Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji muzycznej 380-DS5-2JAM
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

Lasocki J.K., Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce, Kraków 2013

Habela J., Słowniczek muzyczny, Warszawa 1958

Wesołowski F., Nauka o Muzyce, Kraków 1998

D. Wójcik, Nauka o muzyce, Kraków 2001

Sachs C., Muzyka w świecie starożytnym, Warszawa 1943

Muchenberg B.: Pogadanki o muzyce, Kraków 1988

Literatura dodatkowa:

Burowska Z.,Wprowadzenie w kulturę, Warszawa 1991

Sobiescy J.M. - Polska muzyka ludowa i jej problemy, Kraków 1973

Krukowski S. – Problemy wykonawcze muzyki dawnej, Warszawa 1991

Efekty uczenia się:

Student

a)w zakresie wiedzy:

- zna i rozumie wiedzę przedmiotową z zakresu edukacji muzycznej umożliwiającą jej aplikację w projektowaniu działań w różnych formach ekspresji muzycznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (KA7_WG13) (zaliczenie ustne/pisemne, aktywność w trakcie zajęć, prezentacja)

b) w zakresie umiejętności:

- potrafi funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu form muzycznych, terminologii muzycznej, historii muzyki

(KA7_UW6) (zaliczenie ustne/pisemne, aktywność w trakcie zajęć, prezentacja)

c) kompetencji społecznych:

- jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi w zakresie podstaw edukacji muzycznej oraz znaczenia poznania źródeł kultury muzycznej i jej społecznego wpływu na rozwój dziecka (KA7_KK4) (dyskusja w trakcie zajęć, ocena aktywności)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę.

Student otrzymuje zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, realizacji zadań podczas zajęć oraz końcowego kolokwium teoretycznego i praktycznego. Może mieć jedną nieobecność nieusprawiedliwioną. Pozostałe muszą być usprawiedliwione lub odrobione z inną grupą. 51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu.

Zakres tematów:

1. Wartości rytmiczne nut i pauz – ćwiczenia w układaniu różnego rodzaju taktów

2. Metrum. Takty ćwierćnutowe i ósemkowe, proste i złożone.

3. Rytmika swobodna i uporządkowana. Sposoby przedłużania dźwięków (kropka przy nucie, łuk przedłużający, fermata).

4. Rodzaje kluczy, nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków.

5. Znaki chromatyczne – krzyżyk, bemol, kasownik. Enharmonia.

6. Tempo, dynamika, rodzaje artykulacji. Podstawowa terminologia włoska.

7. Podstawy gry na dzwonkach. Proste utwory dziecięce.

8. Podstawy gry na flażolecie i flecie. Proste utwory dziecięce.

Metody dydaktyczne:

metody ćwiczebne, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 13:15 - 14:45, sala C1.6 (muzyczna)
Agnieszka Panas 25/ szczegóły
2 co drugi wtorek (parzyste), 13:15 - 14:45, sala C1.6 (muzyczna)
Agnieszka Panas 24/ szczegóły
3 co drugi wtorek (parzyste), 11:30 - 13:00, sala C1.6 (muzyczna)
Agnieszka Panas 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)