Literatura: |
Literatura podstawowa:
Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015.
Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Białystok 2013.
Kruszewski K.(red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczania, Warszawa 2007.
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka, Kraków 2012.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Płock 2002.
Literatura uzupełniająca:
Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w kontekście zmian szkolnego środowiska uczenia się, Warszawa 2015.
Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie, Warszawa 2011.
Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w perspektywie oczekiwań współczesności, Toruń 2016.
Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Edukacja wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji, Toruń 2016.
Karpińska A., Wróblewska W., Kowalczuk Karol (red.), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Toruń 2016.
Karpińska A., Szwarc A., Wróblewska W. (red.), Edukacja całożyciowa - wybrane obszary, Toruń 2019.
Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk, Kowalczuk K. (red.), Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Toruń 2019.
Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie, Toruń 2019.
Karpińska A., Wróblewska W., Remża P. (red.), Edukacja zorientowana na ucznia i studenta, Białystok 2021.
Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w przestrzeni społecznej – paradygmaty zmian, Białystok 2021.
Karpińska A., Zińczuk M., Kowalczuk K. (red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Białystok 2021.
Wróblewska W., Autoedukacja studentów w uniwersytecie – ujęcie z perspektywy podmiotu, Białystok 2008.
Wróblewska W., Trendy we współczesnej dydaktyce, Białystok 2019.
|
Zakres tematów: |
Analiza procesu kształcenia
- organizacja procesu kształcenia, czynności nauczyciela i uczniów
- tradycyjny model kształcenia
- progresywistyczny model kształcenia
- proces kształcenia w ujęciu współczesnych teorii dydaktycznych
Operacjonalizacja celów kształcenia
- istota i etapy operacjonalizacji
- cele ogólne a cele szczegółowe
- specyficzne cechy celów szczegółowych
- narzędzia operacjonalizacji – przykłady klasyfikacji celów
- próba operacjonalizacji celów
Nowoczesne metody kształcenia – próba ich zastosowania
- gry dydaktyczne
- metody waloryzacyjne
- metoda projektów
- inne metody wspierające rozwój uczniów
Niektóre formy organizacji kształcenia
- 4 typy lekcji
- wycieczka
- praca domowa
Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej
- istota planowania
- rodzaje planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej
- opracowanie konspektu zajęć dydaktycznych
|