Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie 340-ON2-1SEMA1
Seminarium (SEM) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: 11
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura z metodologii badań:

Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2005). Research methods in education. 5th edition.

Dornyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford University Press.Creswell John W. 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków.

Garrod, S. 2006. Psycholinguistic research methods. Encyclopedia of Linguistics. https://bayanbox.ir/view/6805377917185868660/Psycholinguistic-Research-Methods.pdf

McKinley, J. & Heath, R. (eds.). (2020). The Routledge handbook of research methods in applied linguistics. Routledge.

Murata, K. (ed.). (2021). ELF research methods and approaches to data and analyses: Theoretical and methodological underpinnings.

Routledge.

Paltridge, B. & Phakiti, A. (2015). Research methods in applied linguistics: A practical resource. Bloomsbury.

Richards, K., Ross, S. & Seedhouse, P. (2012). Research methods for applied language studies. Routledge.

Scott, D. & Usher, R. (2011). Researching education: Data, methods and theory in educational enquiry. 2nd edition. Continuum

Taylor & Francis.

Wilczyńska, W. & Michońska-Stadnik, A. (2009). Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Avalon.

Literatura uzupełniająca:

Arabski, J. (red.). 2001. Research on Foreign Acquisition. Katowice.

Brown, J.D. 2001. Using Surveys in Language Programmes. Cambridge University Press.

Chłopek, Z. 2011. Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność: Aspekty psycholingwistyczne (i inne). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Genesee, Fred H. 2009. Early childhood bilingualism: Perils and possibilities. Journal of Applied Research on Learning 2, Special Issue, Article 2. http://www.cpfont.on.ca/nav/research/media/Early%20Childhood%20Bilingualism%20-%20Perils%20and%20Possibilities,%20Fred%20Genesee,%20April%2009.pdf

Grosjean, F. 2010. Bilingual: Life and reality. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Komorowska, H. 1987. Sukces i niepowodzenie w nauce języka obcego. Warszawa: WSiP.

Komorowska, H. (red.). 2011. Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Komorowska, H., J. Krajka. 2016. Monolingualism – Bilingualism – Multilingualism. The Teacher’s Perspective. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Kurcz, I. (red.). 2007. Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nunan, D. 2004. Research Methods in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.

Rada Europy. 2003. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. jows.pl/sites/default/files/ESOKJ_interaktywny.pdf.

Wilczyńska, W.; Michońska-Stadnik, A. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków: AVALON.

Oraz literatura zgodna z tematyką poszczególnych prac.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna i rozumie:

KP7_WG2 − złożone zjawiska i procesy związane z uczeniem się i nauczaniem języków, teorie wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne trendy w glottodydaktyce

Sposób weryfikacji: ocena prezentacji, przygotowanej bibliografii i rozdziału pracy, obserwacja nauczyciela

KP7_WG4 − zaawansowaną terminologię oraz rozbudowany aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa stosowanego

Sposób weryfikacji: ocena prezentacji, bibliografii adnotowanej i rozdziału pracy

KP7_WG5 − zaawansowaną terminologię oraz rozbudowany aparat metodologii badań z zakresu teorii uczenia się i nauczania języków

Sposób weryfikacji: ocena prezentacji, bibliografii adnotowanej i rozdziału pracy

KP7_WG7 − zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów i innych wytworów kultury danego obszaru językowego w obrębie wybranych tradycji i teorii glottodydaktycznych

Sposób weryfikacji: analiza tekstów edukacyjnych

KP7_WK1 − problemy i wyzwania związane z uczeniem się i nauczaniem języków obcych oraz ich złożone powiązania z fundamentalnymi dylematami współczesnej cywilizacji

Sposób weryfikacji: obserwacja nauczyciela, samoocena, ocena wzajemna

KP7_WK2 − złożone prawne, organizacyjne i etyczne uwarunkowania badań glottodydaktycznych

Sposób weryfikacji: ocena prezentacji i rozdziału pracy, obserwacja nauczyciela

KP7_WK3 − zasady z zakresu prawa autorskiego

Sposób weryfikacji: rozdział pracy

Umiejętności:

Student potrafi:

KP7_UW2 − formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o uczeniu się i nauczaniu języków

Sposób weryfikacji: ocena prezentacji i rozdziału pracy, obserwacja nauczyciela

KP7_UW5 − dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym techniki informacyjno-komunikacyjne

Sposób weryfikacji: ocena prezentacji i rozdziału pracy, obserwacja nauczyciela

KP7_UW6 − właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze glottodydaktyki oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji

Sposób weryfikacji: ocena prezentacji, bibliografii adnotowanej i rozdziału pracy

KP7_UK2 − komunikować się z innymi studentami, promotorem i recenzentem używając specjalistycznej terminologii z zakresu wiedzy o nabywaniu i nauczaniu języków

Sposób weryfikacji: ocena prezentacji, obserwacja nauczyciela, samoocena, ocena wzajemna

KP7_UK4 − prowadzić w debatę w języku obcym na temat uczenia się i nauczania języków, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich

Sposób weryfikacji: obserwacja nauczyciela, samoocena, ocena wzajemna

Kompetencje społeczne:

Student jest gotów do:

KP7_KK1 − krytycznej oceny odbieranych treści pochodzących z publikacji badawczych w zakresie glottodydaktyki

Sposób weryfikacji: obserwacja nauczyciela, samoocena, ocena wzajemna

KP7_KK2 − uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

Sposób weryfikacji: obserwacja nauczyciela, samoocena, ocena wzajemna

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła na podstawie zadań klasowych i domowych oraz ocena referatu/prezentacji i przygotowania do pisania pracy, ocena rozdziału teoretycznego.

W szczególności:

W pierwszym semestrze:

Aktywne uczestnictwo w seminarium: dyskusje indywidualne i grupowe, analiza publikacji naukowych, wykonanie zadań

Przygotowanie referatu / prezentacji multimedialnej

Zaprojektowanie i prezentacja własnego projektu badawczego

W drugim semestrze:

Aktywne uczestnictwo w seminarium: dyskusje indywidualne i grupowe, analiza publikacji naukowych, wykonanie zadań

Zaplanowanie badania własnego

Napisanie rozdziału teoretycznego pracy

Uwaga: Nieobecność na zajęciach i brak kontaktu z promotorem może być podstawą otrzymania oceny niedostatecznej za semestr.

Zakres tematów:

Możliwe pola badawcze obejmują analizę rozmaitych czynników - wewnętrznych (indywidualnych, jak np. motywacja, osobowość, inne języki ucznia) i zewnętrznych (społecznych, edukacyjnych, geopolitycznych) -

wpływających na proces nabywania języka obcego (drugiego lub kolejnego) oraz odpowiednie działania nauczyciela mające na celu uwzględnianie tych czynników w procesie nauczania i w efekcie podnoszenie skuteczności procesu nabywania języka przez uczniów.

Poszczególne tematy są ustalane ze studentami w sposób indywidualny.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, referat lub prezentacja multimedialna,

analiza tekstów naukowych i napisanych przez studentów fragmentów prac

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala 12A
Zofia Chłopek, Anna Sańczyk-Cruz 12/11 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Instytutu Neofilologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)