Kultura Rosji - Folklor, zwyczaje i obyczaje narodu rosyjskiego 340-RK1-1KUL1
Konwersatorium (KON)
Rok akademicki 2024/25
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
- В. М. Живов, Б. А. Успенский, Царь и Бог: Семиотические аспекты сакрализации монарха в России, в: Языки культуры и проблема переводимости, Москва 1987, с. 47-153. -Ю.Лотман, Беседы о русской культуре. Быт и традиции русского дворянства (XVIII-начало XIX века), Санкт-Петербург 2002. -Русские заговоры и заклинания. Материалы фольклорных экспедиций Московского государственного университета 1953–1993 гг., под ред. В. П. Аникина, Москва 1998. -Б. А. Успенский, Антиповедение в культуре древней Руси, в: Успенский Б.А., Избранные труды. Т.1. Семиотика истории.Семиотика культуры, Москва 1994, с. 320-332. -Б. А. Успенский, Восприятие истории в Древней Руси и доктрина «Москва – третий Рим», в: Успенский Б. А., Избранные труды. Т.1. Семиотика истории. Семиотика культуры, Москва 1994. -Б. А. Успенский, Раскол и культурный конфликт XVII века, в: Успенский Б.А., Избранные труды. Т.1. Семиотика истории.Семиотика культуры, Москва 1994, с. 333-367. -Б. А. Успенский, Царь и самозванец: самозванчество в России как культурно-исторический феномен, в: Успенский Б.А.,Избранные труды. Т.1. Семиотика истории. Семиотика культуры, Москва 1994, с. 75-109. -П.А. Флоренский, Иконостас. Избранные труды по искусству, Санкт-Петербург 1993. -P. Evdokimov, Prawosławie, z jęz. fr. przeł. J. Klinger, Warszawa 1964. -Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 1982; rozdziały I, V, VI, X, XII. -I. Grek-Pabisowa, Staroobrzędowcy. Szkice z historii, języka, obyczajów, Warszawa 1999. -B. Jegorow, Oblicza Rosji. Szkice z historii kultury rosyjskiej XIX wieku, przekł. D. i B. Żyłkowie, Gdańsk 2002. -J. Łotman, Rosja i znaki. Kultura szlachecka w wieku XVIII i na początku XIX, przekł. B. Żyłko,Gdańsk 1999 (wyd. 2 – Gdańsk 2010). -R. Łużny, Rosyjska literatura ludowa, Warszawa 1977, s. 9-96. -M. Menkiszak, Doktryna Putina: Tworzenie koncepcyjnych podstaw rosyjskiej dominacji na obszarze postradzieckim, „Komentarze Ośrodka Studiów Wschodnich” 2014, nr 131. -W. Panas, Sztuka jako ikonostas, w: P. Florenski, Ikonostas i inne szkice, przeł. Z. Podgórzec, Warszawa 1984. -E. Smykowska, Zwyczaje i obrzędy prawosławne, Warszawa 2006. -B. Uspienski, Antyzachowanie w kulturze dawnej Rusi, w: tegoż, Historia i semiotyka, przeł. B. Żyłko, Gdańsk 1998. -B. Uspienski, Car i samozwaniec. Samozwańcy w Rosji jako zjawisko kulturowo-historyczne, w: tegoż, Historia i semiotyka, przeł. B. Żyłko, Gdańsk 1998. -B. Uspienski, Religia i semiotyka, przeł. B. Żyłko, Gdańsk 2001. -B. Uspienski, W. Żywow, Car i Bóg. Semiotyczne aspekty sakralizacji monarchy w Rosji, tłum. H. Paprocki, Warszawa 1992. -W. Zajączkowski, Rosja i narody: ósmy kontynent. Szkic dziejów Eurazji, Warszawa 2009. - Żywot protopopa Awwakuma przez niego samego nakreślony i wybór innych pism, przeł. W. Jakubowski, Wrocław 1972. -Б. А. Успенский, Крест и круг. Из истории христианской символики, Москва 2006, с. 311-359. -Б. А. Успенский, Царь и патриарх: харизма власти в России. Византийская модель и её русское переосмысление, Москва 1998. -Л.А. Успенский, Богословие иконы Православной Церкви, Москва 2008. -Шаманизм народов Сибири. Этнографические материалы XVIII–XX вв., Санкт-Петербург 2006. -L. Bazylow, Historia nowożytnej kultury rosyjskiej, Warszawa 1986. -S. Chazbijewicz, Tatarstan. Kształtowanie się nowoczesnego narodu i państwa, Olsztyn 2016. -P. Evdokimov, Sztuka ikony teologia piękna, z jęz. fr. przeł. M. Żurowska, Warszawa 1999. -W. A. Serczyk, Kultura rosyjska XVIII wieku, Wrocław 1984. -B. Uspienski, Car i patriarcha. Charyzmat władcy w Rosji. Bizantyjski model i jego nowe rosyjskie ujęcie, tłum. H. Paprocki, Katowice 1999. -L. Uspienski, Teologia ikony, tł. z fr. M. Żurowska, Poznań 1993 (lub: Warszawa 2009). -M. Gustin, Kino w mieście. Miasto w kinie. Petersburska twórczość filmowa w czasie transformacji, Gdańsk 2018. -Dusza polska i rosyjska - od Adama Mickiewicza i Aleksandra Puszkina do Czesława Miłosza i Aleksandra Sołżenicyna, red. A. de Lazari, Warszawa 2004. -A. de Lazari, Polskie i rosyjskie problemy z rosyjskością, Łódź 2009. |
Efekty uczenia się: |
Student zna na poziomie zaawansowanym kulturę rosyjską oraz historyczny proces jej formowania się. Identyfikuje i rozumie charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych. Umie dostrzec w kulturze współczesnej elementy kultury epok dawnych, wskazać ich genezę i znaczenie. Efektywnie organizuje pracę własną i pracę zespołową oraz potrafi krytycznie ją ocenić i przemodelować. K_W01 – Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii w systemie nauk humanistycznych oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. K_W05 - Student ma uporządkowaną wiedzę o historii kultury obszaru językowego wybranej specjalności. K_W08 - Student ma elementarną wiedzę o najważniejszych kierunkach rozwoju i nowych osiągnięciach z zakresu wybranej specjalizacji. K_W09 - Student ma podstawową wiedzę na temat interpretacji tekstów, wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz rozumie podstawowe metody ich krytycznej analizy. K_W14 - Student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i wydarzeniach współczesnego życia kulturalnego. K_U04 - Student posługuje się pojęciami i paradygmatami badawczymi z zakresu kulturoznawstwa. K_U05 - Student potrafi interpretować wybrane utwory należące do literatury wybranego obszaru językowego, odwołując się do wiedzy historycznoliterackiej, ogólnohumanistycznej i podłoża kulturowego. K_U12 - Student potrafi przygotować i przedstawić wystąpienia ustne i prezentacje z wykorzystaniem technik multimedialnych w języku polskim i wybranym języku obcym. Sposoby sprawdzania efektów kształcenia: referat; prezentacja; aktywność w trakcie zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Brana jest pod uwagę następująca aktywność studenta: referat; prezentacja; aktywność w trakcie zajęć. Student ma prawo do dwóch nieobecności na zajęciach lub dwóch nieprzygotowań, każdą kolejną nieobecność lub nieprzygotowanie do zajęć ma obowiązek zaliczyć na konsultacjach. |
Zakres tematów: |
Dr hab. GRZEGORZ CZERWIŃSKI: 1. Культура России как семиотическое явление. Двойственность русской культуры. (Kultura Rosji jako zjawisko semiotyczne. Dwoistość kultury rosyjskiej.) 2. Русская культура и культура(-ы) России. (Kultura rosyjska a kultura(-y) Rosji.) 3.Быт и культура коренных малочисленных народов Севера, Сибири и Дальнего Востока. (Styl życia i kultura rdzennych narodów Północy, Syberii i Dalekiego Wschodu.) Dr hab. NATALIIA MALIUTINA: 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja na zajęciach, referaty studentów, prezentacje, konsultacje. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.