Anatomia i embriologia kręgowców
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-2AEK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Anatomia i embriologia kręgowców |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe II r. I st. Biologia - semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać zakres wiadomości z zoologii kręgowców. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie budowy anatomicznej narządów i układów narządów organizmu kręgowca jako funkcjonalnej całości. Student poznaje różnice w budowie anatomicznej i topografii narządów i układów związane z ich funkcją. Przedmiot ukazuje budowę anatomiczną kręgowców w aspekcie zmian ewolucyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem zmian budowy, które zaszły w linii prowadzącej do ssaków. W trakcie zajęć zostaną przedstawione również zagadnienia związane z rozwojem zarodkowym zwierząt. Student zapoznaje się z kolejnymi stadiami rozwoju zarodkowego oraz mechanizmami zaangażowanymi w ich regulację. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł kierunkowy Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: II rok /IV semestr (letni) Wymagania wstępne: Student powinien posiadać zakres wiadomości z zoologii kręgowców Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 20 godz. laboratorium – 40 godz. Metody dydaktyczne: wykład, laboratorium, konsultacje Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 62 godz. w tym: 1) udział w wykładach: 20 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 40 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniu: 2 godz. (konsultacje 1 godz., zaliczenie wykładów 1 godz.) Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczenie egzaminów): 13 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bartel H. 2010. Embriologia dla studentów medycyny. 2010. PZWL. Warszawa. 2. Kobryń H., Kobryńczuk F. 2004. Anatomia zwierząt. t.3. PWN. Warszawa. 3. Krysiak K. 1987. Anatomia zwierząt. t.1 i 2. PWN. Warszawa. 4. Szarski H. (red). 1987. Anatomia porównawcza kręgowców. PWN. Warszawa. 5. Szarski H. 2012. Historia zwierząt kręgowych. PWN. Warszawa 6. Wolański N. 2005. Rozwój biologiczny człowieka. PWN. Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Cochard L.R. 2013. Netter’s Atlas of Human Embryology. Saunders Elsevier. 2. Dzik J. 1992. Dzieje życia na Ziemi. PWN. Warszawa. 3. Dzik. J. 2015. Zoologia. Różnorodność i pokrewieństwa zwierząt. WUW. Warszawa 4. Galis F., van Alphen J.J.M., Metz J.A.J. 2001. Why five fingers? Evolutionary constraints on digit numbers TRENDS in Ecology & Evolution 16(11): 637-646 (https://www.researchgate.net/publication/298370144_Why_five_fingers_Evolutionary_constraints_on_digit_numbers) |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów, z uwzględnieniem cech charakterystycznych poszczególnych grup organizmów i zgodnie z ich podziałem systematycznym (KA6_WG1) 2. Student zna i rozumie rolę i budowę struktur komórkowych, tkanek, narządów, organów (KA6_WG2) 3. Student potrafi dotrzeć do źródeł w języku ojczystym oraz obcym na poziomie B2 w celu pogłębiania, aktualizowania i syntetyzowania wiedzy fachowej, a także w celu planowania prostych zadań badawczych (KA6_UW7) 4. Student potrafi pracując zarówno indywidualnie jak i zespołowo stosować zasady ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy (KA6_UO10) 5. Student jest gotów do poszanowania pracy własnej i innych członków zespołu (KA6_KR3) |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę zajęć laboratoryjnych, zaliczenie na ocenę wykładów. Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anetta Borkowska, Sebastian Maciak | |
Prowadzący grup: | Anetta Borkowska, Sebastian Maciak, Magdalena Świsłocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie budowy anatomicznej narządów i układów narządów organizmu kręgowca jako funkcjonalnej całości. Student poznaje różnice w budowie anatomicznej i topografii narządów i układów związane z ich funkcją. Przedmiot ukazuje budowę anatomiczną kręgowców w aspekcie zmian ewolucyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem zmian budowy, które zaszły w linii prowadzącej do ssaków. W trakcie zajęć zostaną przedstawione również zagadnienia związane z rozwojem zarodkowym zwierząt. Student zapoznaje się z kolejnymi stadiami rozwoju zarodkowego oraz mechanizmami zaangażowanymi w ich regulację. |
|
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł kierunkowy Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: II rok /IV semestr (letni) Wymagania wstępne: Student powinien posiadać zakres wiadomości z zoologii kręgowców Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 20 godz. laboratorium – 40 godz. Metody dydaktyczne: wykład, laboratorium, konsultacje Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 62 godz. w tym: 1) udział w wykładach: 20 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 40 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 2 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczenie egzaminów): 13 godz. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bartel H. 2010. Embriologia dla studentów medycyny. 2010. PZWL. Warszawa. 2. Kobryń H., Kobryńczuk F. 2004. Anatomia zwierząt. t.3. PWN. Warszawa. 3. Krysiak K. 1987. Anatomia zwierząt. t.1 i 2. PWN. Warszawa. 4. Szarski H. (red). 1987. Anatomia porównawcza kręgowców. PWN. Warszawa. 5. Szarski H. 2012. Historia zwierząt kręgowych. PWN. Warszawa 6. Wolański N. 2005. Rozwój biologiczny człowieka. PWN. Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Cochard L.R. 2013. Netter’s Atlas of Human Embryology. Saunders Elsevier. 2. Dzik J. 1992. Dzieje życia na Ziemi. PWN. Warszawa. 3. Dzik. J. 2015. Zoologia. Różnorodność i pokrewieństwa zwierząt. WUW. Warszawa 4. Galis F., van Alphen J.J.M., Metz J.A.J. 2001. Why five fingers? Evolutionary constraints on digit numbers TRENDS in Ecology & Evolution 16(11): 637-646 (https://www.researchgate.net/publication/298370144_Why_five_fingers_Evolutionary_constraints_on_digit_numbers) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anetta Borkowska, Sebastian Maciak | |
Prowadzący grup: | Anetta Borkowska, Sebastian Maciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie budowy anatomicznej narządów i układów narządów organizmu kręgowca jako funkcjonalnej całości. Student poznaje różnice w budowie anatomicznej i topografii narządów i układów związane z ich funkcją. Przedmiot ukazuje budowę anatomiczną kręgowców w aspekcie zmian ewolucyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem zmian budowy, które zaszły w linii prowadzącej do ssaków. W trakcie zajęć zostaną przedstawione również zagadnienia związane z rozwojem zarodkowym zwierząt. Student zapoznaje się z kolejnymi stadiami rozwoju zarodkowego oraz mechanizmami zaangażowanymi w ich regulację. |
|
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł kierunkowy Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: II rok /IV semestr (letni) Wymagania wstępne: Student powinien posiadać zakres wiadomości z zoologii kręgowców Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 20 godz. laboratorium – 40 godz. Metody dydaktyczne: wykład, laboratorium, konsultacje Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 62 godz. w tym: 1) udział w wykładach: 20 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 40 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 2 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczenie egzaminów): 13 godz. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bartel H. 2010. Embriologia dla studentów medycyny. 2010. PZWL. Warszawa. 2. Kobryń H., Kobryńczuk F. 2004. Anatomia zwierząt. t.3. PWN. Warszawa. 3. Krysiak K. 1987. Anatomia zwierząt. t.1 i 2. PWN. Warszawa. 4. Szarski H. (red). 1987. Anatomia porównawcza kręgowców. PWN. Warszawa. 5. Szarski H. 2012. Historia zwierząt kręgowych. PWN. Warszawa 6. Wolański N. 2005. Rozwój biologiczny człowieka. PWN. Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Cochard L.R. 2013. Netter’s Atlas of Human Embryology. Saunders Elsevier. 2. Dzik J. 1992. Dzieje życia na Ziemi. PWN. Warszawa. 3. Dzik. J. 2015. Zoologia. Różnorodność i pokrewieństwa zwierząt. WUW. Warszawa 4. Galis F., van Alphen J.J.M., Metz J.A.J. 2001. Why five fingers? Evolutionary constraints on digit numbers TRENDS in Ecology & Evolution 16(11): 637-646 (https://www.researchgate.net/publication/298370144_Why_five_fingers_Evolutionary_constraints_on_digit_numbers) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.