Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia specjalizacyjne (językoznawstwo/językoznawstwo stosowane) 1 340-ON2-1SJR1
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

Б.Ю. Норман, Теория языка (вводный курс). М.: Флинта, 2006;

О. С. Иссерс, Теоретическая и прикладная лингвистика, Омск 2017;

Z. Skrundowa, Nauczanie gramatyki języka rosyjskiego, Warszawa 1985.

Literatura uzupełniająca:

Л. В. Бондаренко [и др.], Прикладное языкознание, Санкт-Петербург 1996;

В.А. Звегинцев, Теоретическая и прикладная лингвистика, Москва 2007;

А.Н. Баранов, Введение в прикладную лингвистику, Москва 2001;

Л.С. Крючкова, Н.В. Мощинская, Практическая методика обучения русскому языку как иностранному. Учебное пособие, Москва 2009

Н. В. Боронникова, Практикум по методике преподавания русского языка как иностранного. Методические рекомендации и задания, Пермь, 2019

И.П. Лысакова, Методика обучения русскому языку как неродному : учебное пособие, Москва 2015

M. Szymoniuk, Lingwistyka stosowana w nauczaniu języka rosyjskiego, Katowice 1998.

Wybrane źródła internetowe: tablice, ćwiczenia, testy.

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot zna i rozumie:

KP7_WG1 złożone zjawiska i procesy językowe, teorie wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne trendy w językoznawstwie - praca projektowa;

KP7_WG2 złożone zjawiska i procesy związane z uczeniem się i nauczaniem języków, teorie wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne trendy w teoriach o uczeniu i nabywaniu języka - praca projektowa, prezentacja;

KP7_WG4 zaawansowaną terminologię oraz rozbudowany aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa - praca projektowa;

KP7_WG5 zaawansowaną terminologię oraz rozbudowany aparat metodologii badań z zakresu teorii uczenia się i nauczania języków - praca projektowa;

KP7_WG7 zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów w obrębie wybranych tradycji i teorii i językoznawczych - samoocena, praca projektowa.

Student potrafi:

KP7_UW2 formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o uczeniu się i nauczaniu języków - obserwacja studenta w trakcie zajęć, praca projektowa;

KP7_UW5 dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT) - prezentacje, samoocena;

KP7_UW6 właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze językoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji - prezentacje, praca projektowa;

KP7_UK1 komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców używając specjalistycznej terminologii z zakresu językoznawstwa i translatoryki z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych - prezentacje, praca projektowa

KP7_UK2 komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców używając specjalistycznej terminologii z zakresu wiedzy nabywaniu i nauczaniu języków z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych - praca projektowa;

KP7_UK4 prowadzić w debatę w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich - praca projektowa, wypowiedź ustna;

KP7_UK5 posługiwać się kierunkowym językiem obcym w mowie i w piśmie na poziomie co najmniej C1+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego - praca projektowa, wypowiedź ustna;

KP7_UU1 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie - samoocena.

Student, który zaliczył przedmiot, jest gotów do:

KP7_KK2 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych - obserwacja postawy studenta.

Metody i kryteria oceniania:

Czynny udział w zajęciach, przygotowanie się do zajęć, obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność bez obowiązku usprawiedliwiania; pozostałe nieobecności (choroba, wypadek losowy – student powinien przedstawić odpowiedni dokument w terminie wskazanym w regulaminie studiów Uniwersytetu w Białymstoku) należy zaliczyć na konsultacjach - formę zaliczenia materiału wyznacza prowadzący.).

Zaliczenie na ocenę po I semestrze. Formy ewaluacji: przygotowanie krótkiego projektu - ćwiczenie na podstawie omawianego materiału (przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń)/prezentacja, ocenianie ciągłe, samoocena.

Skala ocen zgodna z regulaminem studiów.

Zakres tematów:

Pojęcia używane w językoznawstwie/językoznawstwie stosowanym.

Językoznawstwo jako nauka.

Język i mowa.

Językoznawstwo stosowane: jego status w obrębie językoznawstwa; odgraniczenie od pozostałych gałęzi lingwistycznych; przedmiot(y) badań, cele, metody; obszary zastosowań i ich krótka charakterystyka.

Nauczanie gramatyki języka rosyjskiego (ogólne zasady; prezentacja materiału gramatycznego pod kątem jego znaczenia dla komunikacji mownej; błędy gramatyczne, zjawisko interferencji zewnętrznej i wewnątrzjęzykowej; dobór materiału i planowanie pracy nad gramatyką; praca nad wybranymi zjawiskami gramatycznymi).

Metody dydaktyczne:

Warsztaty grupowe, projekty, prezentacje.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Grabowska 5/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)