Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji informatycznej 380-DN5-1JBA
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 7
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Ćwiczenia:

1. Bobko K., Bubula M., Marek J., Sala W., Wójciak P. (2018). Programowanie i robotyka w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Pobrane z: http://mcdn.edu.pl/wp-content/uploads/2019/05/Programowanie.pdf (05.02.21).

2. Danieluk M. (2019). Tik w pigułce : narzędziownik nauczyciela. Poznań: Centrum Rozwoju Edukacji EDICON sp. z o.o.

3. Kuźmińska-Sołśnia B., Ziębakowska-Cecot K. (2017). Przygotowanie przyszłych nauczycieli do wdrażania nauki programowania w edukacji elementarnej. Edukacja – Technika – Informatyka, 3 (21), s. 145-150. Pobrane z: http://eti.rzeszow.pl/docs/ETI_7_3.pdf (11.01.21). DOI: 10.15584/eti.2017.3.20.

4. Myśliwiec K. (2017). Programowanie we wczesnej edukacji dziecka. Edukacja – Technika – Informatyka, 2 (20), s. 51-55. Pobrane z: http://eti.rzeszow.pl/docs/ETI_7_2.pdf (05.02.21). DOI: 10.15584/eti.2017.2.6.

WYBRANE MATERIAŁY BIBLIOTEKI CYFROWEJ OŚRODKA ROZWOJU EDUKACJI

1. Pietrasik-Kulińska K., Szuba D., Stańdo J. (2017). Kształcenie umiejętności posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi przez dzieci młodsze (zestaw 1, zeszyt 1). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/932/INF_1_1.pdf (18.02.21).

2. Pietrasik-Kulińska K., Szuba D., Stańdo J. (2017). Rozwijanie myślenia algorytmicznego dzieci młodszych poprzez gry i zabawy oraz dostosowane do ich wieku narzędzia TIK (zestaw 1, zeszyt 2). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/933/INF_1_2.pdf (18.21.21).

3. Pietrasik-Kulińska K., Szuba D., Stańdo J. (2017). Ekspresja artystyczna dzieci młodszych z użyciem technologii informacyjno-komunikacyjnych (zestaw 1, zeszyt 3). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/934/INF_1_3.pdf (18.21.21).

4. Stachera H., Kijo A., Wilińska J. (2014) Jak pomagać uczniom rozwijać uzdolnienia informatyczne? Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/678/jak+pomagac+uczniom+rozwijac+uzdolnienia+informatyczne%281%29.pdf (01.02.21).

5. Stańdo J. (2017). Organizacja przestrzeni sprzyjającej edukacji informatycznej – wyzwania (zestaw 2, zeszyt 1). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/935/INF_2_1.pdf (18.02.21).

6. Stańdo J. (2017). Organizacja przestrzeni sprzyjającej edukacji informatycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej (zestaw 2, zeszyt 2). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/936/INF_2_2.pdf (18.02.21).

MATERIAŁ POMOCNICZY

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Do pobrania z: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf (05.02.21).

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Absolwent zna i rozumie podstawowe zagadnienia informatyczne w zakresie umożliwiającym ich aplikację w projektowaniu działań związanych z edukacją przedszkolną i wczesnoszkolną (KA7_WG13).

UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent potrafi funkcjonalnie posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu informatyki, w szczególności wiążącymi się z treściami edukacji wczesnoszkolnych (KA7_UW6).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Absolwent jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi w zakresie podstaw informatyki, niezbędnymi w realizacji zajęć w klasach I-III (KA7_KK4).

Zakres tematów:

1. Omówienie Podstawy programowej z informatyki - Etap I Informatyka

(szkoła podstawowa, klasy I-III).

2. Bezpieczeństwo pracy z komputerem – zasady BHP i higieny pracy cyfrowej (regulamin pracowni komputerowej, ergonomia w pracy z komputerem).

3. Podstawowe umiejętności obsługi komputera oraz pojęcia z zakresu informatyki.

4. Zasady korzystania z Internetu oraz bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w sieci (cyfrowe zagrożenia, zasady netykiety, prawo autorskie i licencje).

5. Edytory tekstu.

6. Prezentacje multimedialne: animacje, wstawianie filmów i dźwięku.

7. Modyfikacja grafiki rastrowej (Paint, TUX Paint, Paint 3D).

8. Animacje komputerowe – program Pivot Animator.

9. Algorytmika i programowanie (kodowanie na dywanie, Scratch, Scottie Go, Balti, Logomocja)

10. Warsztat pracy nauczyciela - Podstawy korzystania z sieci Internet m.in. wyszukiwanie potrzebnych informacji i materiałów pomocniczych do prowadzenia zajęć (strona z darmowymi zdjęciami, które można pobierać, strona do tworzenia książeczek, do tworzenia awatarów, komiksów, muzyki).

11. Prezentacja wybranych programów komputerowych i gier edukacyjnych

wykorzystywanych przez nauczycieli (Canva, Wakelet, Genially, programy do nagrywania dźwięku, generatory dyplomów, kart pracy, zaproszeń, odznak, kolorowanki, scenariusze itp.).

12. Konstruowanie ćwiczeń dla uczniów z wykorzystaniem programów

komputerowych.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu:

pogadanka, wykład, ćwiczenia praktyczne, pokaz, projekt, praca z tekstem,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
0/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
0/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
0/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)