Pedagogika wczesnoszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-2PWC |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika wczesnoszkolna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW SJ sem.letni Przedmioty obowiązkowe - stac. jednolite. kier. PiW |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student posiądzie wiedzę z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej. Pozna cele i zasady współpracy szkoły i nauczyciela z podmiotami zewnętrznym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu obejmuje wiedzę z zakresu terminologii używanej w pedagogice wczesnoszkolnej, jej źródła, miejsce oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. Studenci są zapoznawani z wybranymi modelami i koncepcjami pedagogicznymi w edukacji wczesnoszkolnej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: studia jednolite magisterskie Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: II rok, semestr4 Wymagania wstępne: podstawy pedagogiki ogólnej, pedagogika ogólna, etyka zawodu nauczyciela, dydaktyka Wymagania wstępne: znajomość podstawowej terminologii używanej w pedagogice znajomość etyki zawodu nauczyciela Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 30 godzin, ćwiczenia 30 godzin Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, praca w grupach, konsultacje Punkty ECTS: 7 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 30 godzin udział w ćwiczeniach: 30 godzin Przygotowanie do ćwiczeń 55 godzin przygotowanie zadań grupowych 30 godzin przygotowanie do egzaminu 30 godzin udział w konsultacjach 5 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 65 godzin o charakterze praktycznym 105 godzin |
Literatura: |
Literatura: J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać. Zrozumieć. Doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego przygotowania nauczyciela wczesnej edukacji. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2011. Głoskowska-Sołdatow Małgorzata(red.), Środowisko edukacyjne jako przestrzeń współpracy różnych podmiotów, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020 Małgorzata Karwowska-Struczyk, Dorota Sobierańska, Magdalena Szpotowicz , Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, badania, opinie, inspiracje, Żak, 2011l Pedagogika wczesnoszkolna dyskursy, problemy, rozwiązania red. Dorota Klus-Stańska, Maria Szczepska-Pustkowska, PWN, Warszawa 2011 Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna wybrane problemy, monografia seria pedagogika, red. naukowa Pujer Klaudia,Exante, Wrocław 2016 Sieradzka-Baziur Bożena, Słownictwo specjalistyczne prac z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście badań dotyczących języka naukowego, Akademia Ignatianum, Kraków pdf https://www.academia.edu/28291555/S%C5%82ownictwo_specjalistyczne_prac_z_zakresu_pedagogiki_przedszkolnej_i_wczesnoszkolnej_w_kontek%C5%9Bcie_bada%C5%84_dotycz%C4%85cych_j%C4%99zyka_naukowego dostęp[29.01.2021] |
Efekty uczenia się: |
student zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania,uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;KA7_WG2, student zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów; KA7_WK3, student zna i rozumie procesy komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłócenia; KA7_WK4, student potrafi skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy,pedagoga, lekarza, i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia; KA7_UK1, student jest gotów do projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości; KA7_KK3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody problemowe i inne, aktywizujące studentów w procesie kształcenia Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – egzamin, ćwiczenia – zaliczenie na ocenę. Zaliczenie cząstkowe ćwiczeń: - ocena zadań przedmiotowych (wykonywanych indywidualnie lub zespołowo); Ocena dostateczna z ćwiczeń - min 51% punktów możliwych do zdobycia na ćwiczeniach; Ocena dostateczna z wykładu - min 51% punktów możliwych do zdobycia na egzaminie pisemnym |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nadachewicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Nadachewicz, Adam Naruszewicz, Monika Zińczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu obejmuje wiedzę z zakresu terminologii używanej w pedagogice wczesnoszkolnej, jej źródła, miejsce oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. Studenci są zapoznawani z wybranymi modelami i koncepcjami pedagogicznymi w edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: studia jednolite magisterskie Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: II rok, semestr4 Wymagania wstępne: podstawy pedagogiki ogólnej, pedagogika ogólna, etyka zawodu nauczyciela, dydaktyka Wymagania wstępne: znajomość podstawowej terminologii używanej w pedagogice znajomość etyki zawodu nauczyciela Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 30 godzin, ćwiczenia 30 godzin Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, praca w grupach, konsultacje Punkty ECTS: 7 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 30 godzin udział w ćwiczeniach: 30 godzin Przygotowanie do ćwiczeń 55 godzin przygotowanie zadań grupowych 30 godzin przygotowanie do egzaminu 30 godzin udział w konsultacjach 5 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 65 godzin o charakterze praktycznym 105 godzin |
|
Literatura: |
Literatura: J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać. Zrozumieć. Doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego przygotowania nauczyciela wczesnej edukacji. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2011. Głoskowska-Sołdatow Małgorzata(red.), Środowisko edukacyjne jako przestrzeń współpracy różnych podmiotów, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020 Małgorzata Karwowska-Struczyk, Dorota Sobierańska, Magdalena Szpotowicz , Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, badania, opinie, inspiracje, Żak, 2011l Pedagogika wczesnoszkolna dyskursy, problemy, rozwiązania red. Dorota Klus-Stańska, Maria Szczepska-Pustkowska, PWN, Warszawa 2011 Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna wybrane problemy, monografia seria pedagogika, red. naukowa Pujer Klaudia,Exante, Wrocław 2016 Sieradzka-Baziur Bożena, Słownictwo specjalistyczne prac z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście badań dotyczących języka naukowego, Akademia Ignatianum, Kraków pdf https://www.academia.edu/28291555/S%C5%82ownictwo_specjalistyczne_prac_z_zakresu_pedagogiki_przedszkolnej_i_wczesnoszkolnej_w_kontek%C5%9Bcie_bada%C5%84_dotycz%C4%85cych_j%C4%99zyka_naukowego dostęp[29.01.2021] |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Dudel, Emilia Jakubowska, Marta Makarewicz, Katarzyna Nadachewicz, Adam Naruszewicz, Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Prowadzący grup: | Emilia Jakubowska, Marta Makarewicz, Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilia Jakubowska, Adam Naruszewicz, Jolanta Szada-Borzyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.