Botanika sądowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-3BOT |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0519) Nauki biologiczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Botanika sądowa |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe III rok I st. Biologia sądowa - sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien wyjaśnić pojęcie i zagadnienia związane z botaniką. Wymienić i opisać materiał botaniczny. Student posiada ogólną znajomość sposobu analizy materiału botanicznego pod kątem badań kryminalistycznych oraz zdolność samodzielnego analizowania oraz interpretacji uzyskanych wyników. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie obszaru działania botanika sądowego i warsztatu pracy, jakim się posługuje. Przedmiot ukazuje jak różne dyscypliny botaniki (palinologia, ekologia roślin, fitosocjologia, morfologia i anatomia roślin, limnologia, dendrochronologia, biologia molekularna) dostarczają materiałów dowodowych w sprawie i prowadzą od ujawnienia śladu botanicznego, do ustalenia jego powiązania z okolicznościami zdarzenia. Student poznaje procedury zbierania i zabezpieczania śladu botanicznego oraz jego dalszej analizy. Student uczy się wykorzystywać różne techniki laboratoryjne i terenowe w praktyce śledczej. Student poznaje sprawy karne z wykorzystaniem materiału botanicznego. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy/moduł specjalnościowy (biologia sądowa) Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: III rok /II semestr (letni) Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. laboratorium – 20 godz. zajęcia terenowe - 10 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, samodzielna praca z materiałem genetycznym, obserwacje terenowe Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Ogólny nakład pracy studenta: 100 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz.; 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 30 godz.; 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 5 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 50 godz. |
Literatura: |
1. Bock JH., Norris DO. 2016. Forensic plant science. Wyd. Elsevier. 2. Hold D., Byrd J. 2012. Forensic botany. Practical guide. Wyd. Willey-Blackwell. 3. Bajerlein D., Wojterska M., Grewling Ł., Kokociński M. 2015. Botanika sądowa – stan wiedzy i możliwości zastosowania w praktyce śledczej. Problemy Kryminalistyki 289(3): 20-32. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-f31606e3-9f8f-474e-8809-a3539e6507e3 4. Tomaszewska M., Włodarczyk Z., Szeląg M., Sołtyszewski I. 2003. Ślady pochodzenia botanicznego w ekspertyzach kryminalistycznych. Problemy Kryminalistyki 242(3): 16-22. https://problemykryminalistyki.pl/pl/archive/r/2000/2004/y/2003/slady-pochodzenia-botanicznego-w-ekspertyzach-kryminalistycznych-760.html 5. Falińska K. 2004. Ekologia roślin. PWN. Warszawa. 6. Matuszkiewicz W. 2001. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN. Warszawa. 7. Rabotnow T. A. Fitocenologia. Ekologia zbiorowisk roślinnych. Wyd. PWN. 8. Coyle HM. 2004. Forensic botany. Principles and application to criminal casework. Wyd. CRY Press. 9. Falińska K. 2004. Ekologia roślin. PWN. Warszawa. 10. Matuszkiewicz W. 2001. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN. Warszawa. Literatura uzupełniająca 1. Szafer, Zarzycki, Pawłowski. Szata roślinna Polski. Wyd. PWN. 2. Dzwonko Z. 2007. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. Wyd. Sorus. Poznań-Kraków. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów, w tym zasady organizacji życia na poszczególnych poziomach, stosując przy tym właściwą terminologię oraz cechy charakterystyczne poszczególnych grup organizmów zgodnie z podziałem systematycznym (KA6_WG1). 2. Student wykorzystuje podstawowe narzędzia laboratoryjne w celu wykonania prostych badań biologicznych, z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz prowadzić ich dokumentację (KA6_UW1). 3. Student potrafi zastosować standardowe metody badań terenowych w celu poznania/zbadania procesów biologicznych oraz prowadzić ich dokumentację (KA6_UW2). 4. Student potrafi identyfikować podstawowe grupy systematyczne organizmów, rozpoznawać gatunki roślin, zwierząt, grzybów i mikroorganizmów charakterystyczne dla ekosystemów i biomów, w tym gatunki zagrożone i chronione (KA6_UW4). 5. Student pracując zarówno indywidualnie jak i zespołowo stosować zasady ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy (KA6_UO11). 6. Student odpowiedzialnego wypełniania zadań w zależności od zajmowanego stanowiska, przestrzegania zasad etyki zawodowej i dbania o tradycje wykonywanego zawodu (KA6_KR6). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, laboratoria, ćwiczenia terenowe. Formy zaliczenia przedmiotu - wykładu: pozytywna ocena z egzaminu, obecność na wykładach obowiązkowa. Warunki zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych i zajęć terenowych. 1. Obecność na zajęciach. 2. Pozytywna ocena z kolokwium. 3. Pozytywna ocena z zaliczenia praktycznego w laboratorium. 4. Pozytywna ocena z prezentacji ustnej. 5. Pozytywna ocena z eksperymentu założonego w terenie potwierdzonego sprawozdaniem. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
Zajęcia terenowe, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ada Wróblewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Jarosz, Izabela Tałałaj, Ada Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie obszaru działania botanika sądowego i warsztatu pracy, jakim się posługuje. Przedmiot ukazuje jak różne dyscypliny botaniki (palinologia, ekologia roślin, fitosocjologia, morfologia i anatomia roślin, limnologia, dendrochronologia, biologia molekularna) dostarczają materiałów dowodowych w sprawie i prowadzą od ujawnienia śladu botanicznego, do ustalenia jego powiązania z okolicznościami zdarzenia. Student poznaje procedury zbierania i zabezpieczania śladu botanicznego oraz jego dalszej analizy. Student uczy się wykorzystywać różne techniki laboratoryjne i terenowe w praktyce śledczej. Student poznaje sprawy karne z wykorzystaniem materiału botanicznego. |
|
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy/moduł specjalnościowy (biologia sądowa) Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: III rok /II semestr (letni) Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. laboratorium – 20 godz. zajęcia terenowe - 10 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, samodzielna praca z materiałem genetycznym, obserwacje terenowe Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 100 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 49 godz.: 1) udział w wykładach: 15 godz.; 2) laboratorium: 30 godz.; 3) udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 4 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 50 godz. |
|
Literatura: |
1. Bock JH., Norris DO. 2016. Forensic plant science. Wyd. Elsevier. 2. Hold D., Byrd J. 2012. Forensic botany. Practical guide. Wyd. Willey-Blackwell. 3. Bajerlein D., Wojterska M., Grewling Ł., Kokociński M. 2015. Botanika sądowa – stan wiedzy i możliwości zastosowania w praktyce śledczej. Problemy Kryminalistyki 289(3): 20-32. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-f31606e3-9f8f-474e-8809-a3539e6507e3 4. Tomaszewska M., Włodarczyk Z., Szeląg M., Sołtyszewski I. 2003. Ślady pochodzenia botanicznego w ekspertyzach kryminalistycznych. Problemy Kryminalistyki 242(3): 16-22. https://problemykryminalistyki.pl/pl/archive/r/2000/2004/y/2003/slady-pochodzenia-botanicznego-w-ekspertyzach-kryminalistycznych-760.html 5. Falińska K. 2004. Ekologia roślin. PWN. Warszawa. 6. Matuszkiewicz W. 2001. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN. Warszawa. 7. Rabotnow T. A. Fitocenologia. Ekologia zbiorowisk roślinnych. Wyd. PWN. 8. Coyle HM. 2004. Forensic botany. Principles and application to criminal casework. Wyd. CRY Press. 9. Falińska K. 2004. Ekologia roślin. PWN. Warszawa. 10. Matuszkiewicz W. 2001. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN. Warszawa. Literatura uzupełniająca 1. Szafer, Zarzycki, Pawłowski. Szata roślinna Polski. Wyd. PWN. 2. Dzwonko Z. 2007. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. Wyd. Sorus. Poznań-Kraków. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
Zajęcia terenowe, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ada Wróblewska | |
Prowadzący grup: | Edyta Jermakowicz, Izabela Tałałaj, Ada Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Zajęcia terenowe - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie obszaru działania botanika sądowego i warsztatu pracy, jakim się posługuje. Przedmiot ukazuje jak różne dyscypliny botaniki (palinologia, ekologia roślin, fitosocjologia, morfologia i anatomia roślin, limnologia, dendrochronologia, biologia molekularna) dostarczają materiałów dowodowych w sprawie i prowadzą od ujawnienia śladu botanicznego, do ustalenia jego powiązania z okolicznościami zdarzenia. Student poznaje procedury zbierania i zabezpieczania śladu botanicznego oraz jego dalszej analizy. Student uczy się wykorzystywać różne techniki laboratoryjne i terenowe w praktyce śledczej. Student poznaje sprawy karne z wykorzystaniem materiału botanicznego. |
|
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy/moduł specjalnościowy (biologia sądowa) Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: III rok /II semestr (letni) Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. laboratorium – 20 godz. zajęcia terenowe - 10 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, samodzielna praca z materiałem genetycznym, obserwacje terenowe Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Ogólny nakład pracy studenta: 100 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz.; 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 30 godz.; 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 5 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 50 godz. |
|
Literatura: |
1. Bock JH., Norris DO. 2016. Forensic plant science. Wyd. Elsevier. 2. Hold D., Byrd J. 2012. Forensic botany. Practical guide. Wyd. Willey-Blackwell. 3. Bajerlein D., Wojterska M., Grewling Ł., Kokociński M. 2015. Botanika sądowa – stan wiedzy i możliwości zastosowania w praktyce śledczej. Problemy Kryminalistyki 289(3): 20-32. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-f31606e3-9f8f-474e-8809-a3539e6507e3 4. Tomaszewska M., Włodarczyk Z., Szeląg M., Sołtyszewski I. 2003. Ślady pochodzenia botanicznego w ekspertyzach kryminalistycznych. Problemy Kryminalistyki 242(3): 16-22. https://problemykryminalistyki.pl/pl/archive/r/2000/2004/y/2003/slady-pochodzenia-botanicznego-w-ekspertyzach-kryminalistycznych-760.html 5. Falińska K. 2004. Ekologia roślin. PWN. Warszawa. 6. Matuszkiewicz W. 2001. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN. Warszawa. 7. Rabotnow T. A. Fitocenologia. Ekologia zbiorowisk roślinnych. Wyd. PWN. 8. Coyle HM. 2004. Forensic botany. Principles and application to criminal casework. Wyd. CRY Press. 9. Falińska K. 2004. Ekologia roślin. PWN. Warszawa. 10. Matuszkiewicz W. 2001. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN. Warszawa. Literatura uzupełniająca 1. Szafer, Zarzycki, Pawłowski. Szata roślinna Polski. Wyd. PWN. 2. Dzwonko Z. 2007. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. Wyd. Sorus. Poznań-Kraków. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.