Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty pracy opiekuńczo-wychowawczej 380-ON2-2GMR
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 24
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

• K.Adams, G.J.Galanes, Komunikacja w grupach, Warszawa 2008

• S. Badora, Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej, Tarnobrzeg 2006

• Z. Dąbrowski, Pedagogika opiekuńcza w zarysie, tom I i II, Olsztyn 2006

• Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, J. Brągiel, S. Badora (red.), Opole 2005

• G. Gajewska, Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra 2006

• B. Górnicka, Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki, Opole 2015.

• Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychofizycznych, Wrocław 1994

• Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2004

• Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000

• Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa 1994

• Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1998

• Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo- wychowawcze, D. Wosik- Kawala (red.), Lublin 2011

• Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. 2011 nr 149 poz. 887

• Ustawa z dnia 25 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2014 poz. 1188

• Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2016 poz. 1583

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej, Dziennik Ustaw nr 292

• Ustawa z dnia 15 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. 2021 poz. 1006

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• K_W13- ma pogłębioną i uporządkowana wiedze o środowiskach wychowawczych, ich specyfice, procesach w nich zachodzących.

• K_W15- ma uporządkowana wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej, terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach.

Umiejętności:

• K_U08- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych.

• K_U10 - potrafi wybrać i zastosować i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych.

Kompetencje:

• K_K04- utożsamia się z wartościami, celami zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia: zaliczenie na ocenę

Na ocenę składa się

• Obecność na zajęciach;

• Aktywność studenta na zajęciach;

• Ocena z prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metodyki opiekuńczo-wychowawczej (prowadzenie przez studentów zajęć w grupach)

Zaliczenie nieobecności na zajęciach odbywać się będzie w ramach konsultacji indywidualnych bądź prac pisemnych

Nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie w tematykę zajęć i zapoznanie z zasadami zaliczenia przedmiotu

2. Analiza podstawowych pojęć z zakresu opieki i wychowania oraz form opieki i wychowania dziecka

3. Warsztat integracyjny

4. Blok zajęć praktycznych - prowadzenie warsztatu w wybranych obszarach problemowych przez poszczególne grupy i ewaluacja warsztatu

• umiejętność współpracy w grupie;

• umiejętność komunikacji

• asertywność

• umiejętność rozwiązywania konfliktów

• umiejętność grupowego podejmowania decyzji

• uważność na siebie nawzajem

• umiejętność planowania czasu wolnego

• umiejętność pracy na potencjale grupy (kreatywność)

5. Ewaluacja i podsumowanie zajęć

Metody dydaktyczne:

warsztat, praca w grupach, dyskusja, diagnoza grupy, analiza aktów prawnych, metody aktywizujące, podające

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda sobota, 10:15 - 11:45, sala B225 (cwi)
Anna Chomiuk 24/ szczegóły
2 każda sobota, 12:00 - 13:30, sala B225 (cwi)
Anna Chomiuk 18/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)