Literatura: |
Literatura podstawowa:
- S. Sikora, Film i paradoksy wizualności. Praktykowanie antropologii, Wyd. DiG, Warszawa 2012.
M. Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, przeł. P. Tomanek, PWN, Warszawa 2013.
- D. Morley, Przestrzenie domu. Media, mobilność i tożsamość, przeł. J. Mach, NCK, Warszawa 2011.
- M. Halawa, Życie codzienne z telewizorem, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
- M. Szpunar, Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności – eksplikacja socjologiczna, Studia Socjologiczne 2004, 2(173), s. 95-135.
- S. Pink, Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienia w badaniach, WUJ, Kraków 2009.
- M. Hopfinger, Film i antropologia. Osiąganie dystansu wobec audiowizualności, (w: ) Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Red. Maryla Hopfinger. Wyd. Oficyna Naukowa, Warszawa 2005.
- D. Skotarczyk, Film jako źródło do badań przemian obyczajowych, (w: ), Antropologia wobec fotografii i filmu, red. G. Pełczyński, R. Vorbich, Biblioteka Telgte, Poznań 2004.
- A. Idzikowska- Czubaj, Obraz kultury młodzieżowej w polskim filmie fabularnym, (w: ) Obrazy kultur, pod red. G. Pełczyńskiego i R. Vorbicha, Biblioteka Telgte, Poznań 2007.
- E. Katz, D. Dayan, Wydarzenia medialne, Muza, Warszawa 2008.
- D. Jemielniak. Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, Prakseologia nr 154/2013, s. 97-116.
- E. Rothenbuhler, Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do komunikacji medialnej, przeł. J. Barański, WUJ, Kraków 2003.
- R. Barthes, Mitologie, przeł. A. Dziadek, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000. (rozdział Mit dzisiaj – JEST)
- A. Kisielewska, Polskie tele-sagi – mitologie rodzinności, Rabid, Kraków 2009.
- A. Nacher, Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji, WUJ, Kraków, 2008.
- A. Jawor, Od kury do demona. Serialowy obraz kobiety, (w: ) Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, red. M. Filiciak, B. Giza, Wyd. Scholar, Warszawa 2011, s. 165-176. (rozdział Queer as folk – JEST)
- M. Castells, Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2008.
- E. Kozik, Dyskurs polskich mediów alternatywnych jako sposób tworzenia postprawdy, Slavica Iuvenum Conference 2021, s. 63-72.
- H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, WAiP, Warszawa 2007.
- M. Maffesoli, Czas plemion, PWN, Warszawa 2008.
- J. Burgess, J. Green, Youtube. Wideo online a kultura uczestnictwa, przeł. T. Płudowski, PWN, Warszawa 2011..
- T. Boellstorff, Dojrzewanie w second life. Antropologia człowieka wirtualnego, Wyd. UJ, Kraków 2012.
- A. Suchocka, I. Królikowska, Kreowanie tożsamości kulturowej jako wyzwanie XXI wieku, Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, Tom 6 nr 4, 2014, s. 73-88.
- A. Szyfer, Tożsamość kulturowa: implikacje teoretyczne i metodologiczne, Studia Etnologiczne i Antropologiczne 1, 1997, s. 159-167.
Literatura uzupełniająca:
- Theorising Media and Practice, ed by B. Brauchler and J. Postill, Bergham Books, New York 2010.
- M. Herzfeld, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, WUJ, Kraków 2004, s. 403-434.
- J. Hofmokl, Internet jako nowe dobro wspólne, WAiP, Warszawa 2008.
- A. Keen, Kult amatora: jak internet niszczy kulturę, przeł. M. Bernatowicz, K. Topolska-Ghariani, WaiP, Warszawa 2007.
- L. Lessig, Wolna kultura, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005
- A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, przeł. Z. Pucek. Universitas, Kraków 2005.
|