Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w kryminalistyce 310-KS2-1PDW2A
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.

2. Etyka wojny. Antologia tekstów, red. T. Żuradzki, T. Kuniński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

3. M. Foucault, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Fundacja Aletheia, Warszawa 1998.

4. G. Deleuze, Postscriptum o społeczeństwach kontroli, Negocjacje 1972-1990, przeł. M. Herer, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław 2007, s. 183-188.

5. B.-C. Han, Społeczeństwo zmęczenia, przeł. M. Sutowski, w: „Krytyka polityczna” 45, 2017, s. 36-63.

6. N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Helion S.A., Gliwice 2013, 2021.

7. D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, przeł. P. Szymczak, Media Rodzina, Poznań 2012.

8. D. Kahneman, O. Sibony, C.R. Sunstein, Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach, przeł. P. Szymczak, Media Rodzina, Poznań 2022.

9. E. Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przeł. A. Dzierżyńska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

10. M. Środa, Postawy wobec obcości, w: „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2-3 (20), 2008, ss. 415-429.

11. E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert, Psychologia społeczna, przeł. J. Gilewicz, Zysk i S-ka, Poznań, wiele wydań.

12. S. Baron-Cohen, Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, przeł. A. Nowak, Smak Słowa, Sopot 2014.

13. P. Bloom, Przeciw empatii. Argumenty za racjonalnym współczuciem, przeł. M. Chojnacki, Wydawnictwo Teofrast, Kielce 2020.

14. J. Bauer, Granica bólu. O źródłach agresji i przemocy, przeł. M. Skalska, Dobra Literatura, Słupsk 2015.

Efekty uczenia się:

Student/ka:

WK2 – zna kodeks etyki zawodowej policjanta/ policjantki.

WK3 – zna pojęcie plagiatu.

UW1 – potrafi samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, dobrać odpowiednie źródła, zinterpretować uzyskane informacje, sformułować własne stanowisko na zadany temat oraz zadać krytyczne pytania odnośnie poruszanego zagadnienia.

UK1 – potrafi wygłosić referat, zaprezentować go podczas zajęć i zainicjować dyskusję.

KO1 – jest gotów do zawodowej aktywności, rozumie dynamikę grupy, zagrożenie dyskryminacją, psychologiczne mechanizmy wykluczenia, jest uwrażliwiony na błędy myślenia, przyczyny zła i agresji, wspieranie warunków dobrej współpracy.

KO3 – jest gotów do rozpoznania wartości działalności na rzecz grupy i wspólnoty, oraz do przyjmowania proaktywnej postawy.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę. Zgodnie z regulaminem studiów UwB.

Aktywność podczas dyskusji na podstawie wskazanych tekstów, przygotowanie krótkich prac pisemnych (prezentacja multimedialna, streszczenie, wypełnienie kwestionariuszy do zadanego tekstu lub filmu) (ćwiczenia).

Możliwe jest wprowadzenie elastycznych form zaliczenia w porozumieniu wykładowca – student zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, przy czym warunki takie powinny być ustalone na początku cyklu nauczania).

Obecność obowiązkowa. Dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. Każda kolejna skutkuje obniżeniem końcowej oceny o 0,5.

Liczbę nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 4 nieobecności.

Termin i sposoby osiągnięcia efektów uczenia się z zajęć, na których student był nieobecny: konsultacje indywidualne z prowadzącą w terminie uzgodnionym między prowadzącą a studentką.

Zakres tematów:

1. Po co karać? Argumenty za i przeciw różnym rodzajom i funkcjom kary (2h).

2. Czy tortury mogą być uzasadnione moralnie? (2h)

3. Uzasadnienia nieposłuszeństwa obywatelskiego (1h).

4. Kim jest obcy? Jakie postawy wobec obcości/ obcego wykształciła kultura europejska? (4h).

5. Jakie są źródła zła, okrucieństwa, agresji? (3h).

6. Skąd pochodzi moralność? (2h).

7. Kodeks etyki zawodowej w kryminalistyce (1h).

Metody dydaktyczne:

Dyskusja tekstów wskazanych przez prowadzącą. Studenci uczą się formułowania oraz analizy problemów etycznych powstających w kontekście kryminalistyki.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Rogowska-Stangret 7/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)