Zabawa w edukacji małego dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PPAS2-2HAL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Zabawa w edukacji małego dziecka |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Psychologia kliniczna 0800-S2-1YPKL |
Założenia (lista przedmiotów): | Edukacja międzykulturowa 0800-S2-2YEMK |
Założenia (opisowo): | Do realizacji treści wskazana jest wiedza i umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej, zabawy w przedszkolu i metodyki pracy w przedszkolu oraz psychologii rozwojowej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi problemami wykorzystania zabawy w procesie edukacyjnym w przedszkolu. Student zdobywa wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania zabawy jako formy pracy i metody na etapie edukacji przedszkolnej, zapoznaje się z koncepcją zabawy jako metodą/formą pracy w przedszkolu. Nabywa kompetencje w zakresie planowania/organizowania zabaw spontanicznych i kierowanych, z uwzględnieniem adekwatnych do potrzeb i możliwości dzieci metod i form. |
Pełny opis: |
Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: specjalnościowy - M_7 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika Rok studiów/semestr:II/4 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): pedagogika przedszkolna, metodyka pracy w przedszkolu, psychologia rozwojowa, zabawa w przedszkolu. Liczba godzin: 15 wykładów, 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne:wykład, warsztaty grupowe, metoda ćwiczeniowa, problemowa, metoda projektu, dyskusja Punkty ECTS:6 Bilans nakładu pracy studenta:Udział w zajęciach - 45godzin, przygotowanie się do zajęć - 40 godzin, przygotowanie do egzaminu -20, opracowanie scenariuszy zabaw - 30 godzin, udział w konsultacjach – 5 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela -50 (2 ECTS) o charakterze praktycznym - 125 (4 ECTS) |
Literatura: |
W. Okoń, Zabawa a rzeczywistość, Żak, Warszawa 1995 C. Rose, G. Dryden, Zabawy fundamentalne, Transfer Learning, Gdańsk 2004 (wszystkie części) W. Dyner, Zabawy tematyczne dzieci w domu i przedszkolu, ZN im. Ossolińskich, Wrocław 1983 K. Oleksa, Po co ta cała zabawa? O znaczeniu i roli zabawy w życiu dziecka, Wychowanie w Przedszkolu, 2015/8 K. Idkowiak, Praca przedszkolaka, czyli poważnie o zabawie, Wychowanie w Przedszkolu, 2014/3 M. Kozłowski, Teoria zabawy cz. 1, Remedium, 2013/5 M. Kozłowski, Teoria zabawy cz. 2, Remedium, 2013/6 K. Appelt, A. I. Brzezinska, Jaka zabawka dla dziecka, Wychowanie w Przedszkolu, 2012/7 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: - wyjaśnia istotę i specyfikę zabawy jako metody w edukacji przedszkolnej, - podaje przykłady zabaw stosowanych na zajęciach w róznych grupach wiekowych w przedszkolu i uzasadnia ich wartość, - podaje sposoby motywowania dzieci do udziału w zabawie, Warunkiem weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia z wykładów jest minimum 90% obecności na zajęciach, Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć nie później niż w 3 tygodnie od daty nieobecności. Egzamin pisemny. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Liczba punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych egzaminem 91% -100% bdb 81% - 90% db+ 71% - 80% db 61% - 70 % dst+ 51% - 60% dst 50 % - ndst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.