Botanika cz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-1BOT1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Botanika cz.1 |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe I rok I st. Biologia - semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać wiadomości o charakterze ogólnobiologicznym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia z zakresu biologii roślin zarodnikowych. W czasie realizacji przedmiotu student poznaje różnorodność, budowę, rozmnażanie,wymagania ekologiczne i zróżnicowanie taksonomiczne glonów, mszaków i paprotników. Przedmiot ukazuje studentowi procesy związane z ewolucją roślin zarodnikowych, ich tendencje rozwojowe i specjalizację, wskazuje ich rolę w środowisku przyrodniczym a także zagrożenia związane z różnorodnymi zmianami środowiska ich życia oraz konieczność ochrony. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Dziedzina/dyscyplina nauki: dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych/nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok, I semestr (zimowy) Wymagania wstępne: student powinien posiadać wiadomości o charakterze ogólnobiologicznym Liczba godzin dydaktycznych: wykład - 15 godz., laboratorium - 49 godz. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 125 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 67 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 49 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 3 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 58 godz. |
Literatura: |
Gorczyński T. 1986. Ćwiczenia z botaniki. PWN, Warszawa. Kadłubowska J. Z. 1975. Zarys algologii. PWN, Warszawa. Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Mirek Z. 2014. Polska czerwona księga roślin: paprotniki i rośliny kwiatowe. Instytut Ochrony Przyrody, Polska Akademia Nauk, Kraków. Kłosowski S., Kłosowski G. 2007. Rośliny wodne i bagienne. Multico, Warszawa. Lee R. E. 2008. Phycology. Cambridge University Press, New York. Mickiewicz J., Sobotka D. 1973. Zarys briologii. PWN, Warszawa. Podbielkowski Z. 1990. Rozmnażanie się roślin. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Podbielkowski Z., Rejment-Grochowska I., Skirgiełło A.1986. Rośliny zarodnikowe. PWN, Warszawa. Rejment-Grochowska I. 1977. Cykle rozwojowe roślin. PWN, Warszawa. Strasburger E. 1972. Botanika. PWRiL, Warszawa. Szweykowska A., Szweykowski J. 2014. Botanika. PWN, Warszawa. Szweykowska A., Szweykowski J. 2003. Słownik botaniczny. Wiedza Powszechna, Warszawa. Witkowska-Żuk L. 2008. Atlas roślinności lasów. Multico, Warszawa. Wójciak H. 2010. Porosty, mszaki, paprotniki. Multico, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu jedność i różnorodność organizmów, z uwzględnieniem charakterystycznych cech poszczególnych grup systematycznych (KP6_WG1) - złożone zależności pomiędzy budową i funkcją struktur komórkowych, tkanek, narządów i organów (KP6_WG2) - w zaawansowanym stopniu podstawowe metody stosowane w laboratoriach biologicznych, w tym na poziomie molekularnym oraz metody i techniki prowadzenia badań terenowych (KP6_WG10) 2. Student potrafi: - identyfikować podstawowe grupy systematyczne organizmów, rozpoznawać gatunki mikroorganizmów, grzybów, roślin i, zwierząt charakterystyczne dla ekosystemów i biomów, w tym gatunki zagrożone i chronione (KP6_UW2) - komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych (KP6_UK1) 3. Student jest gotów do: - uznania znaczenia wiedzy ogólnej i specjalistycznej z zakresu biologii w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (KP6_KK2) - przestrzegania zasad etyki zawodowej i dbania o tradycje wykonywanego zawodu (KP6_KR3) |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie pisemnych kolokwiów (w trakcie laboratorium) i pisemnego egzaminu obejmującego wiedzę przekazaną w czasie wykładów. Wymagana jest ocena pozytywna z laboratorium aby móc przystąpić do egzaminu. Ilościowe kryteria oceny osiągnięć weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych na Wydziale Biologii zgodne z § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku z 26.06.2019 r. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 49 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Brzosko, Danuta Drzymulska, Magdalena Grabowska, Mirosława Kupryjanowicz | |
Prowadzący grup: | Emilia Brzosko, Danuta Drzymulska, Edyta Jermakowicz, Mirosława Kupryjanowicz, Izabela Tałałaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia z zakresu biologii roślin zarodnikowych. W czasie realizacji przedmiotu student poznaje różnorodność, budowę, rozmnażanie,wymagania ekologiczne i zróżnicowanie taksonomiczne glonów, mszaków i paprotników. Przedmiot ukazuje studentowi procesy związane z ewolucją roślin zarodnikowych, ich tendencje rozwojowe i specjalizację, wskazuje ich rolę w środowisku przyrodniczym a także zagrożenia związane z różnorodnymi zmianami środowiska ich życia oraz konieczność ochrony. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Dziedzina/dyscyplina nauki: dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych/nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok, I semestr (zimowy) Wymagania wstępne: student powinien posiadać wiadomości o charakterze ogólnobiologicznym Liczba godzin dydaktycznych: wykład - 15 godz., laboratorium - 49 godz. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 125 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 67 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 49 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 3 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 58 godz. |
|
Literatura: |
Gorczyński T. 1986. Ćwiczenia z botaniki. PWN, Warszawa. Kadłubowska J. Z. 1975. Zarys algologii. PWN, Warszawa. Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Mirek Z. 2014. Polska czerwona księga roślin: paprotniki i rośliny kwiatowe. Instytut Ochrony Przyrody, Polska Akademia Nauk, Kraków. Kłosowski S., Kłosowski G. 2007. Rośliny wodne i bagienne. Multico, Warszawa. Lee R. E. 2008. Phycology. Cambridge University Press, New York. Mickiewicz J., Sobotka D. 1973. Zarys briologii. PWN, Warszawa. Podbielkowski Z. 1990. Rozmnażanie się roślin. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Podbielkowski Z., Rejment-Grochowska I., Skirgiełło A.1986. Rośliny zarodnikowe. PWN, Warszawa. Rejment-Grochowska I. 1977. Cykle rozwojowe roślin. PWN, Warszawa. Strasburger E. 1972. Botanika. PWRiL, Warszawa. Szweykowska A., Szweykowski J. 2014. Botanika. PWN, Warszawa. Szweykowska A., Szweykowski J. 2003. Słownik botaniczny. Wiedza Powszechna, Warszawa. Witkowska-Żuk L. 2008. Atlas roślinności lasów. Multico, Warszawa. Wójciak H. 2010. Porosty, mszaki, paprotniki. Multico, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 49 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Brzosko, Danuta Drzymulska, Edyta Jermakowicz, Mirosława Kupryjanowicz | |
Prowadzący grup: | Emilia Brzosko, Danuta Drzymulska, Edyta Jermakowicz, Izabela Tałałaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia z zakresu biologii roślin zarodnikowych. W czasie realizacji przedmiotu student poznaje różnorodność, budowę, rozmnażanie,wymagania ekologiczne i zróżnicowanie taksonomiczne glonów, mszaków i paprotników. Przedmiot ukazuje studentowi procesy związane z ewolucją roślin zarodnikowych, ich tendencje rozwojowe i specjalizację, wskazuje ich rolę w środowisku przyrodniczym a także zagrożenia związane z różnorodnymi zmianami środowiska ich życia oraz konieczność ochrony. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Dziedzina/dyscyplina nauki: dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych/nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok, I semestr (zimowy) Wymagania wstępne: student powinien posiadać wiadomości o charakterze ogólnobiologicznym Liczba godzin dydaktycznych: wykład - 15 godz., laboratorium - 49 godz. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 125 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 67 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 49 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 3 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 58 godz. |
|
Literatura: |
Gorczyński T. 1986. Ćwiczenia z botaniki. PWN, Warszawa. Kadłubowska J. Z. 1975. Zarys algologii. PWN, Warszawa. Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Mirek Z. 2014. Polska czerwona księga roślin: paprotniki i rośliny kwiatowe. Instytut Ochrony Przyrody, Polska Akademia Nauk, Kraków. Kłosowski S., Kłosowski G. 2007. Rośliny wodne i bagienne. Multico, Warszawa. Lee R. E. 2008. Phycology. Cambridge University Press, New York. Mickiewicz J., Sobotka D. 1973. Zarys briologii. PWN, Warszawa. Podbielkowski Z. 1990. Rozmnażanie się roślin. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Podbielkowski Z., Rejment-Grochowska I., Skirgiełło A.1986. Rośliny zarodnikowe. PWN, Warszawa. Rejment-Grochowska I. 1977. Cykle rozwojowe roślin. PWN, Warszawa. Strasburger E. 1972. Botanika. PWRiL, Warszawa. Szweykowska A., Szweykowski J. 2014. Botanika. PWN, Warszawa. Szweykowska A., Szweykowski J. 2003. Słownik botaniczny. Wiedza Powszechna, Warszawa. Witkowska-Żuk L. 2008. Atlas roślinności lasów. Multico, Warszawa. Wójciak H. 2010. Porosty, mszaki, paprotniki. Multico, Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.