Literatura: |
1. B. Szatur -Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2006.
2. I. Grzeszek, Stereotyp starości, [w:] M. Kuchcińska (red.), Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2004, s. 117-124.
3. E. Trafiałek, Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej. Kielce: Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, 2006.
4. E. Frąckiewicz, R. Iwański (red.), Srebrna gospodarka. Perspektywa interdyscyplinarna, Szczecin: Akademia Sztuki w Szczecinie, 2021
5. 5. B. Urbaniak, M. Chałas, P. Szukalski, R. ZImny i in., Trwałość i zmienność procesów starzenia się i starości, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
|
Efekty uczenia się: |
Umiejętności:
Student/Studentka:
a) potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy (KP7_UW2)
sposób weryfikacji: dyskusja moderowana; praca w grupach
b) posiada umiejętność samodzielnego wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy (KP7_UW7 )
sposób weryfikacji: dyskusja moderowana, metoda pokazu (prezentacja)
c) posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w powiązaniu ze współczesnymi teoriami socjologicznymi oraz z wykorzystaniem dyscyplin pokrewnych (KP7_UW8)
sposób weryfikacji: dyskusja moderowana, metoda pokazu (prezentacja); praca z tekstem
Kompetencje społeczne:
Student/Studentka:
a) prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod badawczych, krytycznie wykorzystuje źródła wiedzy (KP7_KK1)
sposób weryfikacji: dyskusja moderowana, praca grupowa; praca z tekstem
|
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie trwania zajęć student zdobywa punkty, a jego końcowa ocena będzie zależeć od ich liczby. Zaliczenie laboratorium wymaga uzyskania min. 51% punktów.
W ramach zaliczenia uczestnicy laboratorium będą przygotowywać zespołowe prezentacje zaliczeniowe związane z tematyką zająć. Za przygotowaną prezentację zespół będzie mógł uzyskać maksymalnie 15 pkt.
Dopuszczalna jest 1 nieobecność na zajęciach. Wszystkie nadprogramowe nieobecności należy zaliczyć zgłaszając się na dyżur do osoby prowadzącej te zajęcia nie później niż w ciągu tygodnia od zajęć, które się opuściło. Podstawą zaliczenia nieobecności będzie znajomość materiału omawianego w dniu nieobecności studenta. Na koniec semestru każda nadprogramowa i niezaliczona nieobecność skutkuje punktem ujemnym (- 2 pkt.) uwzględnionym w punktacji za cały przedmiot.
Dla osób ze szczególnymi potrzebami, posiadającymi w tym w zakresie stosowne zaświadczenia, forma zaliczenia laboratorium może być
przedmiotem uzgodnienia z osobą prowadzącą zajęcia.
Punktacja i oceny:
7,5 pkt - ocena: dostateczny
8-9 pkt. - ocena: dostateczny plus
10-11 pkt. - ocena: dobry
12-13 pkt. - ocena: dobry plus
14-15 pkt. - ocena: bardzo dobry
|
Zakres tematów: |
1. Starość, starzenie się, ludzie starzy, starzenie się demograficzne populacji – teoretyczne osadzenie zagadnienia
2. Społeczna percepcja starości i ludzi starych - od eufemizowania starości po ageizm.
3. Srebrna gospodarka i funkcjonowanie srebrnego rynku – wybrane zagadnienia
4. Sekret Blue Zones, czyli o uwarunkowaniach długiego życia
|