Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Grafika i komunikacja człowiek-komputer 510-IS1-2GRA-23
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Efekty uczenia się:

Potrafi stworzyć dwuwymiarową grę komputerową z wykorzystaniem biblioteki PyGame - implementacja programów komputerowych i ich prezentacja, kolokwium.

Potrafi zaimplementować wybrane algorytmy przetwarzania obrazów cyfrowych: zmiana intensywności, mieszanie, filtracja, modyfikacje

z zastosowaniem histogramu - implementacja programów komputerowych i ich prezentacja, kolokwium.

Potrafi tworzyć scenę 3D w silniku gier komputerowych Unity i wykorzystać ją do implementacji gry 3D - implementacja programów komputerowych i ich prezentacja, kolokwium

Jest gotów do systematycznego uzupełniania swojej wiedzy z zakresu nowych trendów tworzenia gier komputerowych - udział w dyskusji, prezentacja rozwiązań problemów, aktywne uczestnictwo w zajęciach

Metody i kryteria oceniania:

Student ma nabyć umiejętności i kompetencje tworzenia programów komputerowych implementujących zagadnienia z grafiki komputerowej i przetwarzania obrazów cyfrowych, tworzenia gier komputerowych wraz z interfejsem GUI i interakcją z użytkownikiem.

Weryfikacja:

Zaliczenie wykładu - pisemne w formie zadań otwartych i testowych.

Zaliczenie laboratorium - na podstawie ocen cząstkowych za programy komputerowe implementujące wybrane algorytmy i zagadnienia z tematyki przedmiotu oraz kolokwium

Opóźnienie w dostarczaniu programów to minus 25% procent za każdy tydzień zwłoki (aż do wartości granicznej 25%).

Dopuszczalne są 4 godziny nieusprawiedliwionej nieobecności na laboratoriach. Większa liczba opuszczonych i nieusprawiedliwionych zajęć będzie podstawą do niezaliczenia laboratorium.

Zakres tematów:

1. Komunikacja człowiek - komputer na przykładzie tworzenia gier 2D za pomocą biblioteki pyGame.

2. Programowanie gier Snake i Tetris w oparciu o bibliotekę pyGame.

3. Implementacja parametrycznych krzywych Béziera.

4. Wykorzystanie parametrycznych powierzchni Béziera do zamodelowania Utah Teapot.

5. Cyfrowa reprezentacja obrazu. Zmiana intensywności, negatyw i mieszanie obrazów cyfrowych.

6. Modyfikacje z zastosowaniem histogramu. Zmiana kontrastu. Przekształcenia geometryczne.

7. Modyfikacja obrazów w oparciu o filtry: rozmywające, wyostrzające i statystyczne (min, max, medianowy).

8. Zapoznanie ze środowiskiem silnika gier komputerowych Unity.

9. Podstawy modelowania 3D z wykorzystaniem Unity.

10. Tworzenie sceny 3D w Unity: modele 3D, transformacje, oświetlenie sceny, sterowanie kamerą.

11. Interakcja człowiek-komputer na przykładzie silnika Unity.

12. Implementacja prostej gry w środowisku Unity.

13. Wykorzystanie silnika Unity do tworzenia prostego symulacji lotu.

14. Wykorzystanie silnika Unity do tworzenia symulacji ruchu pojazdu.

15. Fizyka i animacje w Unity.

Metody dydaktyczne:

Laboratorium 30 godz. - programowanie, dyskusja, prezentacja efektów pracy, kolokwium.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 8:00 - 9:30, sala 1016
Krzysztof Szerszeń 11/ szczegóły
2 każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00, sala 1016
Krzysztof Szerszeń 11/ szczegóły
3 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, sala 1016
Krzysztof Szerszeń 12/ szczegóły
4 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala 1016
Krzysztof Szerszeń 12/ szczegóły
5 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala 1016
Krzysztof Szerszeń 10/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Matematyki i Wydziału Informatyki - Kampus
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)