Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium doktoranckie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 260-SDJ3-1SEM1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium doktoranckie
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych
Grupy: Szkoła doktorska SDNH 1 rok
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria doktoranckie

Założenia (opisowo):

Doktorant powinien posiadać wiedzę dotyczącą terminologii językoznawczej i kierunków językoznawstwa współczesnego przewidzianą w programie obowiązującym na studiach filologicznych I i II stopnia.

Skrócony opis:

Seminarium skierowane jest do osób zainteresowanych prowadzeniem badań z zakresu językoznawstwa. W trakcie pierwszego roku student dokonuje wybory obszaru tematycznego, w kolejnych latach opracowuje i referuje wyniki cząstkowe swoich badań oraz konsultuje powstające rozdziały rozprawy doktorskiej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo

Rok studiów/semestr: I-IV rok studiów doktoranckich/semestr zimowy i letni

Wymagania wstępne: sprecyzowane zainteresowania językoznawcze

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 4 x 30 godz. zajęć seminaryjnych (łącznie 120 godz.)

Metody dydaktyczne: konsultacje, dyskusje, referaty

Punkty ECTS: 22 pkt

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w seminariach (120 godz.) – 4,8 pkt

konsultacje (60 godz.) – 2,4 pkt

przygotowanie do seminarium (30 godz.) – 1,2 pkt

opracowywanie własnego materiału językowego (60 godz.) – 2,4 pkt

gromadzenie bibliografii (60 godz.) – 2,4 pkt

pisanie poszczególnych rozdziałów rozprawy (220 godz.) – 8,8 pkt

ŁĄCZNIE 550 godz.

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi

bezpośredniego udziału nauczyciela (120 godz.; 4,8 ECTS) i zajęciami

o charakterze praktycznym (220 godz.; 8,8 ECTS)

Literatura:

Grzegorczykowa Renata, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.

Lachur Czesław, Zarys językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004.

Łuczyński Edward, Maćkiewicz Jolanta, Językoznawstwo ogólne, Gdańsk 2002.

Milewski Tadeusz, Językoznawstwo, Warszawa 2004.

Östman, Jan-Ola; Verschueren Jef. 2018. Handbook of Pragmatics, Amsterdam: John Benjamins.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy doktorant ma:

szczegółową wiedzę na temat zaawansowanych metod analizy, interpretacji i wartościowania różnych rodzajów tekstów i innych wytworów kultury, określającą stan współczesnej metodologii badań językoznawczych (SD_WG04)

W zakresie umiejętności doktorant potrafi:

definiować cel i przedmiot badań językoznawczych, formułować odpowiadającą ich specyfice hipotezę (SD_UW02)

w miarę potrzeb modyfikować metody, techniki o narzędzia badawcze, twórczo je stosować, wnioskując na podstawie wyników własnych badań, konfrontowanych z aktualnym stanem wiedzy (SD_UW03)

prezentować rezultaty swoich badań także w sposób popularyzatorski(SD_UK02)

inicjować i prowadzić debatę, merytorycznie argumentując, wykorzystując własne poglądy oraz stanowiska i opinie innych, formułując wnioski i dokonując spójnych podsumowań (SD_UK03)

samodzielnie planować proces samokształcenia i działać na rzecz własnego rozwoju (SD_UU01)

wykorzystując posiadaną wiedzę, inspirować i organizować rozwój innych osób

(SD_UU02)

planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi

(SD_UU03)

W zakresie kompetencji społecznych doktorant jest gotów do:

uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

(SD_KK03)

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

ocena fragmentów pracy i projektów badawczych

Liczba godzin kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 4

Nieobecność należy zaliczyć w czasie dyżuru osoby prowadzącej przedmiot.

Termin dostarczenia zwolnienia lekarskiego: 10 dni

Komunikator: USOSMail (wiadomości)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Rozumko
Prowadzący grup: Agata Rozumko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria doktoranckie

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium skierowane jest do osób zainteresowanych prowadzeniem badań z zakresu językoznawstwa. W trakcie pierwszego roku student dokonuje wybory obszaru tematycznego, w kolejnych latach opracowuje i referuje wyniki cząstkowe swoich badań oraz konsultuje powstające rozdziały rozprawy doktorskiej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo

Rok studiów/semestr: I-IV rok studiów doktoranckich/semestr zimowy i letni

Wymagania wstępne: sprecyzowane zainteresowania językoznawcze

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 4 x 30 godz. zajęć seminaryjnych (łącznie 120 godz.)

Metody dydaktyczne: konsultacje, dyskusje, referaty

Punkty ECTS: 22 pkt

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w seminariach (120 godz.) – 4,8 pkt

konsultacje (60 godz.) – 2,4 pkt

przygotowanie do seminarium (30 godz.) – 1,2 pkt

opracowywanie własnego materiału językowego (60 godz.) – 2,4 pkt

gromadzenie bibliografii (60 godz.) – 2,4 pkt

pisanie poszczególnych rozdziałów rozprawy (220 godz.) – 8,8 pkt

ŁĄCZNIE 550 godz.

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi

bezpośredniego udziału nauczyciela (120 godz.; 4,8 ECTS) i zajęciami

o charakterze praktycznym (220 godz.; 8,8 ECTS)

Literatura:

Dobrovol’skij D., Piirainen E., Figurative Language: Cross-cultural and Cross-linguistic Perspective, Amsterdam 2005.

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polańskiego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1999.

Fernando Ch., Idioms and Idiomacity, Oxford 1996.

Fiedler S., English Phraseology, Tübingen 2007.

Griniewicz Sergiusz, Dubieniec Elwira, Introduction to Linguistics, Białystok 2004.

Grzegorczykowa Renata, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.

Lachur Czesław, Zarys językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004.

Linguo-cultural Competence and Motivation, eds D. Dobrovol’skij, A. Pamies Bertran, Baltmannsweiler 2011.

Lyons John, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 1976.

Łuczyński Edward, Maćkiewicz Jolanta, Językoznawstwo ogólne, Gdańsk 2002.

Milewski Tadeusz, Językoznawstwo, Warszawa 2004.

Phraseology and Culture in English, ed. P. Skandera, Berlin-New York 2007.

Phraseology. Theory, Analysis, and Applications, ed. A. P. Cowie, Oxford-New York 2001.

Szerszunowicz J., English-Polish Contrastive Phraseology, in: Directions in English-Polish Contrastive Research, eds A. Rozumko, D. Szymaniuk, Białystok 2012, 139-162.

The Oxford Companion to the English Language, red. T. McArthur, Oxofrd 1996.

Wray A., Formulaic Language: Pushing the Boundaries, Oxford 2008.

Yule, George, The Study of Language, Cambridge 2002.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Chłopek
Prowadzący grup: Zofia Chłopek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria doktoranckie

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium skierowane jest do osób zainteresowanych prowadzeniem badań z zakresu językoznawstwa. W trakcie pierwszego roku student dokonuje wybory obszaru tematycznego, w kolejnych latach opracowuje i referuje wyniki cząstkowe swoich badań oraz konsultuje powstające rozdziały rozprawy doktorskiej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo

Rok studiów/semestr: I-IV rok studiów doktoranckich/semestr zimowy i letni

Wymagania wstępne: sprecyzowane zainteresowania językoznawcze

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 4 x 30 godz. zajęć seminaryjnych (łącznie 120 godz.)

Metody dydaktyczne: konsultacje, dyskusje, referaty

Punkty ECTS: 22 pkt

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w seminariach (120 godz.) – 4,8 pkt

konsultacje (60 godz.) – 2,4 pkt

przygotowanie do seminarium (30 godz.) – 1,2 pkt

opracowywanie własnego materiału językowego (60 godz.) – 2,4 pkt

gromadzenie bibliografii (60 godz.) – 2,4 pkt

pisanie poszczególnych rozdziałów rozprawy (220 godz.) – 8,8 pkt

ŁĄCZNIE 550 godz.

Wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi

bezpośredniego udziału nauczyciela (120 godz.; 4,8 ECTS) i zajęciami

o charakterze praktycznym (220 godz.; 8,8 ECTS)

Literatura:

Dobrovol’skij D., Piirainen E., Figurative Language: Cross-cultural and Cross-linguistic Perspective, Amsterdam 2005.

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polańskiego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1999.

Fernando Ch., Idioms and Idiomacity, Oxford 1996.

Fiedler S., English Phraseology, Tübingen 2007.

Griniewicz Sergiusz, Dubieniec Elwira, Introduction to Linguistics, Białystok 2004.

Grzegorczykowa Renata, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.

Lachur Czesław, Zarys językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004.

Linguo-cultural Competence and Motivation, eds D. Dobrovol’skij, A. Pamies Bertran, Baltmannsweiler 2011.

Lyons John, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 1976.

Łuczyński Edward, Maćkiewicz Jolanta, Językoznawstwo ogólne, Gdańsk 2002.

Milewski Tadeusz, Językoznawstwo, Warszawa 2004.

Phraseology and Culture in English, ed. P. Skandera, Berlin-New York 2007.

Phraseology. Theory, Analysis, and Applications, ed. A. P. Cowie, Oxford-New York 2001.

Szerszunowicz J., English-Polish Contrastive Phraseology, in: Directions in English-Polish Contrastive Research, eds A. Rozumko, D. Szymaniuk, Białystok 2012, 139-162.

The Oxford Companion to the English Language, red. T. McArthur, Oxofrd 1996.

Wray A., Formulaic Language: Pushing the Boundaries, Oxford 2008.

Yule, George, The Study of Language, Cambridge 2002.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)