Literatura: |
1. B. Szatur -Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2006.
2. I. Grzeszek, Stereotyp starości, [w:] M. Kuchcińska (red.), Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2004, s. 117-124.
3. E. Trafiałek, Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej. Kielce: Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, 2006.
4. E. Frąckiewicz, R. Iwański (red.), Srebrna gospodarka. Perspektywa interdyscyplinarna, Szczecin: Akademia Sztuki w Szczecinie, 2021
5. B. Urbaniak, M. Chałas, P. Szukalski, R. ZImny i in., Trwałość i zmienność procesów starzenia się i starości, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
6. W. Wątroba, Transgresje międzypokoleniowe późnego kapitalizmu, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2017.
7. M. Melon, Co zmieniła transformacja? Kapitał kulturowy a strategie życiowe osób urodzonych po wojnie, w: Przemiany kulturowe we współczesnej Polsce. Ramy, własności, epizody, red. J. Kurczewska, M. Markowska, Warszawa: PAN Komitet Socjologii IFiS PAN, 2016, s. 172-199.
8. E. Kramkowska,„Starość? Sama definicja? To jest skompliowane…” Wokół rozumienia pojęcia starości przez przedstawicieli różnych pokoleń, „Zeszyty Naukowe KUL” 65 (2022), nr 3 (259), s. 7-29. DOI: 10.31743/znkul. 14550
9. G. Gawron, P. Rojek-Adamek, Aging in place - design w
obronie wieku, Kultura Popularna, no. 2, 2017, pp. 4-18, DOI:10.5604/01.
3001.7046
|
Efekty uczenia się: |
Umiejętności:
Student/Studentka:
a) potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy (KP7_UW2)
sposób weryfikacji: dyskusja moderowana; praca w grupach; praca z tekstem
b) posiada umiejętność samodzielnego wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy (KP7_UW7 )
sposób weryfikacji: dyskusja moderowana, metoda pokazu (prezentacja); kolokwium zaliczeniowe
c) posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w powiązaniu ze współczesnymi teoriami socjologicznymi oraz z wykorzystaniem dyscyplin pokrewnych (KP7_UW8)
sposób weryfikacji: dyskusja moderowana, metoda pokazu (prezentacja); praca z tekstem; kolokwium zaliczeniowe
Kompetencje społeczne:
Student/Studentka:
a) prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod badawczych, krytycznie wykorzystuje źródła wiedzy (KP7_KK1)
sposób weryfikacji: dyskusja moderowana, praca grupowa; praca z tekstem
|
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie trwania zajęć student zdobywa punkty, a jego końcowa ocena będzie zależeć od ich liczby. Zaliczenie laboratorium wymaga uzyskania min. 51% punktów.
Ze względu na wykładowo-warsztatową formę zajęć, oraz formę ich zaliczenia w postaci kolokwium, nie przewiduje się możliwości wykorzystania systemów sztucznej inteligencji, podczas zajęć czy też na etapie przygotowania do nich.
W ramach zajęć ich uczestnicy będą gromadzić punkty za:
a) aktywność podczas zajęć – max. liczba punktów możliwa do uzyskania to 7 pkt.
b) kolokwium zaliczeniowe (mieszana forma pytań) - max. liczba punktów możliwa do uzyskania to 13 pkt.
Łącznie do zdobycia w trakcie trwania przedmiotu = 20 pkt.
Dopuszczalna jest 1 nieobecność na zajęciach. Wszystkie nadprogramowe nieobecności należy zaliczyć zgłaszając się na dyżur do osoby prowadzącej te zajęcia nie później niż w ciągu tygodnia od zajęć, które się opuściło. Podstawą zaliczenia nieobecności będzie znajomość materiału omawianego w dniu nieobecności studenta. Na koniec semestru każda nadprogramowa i niezaliczona nieobecność skutkuje punktem ujemnym (- 2 pkt.) uwzględnionym w punktacji za cały przedmiot.
Dla osób ze szczególnymi potrzebami, posiadającymi w tym w zakresie stosowne zaświadczenia, forma zaliczenia laboratorium może być
przedmiotem uzgodnienia z osobą prowadzącą zajęcia.
Punktacja i oceny:
10,5 – 12 pkt. – ocena: dostateczny
13 -14 pkt. – ocena: dostateczny plus
15 -16 pkt. – ocena: dobry
17-18 pkt. – ocena: dobry plus
19-20 pkt. – ocena: bardzo dobry
|
Zakres tematów: |
1. Starość, starzenie się, ludzie starzy, demograficzne starzenie się (przyczyny, skutki), społeczne następstwa starzenia się społeczeństwa, Blue Zones – wyspy długowieczności
2. Społeczna percepcja starości i ludzi starych – od stereotypów na temat ludzi starych po ageizm
3. Srebrna gospodarka w Polsce (wybrane zagadnienia) oraz Smart Cities a starzenie się ludności miast
4. Problematyka starzenia się społeczeństwa a relacje międzypokoleniowe
ZALICZENIE
|