Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja muzyczna 380-DS5-2BHR
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

• Burowska Z., Współczesne systemy wychowania muzycznego

• Burowska Z., Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole. WSiP 1980

• Dasiewicz, Kąpska, Rytmika w kl. I-III

Literatura uzupełniająca:

• Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka. WSiP 1991

• Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu. WSiP 1990

• Przychodzińska M., Płyty dla klas I-III • Przychodzińska M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje, współczesność

• Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III. WSiP 1990

•• Smoleńska-Zielińska B., Przeżycie estetyczne muzyk. WSiP 1991

• Szuman, O sztuce i wychowaniu estetycznym

• E.Sobolewska, Rola edukacji muzycznej w klasie integracyjnej, Pro Pedagogia 2002, nr2.

• E.Zwolińska (red.), Muzyka w nauczaniu zintegrowanym, Bydgoszcz 2002, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej

• M.Januszewska-Warych , G.Grabowska, Edukacja muzyczna w zintegrowanym systemie pracy w klasach 1-3 szkoły podstawowej, Słupsk 2002, Wydawnictwo Uczelniane Pomorskiej Akademii Pedagogicznej.

• R. Ławrowska, Uczeń nauczyciel w edukacji muzycznej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2003, s. 21-22.

• J. Uszyńska-Jamroc, twórcza aktywność dziecka, Trans Humana, Białystok 2003, s. 53.

• Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierz Wielkiego, Bydgoszcz 2005 •

• Folejewska R., Zarzycka I., Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym. Warszawa 2005

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw. Student:

- stosuje metodykę wykonywania zadań muzycznych – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej (KA7_WG6) (prezentacja studenta, dyskusja)

- wykorzystuje w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3); (prezentacja studenta, dyskusja, praca pisemna - konspekt)

- dobiera, tworzy, testuje i modyfikuje materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia (KA7_UW4); (praca pisemna - konspekt, obserwacja i omówienie prezentacji studenta)

- formułuje właściwe zachowania i postawy dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki (KA7_KK1). (prezentacja studenta, praca pisemna - konspekt)

Metody i kryteria oceniania:

Student otrzymuje zaliczenie na podstawie przygotowanego konspektu zajęć, przeprowadzonej prezentacji oraz aktywności na zajęciach.

Może mieć jedną nieobecność nieusprawiedliwioną. Pozostałe muszą być usprawiedliwione lub odpracowane w wyznaczonej przez prowadzącego formie. 51% punktów uzyskanych przez studenta z powyższych zadań, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu.

Zakres tematów:

- Analiza podręczników i przewodników metodycznych dla nauczycieli z klas I – III szkoły podstawowej połączona z praktyczną realizacją form edukacji muzycznej

- Scenariusz zajęć muzycznych. Formy edukacji muzycznej

- Wartości rytmiczne, akcent metryczny, metrum, wysokości dźwięków, notacja muzyczna – podstawowe wiadomości muzyczne wprowadzane w klasach – I – III szkoły podstawowej

- Tataizacja – podstawowa metoda rytmizacji tekstów

- Sposoby nauczania piosenki

- Solmizacja i fonogestyka – najważniejszy element przy nauce piosenki z nut

- Wykorzystanie dziecięcego instrumentarium perkusyjnego do tworzenia prostych akompaniamentów i zabawy

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia, pokaz, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (parzyste), 15:00 - 16:30, sala C1.6 (muzyczna)
Agnieszka Panas 25/ szczegóły
2 co drugi czwartek (parzyste), 13:15 - 14:45, sala C1.6 (muzyczna)
Agnieszka Panas 24/ szczegóły
3 co drugi czwartek (nieparzyste), 15:00 - 16:30, sala C1.6 (muzyczna)
Agnieszka Panas 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)