Trening kreatywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-CS2-1TKL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening kreatywności |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.fakultatywne I rok II stopień Chemia sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowym celem przedmiotu jest rozwijanie twórczego potencjału i kreatywności studentów w sferze poznawczej (wyobraźnia twórcza, płynność, giętkości i oryginalność myślenia, myślenie dywergencyjne, zdolność do generowania wielu rozwiązań, abstrahowanie, kojarzenie i metaforyzowanie); sferze emocjonalno-motywacyjnej (otwartość na nowe idee i doświadczenia, ciekawość poznawcza, zaangażowanie w działanie, chęć eksperymentowania) oraz sferze działaniowej. Studenci podczas zajęć będą rozpoznawać i rozwijać własne zasoby twórcze oraz cechy twórczego nauczyciela, których samoświadomość jest podstawowym warunkiem projektowania działań edukacyjnych stymulujących kreatywność uczniów. Studenci podczas zajęć poznają modele rozwijania twórczego potencjału ucznia oraz psychoedukacyjne zasady stymulowania kreatywności ucznia. W ramach zadań warsztatowych studenci będą poznawać i testować metody, strategie, techniki oraz ćwiczenia rozwijania kreatywności i twórczego myślenia. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Treści: Teorie i poziomy twórczości, podejścia do wyjaśniania fenomenu twórczości w psychologii i pedagogice twórczości. Twórczość w szkole - cechy dotychczasowych podejść. Diagnoza potencjału twórczego uczniów - metody badań. Metody rozwijania kompetencji twórczych uczniów. Kompetencje twórcze nauczycieli. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok i kierunek studiów: 2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.fakultatywne, I rok II stopień Chemia sem. letni Semestr: II (letni) ECTS: 1 punkt Język przedmiotu: polski Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych – 15 godzin (laboratoria) Metody: metody dydaktyki twórczości (metody twórczego rozwiązywanie problemów, pokonywania sztywności myślenia, rozwijania myślenia wyobrażeniowego i ciekawości poznawczej, rozwijania zdolności skojarzeniowych: transformacje, asocjacje, analogie, metafory); mapa twórczego potencjału (identyfikowanie zasobów rozwojowych nauczyciela) Bilans nakładu pracy studenta –15 godzin: laboratoria, 15 godzin: praca własna studenta Wskaźniki ilościowe – 15 godzin – 0,5 pkt. – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela; 15 godzin – 0,5 pkt. – praca własna studenta (czytanie literatury, przygotowanie projektu - Jak rozwijać kreatywność i twórcze myślenia uczniów na lekcjach chemii) |
Literatura: |
Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB). Glaveanu, V. (2023). Kreatywność. Krótkie wprowadzenie. Łódź: UŁ. Kunat, B. Rozwijanie twórczego potencjału ucznia z perspektywy pedagogiki twórczości. Warszawa: ORE. (publikacja elektroniczna: www.ore.edu.pl) Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów. Kraków: „Impuls”. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB) Nęcka, E., Gruszka, A., Orzechowski, Szymura, B. (2019). Trening twórczości. Sopot: Smak Słowa. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB) Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB) Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. (Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB) Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin. (Publikacja dostępna czytelnia BBP, UwB) Szmidt, K.J., Płóciennik, E. (2020). Myślenie pytajne: teoria i kształcenie. Łódź: UŁ. Uszyńska-Jarmoc, J., Kunat, B. (2021). Pytania o twórczy klimat w czasoprzestrzeni szkoły [w:] Czasoprzestrzeń jako kultura szkoły, A. Korzeniecka – Bondar, Z. Gajdzica (red.). Warszawa: Wydawnictwo Wolter Kluwers. Książka wydana w serii Kultura Szkoły, s 281-311. Wiśniewska, E. (2021). Efektywność treningu kreatywności dzieci i młodzieży. Warszawa: APS.(Publikacja dostępna czytelnia i wypożyczalnia BBP, UwB. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza, absolwent zna i rozumie: KP7_WG17 metody rozwijania kreatywności i twórczego myślenia ucznia wspomagające nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów. Umiejętności, absolwent potrafi: KP7_UW13podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia twórcze, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować twórcze osiągnięcia uczniów KP7_UO2 rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów. Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do: KP7_KR6 rozwijania u uczniów ciekawości, twórczej aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność; Aktywność na zajęciach (zadania warsztatowe zespołowe, zadania warsztatowe indywidualne); Projekt zespołowy: Jak rozwijać kreatywność i twórcze myślenia uczniów na lekcjach chemii). Formy zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę; Zaliczenie cząstkowe: - samoocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania warsztatowe), - samoocena efektów pracy zespołowej, - projekt zespołowy: Jak rozwijać kreatywność i twórcze myślenia uczniów na lekcjach chemii; Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania). Punktacja/oceny: 91%-100% bdb 81%-90% db plus 71%-80% db 61%-70% dst plus 51%-60% dst 50% – ndst |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Kunat | |
Prowadzący grup: | Beata Kunat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest rozwijanie twórczego potencjału i kreatywności studentów w sferze poznawczej (wyobraźnia twórcza, płynność, giętkości i oryginalność myślenia, myślenie dywergencyjne, zdolność do generowania wielu rozwiązań, pomysłów, idei, abstrahowanie, kojarzenie i metaforyzowanie); sferze emocjonalno-motywacyjnej (otwartość na nowe idee i doświadczenia, ciekawość poznawcza, zaangażowanie w działanie, niezależność i nonkonformizm, chęć eksperymentowania i podejmowania zadań, gotowość do podejmowania wyzwań i związanego z nim ryzyka) oraz sferze działaniowej. Studenci podczas zajęć będą rozpoznawać i rozwijać własne zasoby twórcze oraz cechy twórczego nauczyciela, których samoświadomość jest podstawowym warunkiem projektowania działań edukacyjnych stymulujących kreatywność uczniów. Studenci podczas zajęć poznają modele rozwijania twórczego potencjału ucznia oraz psychoedukacyjne zasady stymulowania kreatywności ucznia. W ramach zadań warsztatowych studenci będą poznawać i testować metody, strategie, techniki oraz ćwiczenia rozwijania kreatywności i twórczego myślenia. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard. Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”. Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus. Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. Literatura uzupełniająca: Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP. De Bono, E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Prima. De Bono, E. (2009). Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Warszawa: Studio Emka. Pugliese, Ch. (2010). Being Creative. Surrey: Delta Publishing. Szmidt, K.J. (1994). Elementarz twórczego życia, czyli o sposobach twórczego myślenia i działania. Warszawa: Intra. Szmidt, K.J. (2005). Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje - rady na twórczą drogę. Kraków: „Impuls”. Szmidt, K.J. (red.). (2005). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: WSHE. Szmidt, K.J.( red.). (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: „Impuls”. Szmidt, K.J., Modrzejewska – Świgulska, M. (red.). (2005). Psychopedagogika działań twórczych. Kraków” „Impuls” |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Kunat | |
Prowadzący grup: | Beata Kunat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest rozwijanie twórczego potencjału i kreatywności studentów w sferze poznawczej (wyobraźnia twórcza, płynność, giętkości i oryginalność myślenia, myślenie dywergencyjne, zdolność do generowania wielu rozwiązań, pomysłów, idei, abstrahowanie, kojarzenie i metaforyzowanie); sferze emocjonalno-motywacyjnej (otwartość na nowe idee i doświadczenia, ciekawość poznawcza, zaangażowanie w działanie, niezależność i nonkonformizm, chęć eksperymentowania i podejmowania zadań, gotowość do podejmowania wyzwań i związanego z nim ryzyka) oraz sferze działaniowej. Studenci podczas zajęć będą rozpoznawać i rozwijać własne zasoby twórcze oraz cechy twórczego nauczyciela, których samoświadomość jest podstawowym warunkiem projektowania działań edukacyjnych stymulujących kreatywność uczniów. Studenci podczas zajęć poznają modele rozwijania twórczego potencjału ucznia oraz psychoedukacyjne zasady stymulowania kreatywności ucznia. W ramach zadań warsztatowych studenci będą poznawać i testować metody, strategie, techniki oraz ćwiczenia rozwijania kreatywności i twórczego myślenia. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard. Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”. Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus. Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. Literatura uzupełniająca: Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP. De Bono, E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Prima. De Bono, E. (2009). Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Warszawa: Studio Emka. Pugliese, Ch. (2010). Being Creative. Surrey: Delta Publishing. Szmidt, K.J. (1994). Elementarz twórczego życia, czyli o sposobach twórczego myślenia i działania. Warszawa: Intra. Szmidt, K.J. (2005). Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje - rady na twórczą drogę. Kraków: „Impuls”. Szmidt, K.J. (red.). (2005). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: WSHE. Szmidt, K.J.( red.). (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: „Impuls”. Szmidt, K.J., Modrzejewska – Świgulska, M. (red.). (2005). Psychopedagogika działań twórczych. Kraków” „Impuls” |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest rozwijanie twórczego potencjału i kreatywności studentów w sferze poznawczej (wyobraźnia twórcza, płynność, giętkości i oryginalność myślenia, myślenie dywergencyjne, zdolność do generowania wielu rozwiązań, pomysłów, idei, abstrahowanie, kojarzenie i metaforyzowanie); sferze emocjonalno-motywacyjnej (otwartość na nowe idee i doświadczenia, ciekawość poznawcza, zaangażowanie w działanie, niezależność i nonkonformizm, chęć eksperymentowania i podejmowania zadań, gotowość do podejmowania wyzwań i związanego z nim ryzyka) oraz sferze działaniowej. Studenci podczas zajęć będą rozpoznawać i rozwijać własne zasoby twórcze oraz cechy twórczego nauczyciela, których samoświadomość jest podstawowym warunkiem projektowania działań edukacyjnych stymulujących kreatywność uczniów. Studenci podczas zajęć poznają modele rozwijania twórczego potencjału ucznia oraz psychoedukacyjne zasady stymulowania kreatywności ucznia. W ramach zadań warsztatowych studenci będą poznawać i testować metody, strategie, techniki oraz ćwiczenia rozwijania kreatywności i twórczego myślenia. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard. Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”. Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus. Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. Literatura uzupełniająca: Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP. De Bono, E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Prima. De Bono, E. (2009). Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Warszawa: Studio Emka. Pugliese, Ch. (2010). Being Creative. Surrey: Delta Publishing. Szmidt, K.J. (1994). Elementarz twórczego życia, czyli o sposobach twórczego myślenia i działania. Warszawa: Intra. Szmidt, K.J. (2005). Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje - rady na twórczą drogę. Kraków: „Impuls”. Szmidt, K.J. (red.). (2005). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: WSHE. Szmidt, K.J.( red.). (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: „Impuls”. Szmidt, K.J., Modrzejewska – Świgulska, M. (red.). (2005). Psychopedagogika działań twórczych. Kraków” „Impuls” |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.