Językoznawstwo diachroniczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0400-AS2-2DS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Językoznawstwo diachroniczne |
Jednostka: | Instytut Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Historia języka angielskiego 0400-AS1-2HEL |
Założenia (lista przedmiotów): | Historia języka angielskiego 0400-AS1-3SHEL |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu historii języka angielskiego i językoznawstwa historycznego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy z zakresu językoznawstwa diachronicznego oraz zachęcenie ich do pogłębiania wiedzy z zakresu etymologii i onomastyki. Po zakończeniu cyklu wykładów studenci powinni znać historię i kierunki badań diachronicznych oraz współczesne trendy w tych badaniach. Powinni też znać podstawy podziału języków na rodziny, wiedzieć, jakie języki należą do rodziny Indoeuropejskiej, jakie są najczęstsze rodzaje i przyczyny zmian językowych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki, studia stacjonarne, przedmiot obowiązkowy, językoznawstwo, rok II studia magisterskie, semestr IV wymagania wstępne: Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu historii języka angielskiego i językoznawstwa historycznego. liczba godzin dydaktycznych: 15 (wykład) metody dydaktyczne: wykład, wspólna analiza przykładów, dyskusja punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15h, przygotowanie do zaliczenia i obecność na nim. 10 h, przygotowanie projektu lub prezentacji 15h, konsultacje 5h=50h (odpowiada 1 pkt. ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15+2+5=22h (Odpowiada 1 pkt. ECTS), nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do zajęć i do zaliczenia (8+20 h=28h) odpowiada 1 pkt ECTS |
Literatura: |
1. Steponavicius A. 2006. Diachronic Linguistics and Etymology. Białystok: Wydawnictwo UwB 2. Sergei Grinev-Griniewicz, Tatiana Skopiuk, Elwira Sorokina, Patricia Thomas. 2015. Foundations of Anthropolinguistics: Establishing lexical premises for exploring evolution of human mentality. LAP Lambert Academic Publishing. 3. Baugh, A. and T. Cable, 1978. A History of the English Language. London: Routledge 4. Beekes, R. 1995. Comparative Indo-European Linguistics. An Introduction. Amsterdam/Philadelphia” John Benjamins. 5. Cowdrey, Terry. 1998. An Introduction to Historical Linguistics. Auckland: OUP. 6. Malkiel. Y. 1993. Etymology. Cambridge: CUP. 7. Mallory J.P. and Adams D.Q. 2007. The Oxford Introduction to Proto-Indo-European and the Proto-Indo-European World. |
Efekty uczenia się: |
K_W01, K_W03, K_W04, K_W10, K_U04, K_U06, K_K01, K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.