT., Szczurek B., (red.) Szkoła na pograniczach, Katowice 2000 Nikitorowicz J. , Etnopedagogika.... Impuls, Kraków 2017, 2018 N J., Grupy etnicze w wielokulturowym świecie GWP, Sopot 2010 N J., Kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2005, 2007 NJ. Pogranicze - Tozsamość - Edukcja miedzykulturowa, Białystko 1995 NJ., Edukacja międzykulturiwa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Białystok 2020, Wyd UwB NJ., Eduakcja regionalna i międzykulturiwa , Wyd Akad i Prof., W-wa 2009 J.N., Młodziez pogranicza kulturiwego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej, Tożsamosć, plany życiowe, wartości, Białystok 2000., Przestrzenie międzykulturowe w badanich i praktyce eduakcyjnej pod red. J. Nikitorowicza, A. Młynarczuk-Sokołowskiej, U. Namiotkao, Białystok 2019 Człowiek pogranicza . Wyzwania humanistycznej edukacji pod red. M. Sobeckiego, D. Misiejuk, J. Muszyńskiej, T. Bajkowskiego, Białystok 2019 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Młynarczuk-Sokołowska, Jerzy Nikitorowicz | |
Prowadzący grup: | Hanna Halavina, Anna Młynarczuk-Sokołowska, Jerzy Nikitorowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.