University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Podstawy socjologii starości i ludzi starych

General data

Course ID: 480-SS2-1PSS2
Erasmus code / ISCED: 14.251 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Podstawy socjologii starości i ludzi starych
Organizational unit: (in Polish) Wydział Socjologii
Course groups: (in Polish) 2L stac.II st.studia socjologiczne - przedmioty fakultatywne
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Na studiach drugiego stopnia student jest zobowiązany zaliczyć moduł laboratoryjny składający się z trzech praktycznych przedmiotów, których celem jest uzupełnienie wiedzy studentów o informacje z różnych dziedzin socjologii oraz warsztatowe pogłębianie ich umiejętności praktycznego wykorzystania w badaniach i projektach naukowych. Warunkiem zaliczenia modułu jest uzyskanie ocen pozytywnych z trzech przedmiotów, które wchodzą w jego skład.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów stacjonarne

Kod przedmiotu 480-SS2-1PSS2

Język przedmiotu język polski

Rodzaj przedmiotu: przedmiot fakultatywny

Rok studiów /semestr: I rok studiów; studia II stopnia, semestr II

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk socjologicznych, dyscyplina: socjologia

Wymagania wstępne – brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

16 godzin prowadzonych w formie laboratorium

Punkty ECTS: 3 punkty ECTS = 75 godzin

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w laboratoriach - 16 godzin,

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami i zaliczeniu przedmiotu – 7 godzin

- przygotowanie do laboratoriów - 32 godziny,

- przygotowanie do kolokwium: 20 godzin

razem: 78 godzin co odpowiada 3 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe:

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 23 godziny, co odpowiada 0,9 pkt ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 52 godziny, co odpowiada 2,1 pkt. ECTS

razem: łącznie 75 godzin = 3 pkt. ECTS

Bibliography: (in Polish)

1. B. Szatur -Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2006.

2. I. Grzeszek, Stereotyp starości, [w:] M. Kuchcińska (red.), Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2004, s. 117-124.

3. E. Trafiałek, Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej. Kielce: Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, 2006.

4. E. Frąckiewicz, R. Iwański (red.), Srebrna gospodarka. Perspektywa interdyscyplinarna, Szczecin: Akademia Sztuki w Szczecinie, 2021.

Learning outcomes: (in Polish)

Umiejętności:

Student/Studentka:

a) potrafi dokonać krytycznej oceny danych, formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy (KP7_UW2)

b) posiada umiejętność samodzielnego wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy (KP7_UW7 )

c) posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w powiązaniu ze współczesnymi teoriami socjologicznymi oraz z wykorzystaniem dyscyplin pokrewnych (KP7_UW8)

Kompetencje społeczne:

Student/Studentka:

a) prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod badawczych, krytycznie wykorzystuje źródła wiedzy (KP7_KK1)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

W trakcie trwania zajęć student zdobywa punkty, a jego końcowa ocena będzie zależeć od ich liczby. Zaliczenie laboratorium wymaga uzyskania min. 51% punktów.

Dopuszczalna jest 1 nieobecność na zajęciach. Wszystkie nadprogramowe nieobecności należy zaliczyć zgłaszając się na dyżur do osoby prowadzącej te zajęcia nie później niż w ciągu tygodnia. Podstawą zaliczenia nieobecności będzie znajomość materiału omawianego w dniu nieobecności studenta. Na koniec semestru każda nadprogramowa i niezaliczona nieobecność skutkuje punktem ujemnym (- 2 pkt.) uwzględnionym w punktacji za cały przedmiot.

Dla osób ze szczególnymi potrzebami, posiadającymi w tym w zakresie stosowne zaświadczenia, forma zaliczenia laboratorium może być

przedmiotem uzgodnienia z osobą prowadzącą zajęcia.

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Laboratory, 16 hours more information
Coordinators: Emilia Kramkowska
Group instructors: Emilia Kramkowska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Short description: (in Polish)

Na studiach drugiego stopnia student jest zobowiązany zaliczyć moduł laboratoryjny składający się z trzech praktycznych przedmiotów, których celem jest uzupełnienie wiedzy studentów o informacje z różnych dziedzin socjologii oraz warsztatowe pogłębianie ich umiejętności praktycznego wykorzystania w badaniach i projektach naukowych. Warunkiem zaliczenia modułu jest uzyskanie ocen pozytywnych z trzech przedmiotów, które wchodzą w jego skład.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów stacjonarne

Kod przedmiotu 480-SS2-1PSS2

Język przedmiotu język polski

Rodzaj przedmiotu: przedmiot fakultatywny

Rok studiów /semestr: I rok studiów; studia II stopnia, semestr II

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk socjologicznych, dyscyplina: socjologia

Wymagania wstępne – brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

16 godzin prowadzonych w formie laboratorium

Punkty ECTS: 3 punkty ECTS = 75 godzin

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w laboratoriach - 16 godzin,

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami i zaliczeniu przedmiotu – 7 godzin

- przygotowanie do laboratoriów - 32 godziny,

- przygotowanie do kolokwium: 20 godzin

razem: 78 godzin co odpowiada 3 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe:

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 23 godziny, co odpowiada 0,9 pkt ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 52 godziny, co odpowiada 2,1 pkt. ECTS

razem: łącznie 75 godzin = 3 pkt. ECTS

Bibliography: (in Polish)

1. B. Szatur -Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2006.

2. I. Grzeszek, Stereotyp starości, [w:] M. Kuchcińska (red.), Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2004, s. 117-124.

3. E. Trafiałek, Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej. Kielce: Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, 2006.

4. E. Frąckiewicz, R. Iwański (red.), Srebrna gospodarka. Perspektywa interdyscyplinarna, Szczecin: Akademia Sztuki w Szczecinie, 2021.

5. B. Urbaniak, M. Chałas, P. Szukalski, R. ZImny i in., Trwałość i zmienność procesów starzenia się i starości, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Laboratory, 16 hours more information
Coordinators: Emilia Kramkowska
Group instructors: Emilia Kramkowska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Short description: (in Polish)

Na studiach drugiego stopnia student jest zobowiązany zaliczyć moduł laboratoryjny składający się z trzech praktycznych przedmiotów, których celem jest uzupełnienie wiedzy studentów o informacje z różnych dziedzin socjologii oraz warsztatowe pogłębianie ich umiejętności praktycznego wykorzystania w badaniach i projektach naukowych. Warunkiem zaliczenia modułu jest uzyskanie ocen pozytywnych z trzech przedmiotów, które wchodzą w jego skład.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów stacjonarne

Kod przedmiotu 480-SS2-1PSS2

Język przedmiotu język polski

Rodzaj przedmiotu: przedmiot fakultatywny

Rok studiów /semestr: I rok studiów; studia II stopnia, semestr II

Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk socjologicznych, dyscyplina: socjologia

Wymagania wstępne – brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

16 godzin prowadzonych w formie laboratorium

Punkty ECTS: 3 punkty ECTS = 75 godzin

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w laboratoriach - 16 godzin,

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami i zaliczeniu przedmiotu – 7 godzin

- przygotowanie do laboratoriów - 32 godziny,

- przygotowanie do kolokwium: 20 godzin

razem: 78 godzin co odpowiada 3 pkt. ECTS

Wskaźniki ilościowe:

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 23 godziny, co odpowiada 0,9 pkt ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 52 godziny, co odpowiada 2,1 pkt. ECTS

razem: łącznie 75 godzin = 3 pkt. ECTS

Bibliography: (in Polish)

1. B. Szatur -Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2006.

2. I. Grzeszek, Stereotyp starości, [w:] M. Kuchcińska (red.), Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2004, s. 117-124.

3. E. Trafiałek, Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej. Kielce: Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, 2006.

4. E. Frąckiewicz, R. Iwański (red.), Srebrna gospodarka. Perspektywa interdyscyplinarna, Szczecin: Akademia Sztuki w Szczecinie, 2021.

5. B. Urbaniak, M. Chałas, P. Szukalski, R. Zimny i in., Trwałość i zmienność procesów starzenia się i starości, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

6. G. Gawron, P. Rojek-Adamek, Aging in place - design w

obronie wieku, Kultura Popularna, no. 2, 2017, pp. 4-18, DOI:10.5604/01.

3001.7046

7. W. Wątroba, Transgresje międzypokoleniowe późnego kapitalizmu, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2017.

8. M. Melon, Co zmieniła transformacja? Kapitał kulturowy a strategie życiowe osób urodzonych po wojnie, w: Przemiany kulturowe we współczesnej Polsce. Ramy, własności, epizody, red. J. Kurczewska, M. Markowska, Warszawa: PAN Komitet Socjologii IFiS PAN, 2016, s. 172-199.

9. E. Kramkowska,„Starość? Sama definicja? To jest skompliowane…” Wokół rozumienia pojęcia starości przez przedstawicieli różnych pokoleń, „Zeszyty Naukowe KUL” 65 (2022), nr 3 (259), s. 7-29. DOI: 10.31743/znkul. 14550

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)