Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka ogólna 380-ON1-1DYD
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.

Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015.

Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Białystok 2013.

Kruszewski K.(red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczania, Warszawa 2007.

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka, Kraków 2012.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.

Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Płock 2002.

Literatura uzupełniająca:

Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w kontekście zmian szkolnego środowiska uczenia się, Warszawa 2015.

Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie, Warszawa 2011.

Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w perspektywie oczekiwań współczesności, Toruń 2016.

Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Edukacja wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji, Toruń 2016.

Karpińska A., Wróblewska W., Kowalczuk Karol (red.), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Toruń 2016.

Karpińska A., Szwarc A., Wróblewska W. (red.), Edukacja całożyciowa - wybrane obszary, Toruń 2019.

Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk, Kowalczuk K. (red.), Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Toruń 2019.

Karpińska A., Zińczuk M., Remża P. (red.), Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie, Toruń 2019.

Karpińska A., Wróblewska W., Remża P. (red.), Edukacja zorientowana na ucznia i studenta, Białystok 2021.

Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w przestrzeni społecznej – paradygmaty zmian, Białystok 2021.

Karpińska A., Zińczuk M., Kowalczuk K. (red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Białystok 2021.

Wróblewska W., Autoedukacja studentów w uniwersytecie – ujęcie z perspektywy podmiotu, Białystok 2008.

Wróblewska W., Trendy we współczesnej dydaktyce, Białystok 2019.

Efekty uczenia się:

- ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych modeli procesu kształcenia, jego komponentów, a także jego filozoficznych i psychologicznych podstaw - KP6_WG3 (weryfikacja: test dydaktyczny, konwersacja)

- potrafi dokonać obserwacji, analizy i interpretacji sytuacji edukacyjnych - KP6_UW1 (weryfikacja: symulacja sytuacji edukacyjnych, ich analiza)

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - KP6_KK1 (weryfikacja: obserwacja zaangażowania studentów, samoocena)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie:

- frekwencji (obecność obowiązkowa, każdą nieobecność należy zaliczyć w czasie konsultacji),

- aktywności na zajęciach,

- wyniku z testu dydaktycznego, złożonego z różnorodnych zadań, przy czym 51% uzyskanych punktów przez studenta jest niezbędne, aby uzyskać ocenę pozytywną.

Student może przystąpić do zaliczania nieobecności jeśli nie przekroczył 50% liczby godzin przeznaczonych na ćwiczenia.

Zakres tematów:

Analiza procesu kształcenia

- organizacja procesu kształcenia, czynności nauczyciela i uczniów

- tradycyjny model kształcenia

- progresywistyczny model kształcenia

- proces kształcenia w ujęciu współczesnych teorii dydaktycznych

Operacjonalizacja celów kształcenia

- istota i etapy operacjonalizacji

- cele ogólne a cele szczegółowe

- specyficzne cechy celów szczegółowych

- narzędzia operacjonalizacji – przykłady klasyfikacji celów

- próba operacjonalizacji celów

Nowoczesne metody kształcenia – próba ich zastosowania

- gry dydaktyczne

- metody waloryzacyjne

- metoda projektów

- inne metody wspierające rozwój uczniów

Niektóre formy organizacji kształcenia

- 4 typy lekcji

- wycieczka

- praca domowa

Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej

- istota planowania

- rodzaje planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej

- opracowanie konspektu zajęć dydaktycznych

Metody dydaktyczne:

praca z tekstem

gry dydaktyczne

pogadanka

dyskusja

metody ćwiczebne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Borawska-Kalbarczyk 35/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)