Literatura: |
Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2000.
Dorota Klus-Stańska, Maria Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna dyskursy, problemy, rozwiązania red. PWN, Warszawa 2011
Dorota Klus-Stańska, Marzena Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
Irena Adamek, Uczenie uczenia się – nabywanie umiejętności –uwarunkowania. (w:) Jolanta Bonar, Anna Buła, Dorota Radzikowska (red.) Poznać – Zrozumieć – Doświadczyć. Praktyka pedagogiczna w kontekście doświadczeń nauczycieli
i studentów wczesnej edukacji. Impuls, Kraków 2014
Klaudia Pujer (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - wybrane problemy. Exante, Wrocław 2016
Marzenna Magda-Adamowicz, Iwona Kopaczyńska, Mirosława Nyczaj- Drąg (red.), Pedagogika wczesnoszkolna T.2, Wydawnictwo Marszałek, Toruń 2014.
Małgorzata Przybysz-Zaremba, Joanna Stepaniuk, Alreksandra Szczygieł (red.), Szkoła- nauczycieli -uczeń w przestrzeni edukacyjnej, Difin, Warszawa 2020.
Jolanta Karbowniczek, Idea partnerstwa edukacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej (w:) Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce nr 11/2016, s 71-84.
Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. (2013) Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków, Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM.
Cudowska A., Partnerstwo szkoły i środowiska w kreowaniu przestrzeni edukacyjnego dialogu, w: A. Karpińska, M. Zińczuk (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014.
Sieradzka-Baziur Bożena, Słownictwo specjalistyczne prac z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście badań dotyczących języka naukowego, Akademia Ignatianum, Kraków pdf https://www.academia.edu/28291555/S%C5%82ownictwo_specjalistyczne_prac_z_zakresu_pedagogiki_przedszkolnej_i_wczesnoszkolnej_w_kontek%C5%9Bcie_bada%C5%84_dotycz%C4%85cych_j%C4%99zyka_naukowego dostęp[29.01.2021]
J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać. Zrozumieć. Doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego przygotowania nauczyciela wczesnej edukacji. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2011.
Głoskowska- Sołdatow Małgorzata(red.), Środowisko edukacyjne jako przestrzeń współpracy różnych podmiotów, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020
|
Zakres tematów: |
1.Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiki. Miejsce pedagogiki wczesnoszkolnej w systemie nauk oraz jej metodologiczne i przedmiotowe powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi. Terminologia stosowana w pedagogice wczesnoszkolnej i jej źródła.
2.Rys historyczny pedagogiki wczesnoszkolnej.
3.Teoretyczne podstawy pedagogiki wczesnoszkolnej, wybrane współczesne koncepcje
4.Cele i zadania pedagogiki wczesnoszkolnej, podmiot i przedmiot badań. (4 godz.).
5.Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej, modele wczesnej edukacji.
6.Koncepcja programowa edukacji wczesnoszkolnej.
7.Cele i zasady współpracy szkoły i nauczyciela z podmiotami zewnętrznymi oraz modele, funkcje, szanse i zagrożenia współpracy. Zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla uczniów w młodszym wieku szkolnym.
8.Klasa szkolna jako grupa społeczna, zasady skutecznej komunikacji.
9.Rola nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej.
10.Style wychowania w praktyce edukacyjnej, ich wartościowe cechy i zagrożenia dla podmiotowości ucznia. Motywy i wzory ludzkiego zachowania.
11.Idea partnerstwa edukacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej.
12.Nauczyciel jako badacz rzeczywistości edukacyjnej.
13.Ewaluacja pracy pedagogicznej nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej.
14.Wspieranie aktywności dziecka w młodszym wieku szkolnym jako warunek jego rozwoju - stymulatory i inhibitory dziecięcej aktywności.
|