Genetyka molekularna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-1GEM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Genetyka molekularna |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe I rok II st. Biologia Molekularna - sem. letni I rok II st. BM - semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z molekularnym podłożem dziedziczenia informacji genetycznej, strukturą i funkcjonowaniem genów. Student poznaje rolę genów w procesie nowotworzenia i dziedziczenia koloru skóry u człowieka. Omawiana jest rola wpływu czynników środowiskowych na zmiany materiału genetycznego. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł specjalnościowy (biologia molekularna) Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok, semestr II (letni) Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., laboratorium - 30 godz., Metody dydaktyczne: wykład, burza mózgów, pokaz, pomiar, konsultacje Punkty ECTS: 4 Całkowity nakład pracy studenta: 100 godz. 1. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50,0 godz., w tym: a) udział w wykładach: 15 godz., b) udział w zajęciach pozawykładowych: 30 godz., c) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 5 godz. 2. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 50 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Węgleński P. (red.). 2018. Genetyka molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Brown TA. 2019. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 3. Charon KM, Świtoński M. 2012. Genetyka i genomika zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Jorde LB, Carey JC, Bamshad MJ. 2021. Genetyka medyczna. Elsevier Urban & Partner, Wrocław. Literatura uzupełniająca: 5. Artykuły naukowe wskazane przez prowadzącego: - Mele i in. (2015). The human transcriptome across tissues and individuals Science 348(6235): 660–665. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4547472/), - Uhlen i in. (2015). Proteomics. Tissue-based map of the human proteome. Science 347(6220):1260419 (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25613900/) - Oakley i in. (2006). Intraneuronal β-Amyloid Aggregates, Neurodegeneration, and Neuron Loss in Transgenic Mice with Five Familial Alzheimer's Disease Mutations: Potential Factors in Amyloid Plaque Formation. Journal of Neuroscience 26 (40): 10129-10140 (https://www.jneurosci.org/content/26/40/10129) - Mitra i in. (2012). An ultraviolet-radiation-independent pathway to melanoma carcinogenesis in the red hair/fair skin background. Nature 491: 449-454 (https://www.nature.com/articles/nature11624) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna złożone molekularne procesy komórkowe, które prowadzą do ekspresji informacji genetycznej u organizmów pro- i eukariotycznych (KP7_WG2). 2. Student rozumie na czym polegają różnice pomiędzy genami aktywnymi i pseudogenami (KA7_WG2). 3. Student rozumie na czym polegają różnice funkcji onkogenów i antyonkogenów (KA7_WG2). 4. Student opisuje wpływ struktury białka na jego funkcję (KA7_WG2). 5. Student zna zaawansowane narzędzia oraz metody bioinformatyczne pozwalające opisywać procesy molekularne zachodzące w komórce i prognozować wpływ zmian mutacyjnych na przebieg tych procesów (KP7_WG7). Umiejętności: 6. Student potrafi wykorzystywać programy komputerowe i przeszukiwać bazy danych w celu określenia struktury i funkcji genów oraz białek oraz wpływu mutacji na tę strukturę i funkcję (KP7_UW2). 7. Student potrafi stosować metody statystyczne do obliczania współczynnika odziedziczalności cech poligenowych (KP7_UW2). Kompetencje społeczne: 8. Student jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za powierzony sprzęt i ocenę zagrożeń wynikających z jego stosowania oraz dbałości o zapewnienie bezpiecznych i ergonomicznych warunków pracy własnej i zespołu (KP7_KR1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - zaliczenie pisemne (pytania otwarte i z odpowiedziami do wyboru). Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z zaliczenia laboratoriów. Laboratoria - pozytywna ocena z zaliczenia dwóch pisemnych kolokwiów. Kryteria ocen zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 3 Regulaminu studiów UwB przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu UwB z dnia 26 czerwca 2019 r. (Załącznik do Obwieszczenia nr 2/2024 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 21 maja 2024 r.) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Jadwiszczak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Bona, Katarzyna Jadwiszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z molekularnym podłożem dziedziczenia informacji genetycznej, strukturą i funkcjonowaniem genów. Student poznaje rolę genów w procesie nowotworzenia i dziedziczenia koloru skóry u człowieka. Omawiana jest rola wpływu czynników środowiskowych na zmiany materiału genetycznego. |
|
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł specjalnościowy (biologia molekularna) Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok, semestr II (letni) Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., laboratorium - 30 godz., Metody dydaktyczne: wykład, burza mózgów, pokaz, pomiar, konsultacje Punkty ECTS: 4 Całkowity nakład pracy studenta: 75 godz. 1. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50,0 godz., w tym: a) udział w wykładach: 15 godz., b) udział w zajęciach pozawykładowych: 30 godz., c) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 5 godz. 2. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 50 godz. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Węgleński P. (red.). 2018. Genetyka molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Brown TA. 2019. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 3. Charon KM, Świtoński M. 2012. Genetyka i genomika zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Jorde LB, Carey JC, Bamshad MJ. 2021. Genetyka medyczna. Elsevier Urban & Partner, Wrocław. Literatura uzupełniająca: 5. Artykuły naukowe wskazane przez prowadzącego: - Mele i in. (2015). The human transcriptome across tissues and individuals Science 348(6235): 660–665. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4547472/), - Uhlen i in. (2015). Proteomics. Tissue-based map of the human proteome. Science 347(6220):1260419 (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25613900/) - Oakley i in. (2006). Intraneuronal β-Amyloid Aggregates, Neurodegeneration, and Neuron Loss in Transgenic Mice with Five Familial Alzheimer's Disease Mutations: Potential Factors in Amyloid Plaque Formation. Journal of Neuroscience 26 (40): 10129-10140 (https://www.jneurosci.org/content/26/40/10129) - Mitra i in. (2012). An ultraviolet-radiation-independent pathway to melanoma carcinogenesis in the red hair/fair skin background. Nature 491: 449-454 (https://www.nature.com/articles/nature11624) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.