Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Programowanie grafiki 3D 390-FG1-2PG3D
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

"OpenGL - Księga eksperta", Richard S. Wright jr, Michael Sweet, Wydawnictwo Helion

https://learnopengl.com

"Learn OpenGL", Joel de Vries

Efekty uczenia się:

K_W24 - ma podstawową wiedzę z zakresu algorytmiki i struktur danych

Ma podstawową wiedzę zna pojęcia z zakresu grafiki trójwymiarowej

K_U23 - umie napisać złożony program komputerowy w wybranym języku programowania, skompilować go i uruchomić

Umie napisać złożony program komputerowy realizujący wizualizację w czasie rzeczywistym

K_U25 - umie wyszukiwać i wykorzystywać specjalistyczne oprogramowanie komputerowe w zasobach Internetu z poszanowaniem własności intelektualnej oraz zasad użytkowania

K_K05 - potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze i zasobach Internetu, także w językach obcych

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie oceny, która uwzględnia:

1. znajomości pojęć i mechanizmów programowania grafiki 3D

2. umiejętność zastosowania mechanizmów programowania grafiki 3D do konkretnych problemów

3. umiejętność dyskusji na tematy związane z przedmiotem,

4. umiejętność korzystania z zasobów literatury i Internetu,

5. kreatywność w podejściu do rozwiązywanych problemów.

Podstawą zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach. Dopuszcza się opuszczenie trzech zajęć. Ocena końcowa laboratorium wynika z oceny prac domowych, dwóch kolokwiów i wykonania końcowego projektu.

Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie egzaminu końcowego.

Zakres tematów:

  • Wprowadzenie do programowania grafiki 3D
  • Tworzenie kontekstu renderowania i okna aplikacji
  • Wprowadzenie do programów cieniujących (ang. shaders)
  • Język programów cieniujących GLSL
  • Wprowadzenie do teksturowania obiektów
  • Przekształcanie obiektów w scenie 3D
  • Kamera w scenie 3D
  • Wprowadzenie do oświetlenia
  • Ładowanie modeli z programów do modelowania
  • Bufory w grafice 3D
  • Rysowanie przezroczystych obiektów
  • Tekstury sześcienne i mapowanie otoczenia
  • Mapowanie wypukłości
  • Efekt mgły i antyaliasing
  • Renderowanie tekstu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (parzyste), 13:15 - 14:45, sala 1064
Tomasz Karpiuk 1/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Fizyki - Kampus
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)