Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika wczesnoszkolna 380-DS5-2PWC
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2000.

Dorota Klus-Stańska, Maria Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna dyskursy, problemy, rozwiązania red. PWN, Warszawa 2011

Dorota Klus-Stańska, Marzena Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Irena Adamek, Uczenie uczenia się – nabywanie umiejętności –uwarunkowania. (w:) Jolanta Bonar, Anna Buła, Dorota Radzikowska (red.) Poznać – Zrozumieć – Doświadczyć. Praktyka pedagogiczna w kontekście doświadczeń nauczycieli

i studentów wczesnej edukacji. Impuls, Kraków 2014

Klaudia Pujer (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - wybrane problemy. Exante, Wrocław 2016

Marzenna Magda-Adamowicz, Iwona Kopaczyńska, Mirosława Nyczaj- Drąg (red.), Pedagogika wczesnoszkolna T.2, Wydawnictwo Marszałek, Toruń 2014.

Małgorzata Przybysz-Zaremba, Joanna Stepaniuk, Alreksandra Szczygieł (red.), Szkoła- nauczycieli -uczeń w przestrzeni edukacyjnej, Difin, Warszawa 2020.

Jolanta Karbowniczek, Idea partnerstwa edukacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej (w:) Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce nr 11/2016, s 71-84.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. (2013) Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków, Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM.

Cudowska A., Partnerstwo szkoły i środowiska w kreowaniu przestrzeni edukacyjnego dialogu, w: A. Karpińska, M. Zińczuk (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014.

Sieradzka-Baziur Bożena, Słownictwo specjalistyczne prac z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście badań dotyczących języka naukowego, Akademia Ignatianum, Kraków pdf https://www.academia.edu/28291555/S%C5%82ownictwo_specjalistyczne_prac_z_zakresu_pedagogiki_przedszkolnej_i_wczesnoszkolnej_w_kontek%C5%9Bcie_bada%C5%84_dotycz%C4%85cych_j%C4%99zyka_naukowego dostęp[29.01.2021]

J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać. Zrozumieć. Doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego przygotowania nauczyciela wczesnej edukacji. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2011.

Głoskowska- Sołdatow Małgorzata(red.), Środowisko edukacyjne jako przestrzeń współpracy różnych podmiotów, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020

Efekty uczenia się:

;KA7_WG2 student omawia współczesne teorie kształcenia dzieci w młodszym wieku szkolny oraz ich wartości aplikacyjne, potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać, omawia historyczne tradycje pedagogiki wczesnoszkolnej (test dydaktyczny);

KA7_WK3 student analizuje rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów klas 1-3 (test dydaktyczny);

KA7_WK4 student analizuje procesy komunikacji na linii nauczyciel- uczeń-rodzic, wyodrębnia prawidłowości i zakłócenia (egzamin);

KA7_UK1 student skutecznie wykorzystuje w pracy z dzieckiem w młodszym wieku szkolnym informacje uzyskane na jego temat od specjalistów i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia (egzamin);

KA7_KK3 student projektuje działania mające na celu wprowadzenie uczniów klas początkowych w świat wartości (test dydaktyczny);

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny - test dydaktyczny z pytaniami otwartymi i zamkniętymi.. Do egzaminu można przystąpić po uzyskaniu pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykazaniu zadowalającej frekwencji na wykładach/ćwiczeniach (dopuszcza się nieusprawiedliwioną nieobecność - bez konieczności zaliczania - w wymiarze 10% sumarycznej liczby godzin).

Kryteria oceniania:

0-50% pkt. - ndst

51-60% pkt. - dst

61-70% - dst plus

71-80% pkt. - db

81-90% pkt. - db plus

91-100% pkt. - bdb

Zakres tematów:

1.Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiki. Miejsce pedagogiki wczesnoszkolnej w systemie nauk oraz jej metodologiczne i przedmiotowe powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi. Terminologia stosowana w pedagogice wczesnoszkolnej i jej źródła.

2.Rys historyczny pedagogiki wczesnoszkolnej.

3.Teoretyczne podstawy pedagogiki wczesnoszkolnej, wybrane współczesne koncepcje

4.Cele i zadania pedagogiki wczesnoszkolnej, podmiot i przedmiot badań. (4 godz.).

5.Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej, modele wczesnej edukacji.

6.Koncepcja programowa edukacji wczesnoszkolnej.

7.Cele i zasady współpracy szkoły i nauczyciela z podmiotami zewnętrznymi oraz modele, funkcje, szanse i zagrożenia współpracy. Zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla uczniów w młodszym wieku szkolnym.

8.Klasa szkolna jako grupa społeczna, zasady skutecznej komunikacji.

9.Rola nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej.

10.Style wychowania w praktyce edukacyjnej, ich wartościowe cechy i zagrożenia dla podmiotowości ucznia. Motywy i wzory ludzkiego zachowania.

11.Idea partnerstwa edukacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej.

12.Nauczyciel jako badacz rzeczywistości edukacyjnej.

13.Ewaluacja pracy pedagogicznej nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej.

14.Wspieranie aktywności dziecka w młodszym wieku szkolnym jako warunek jego rozwoju - stymulatory i inhibitory dziecięcej aktywności.

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny, wykład problemowy

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (parzyste), 8:00 - 9:30, sala A236 (wyk)
co drugi wtorek (parzyste), 9:45 - 11:15, sala A236 (wyk)
Jolanta Szada-Borzyszkowska 72/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)