Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Genetyka molekularna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 320-BS2-1GEM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Genetyka molekularna
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: 2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe
I rok II st. Biologia Molekularna - sem. letni
I rok II st. BM - semestr letni
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
obowiązkowe specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z molekularnym podłożem dziedziczenia informacji genetycznej, strukturą i funkcjonowaniem genów. Student poznaje rolę genów w procesie nowotworzenia i dziedziczenia koloru skóry u człowieka. Omawiana jest rola wpływu czynników środowiskowych na zmiany materiału genetycznego.

Pełny opis:

Kierunek studiów: biologia

Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł specjalnościowy (biologia molekularna)

Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne

Rok studiów/semestr: I rok, semestr II (letni)

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

wykład - 15 godz., laboratorium - 30 godz.,

Metody dydaktyczne: wykład, burza mózgów, pokaz, pomiar, konsultacje

Punkty ECTS: 4

Całkowity nakład pracy studenta: 100 godz.

1. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50,0 godz., w tym:

a) udział w wykładach: 15 godz.,

b) udział w zajęciach pozawykładowych: 30 godz.,

c) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 5 godz.

2. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 50 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Węgleński P. (red.). 2018. Genetyka molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

2. Brown TA. 2019. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

3. Charon KM, Świtoński M. 2012. Genetyka i genomika zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN.

4. Jorde LB, Carey JC, Bamshad MJ. 2021. Genetyka medyczna. Elsevier Urban & Partner, Wrocław.

Literatura uzupełniająca:

5. Artykuły naukowe wskazane przez prowadzącego:

- Mele i in. (2015). The human transcriptome across tissues and individuals Science 348(6235): 660–665. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4547472/),

- Uhlen i in. (2015). Proteomics. Tissue-based map of the human proteome. Science 347(6220):1260419 (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25613900/)

- Oakley i in. (2006). Intraneuronal β-Amyloid Aggregates, Neurodegeneration, and Neuron Loss in Transgenic Mice with Five Familial Alzheimer's Disease Mutations: Potential Factors in Amyloid Plaque Formation. Journal of Neuroscience 26 (40): 10129-10140 (https://www.jneurosci.org/content/26/40/10129)

- Mitra i in. (2012). An ultraviolet-radiation-independent pathway to melanoma carcinogenesis in the red hair/fair skin background. Nature 491: 449-454 (https://www.nature.com/articles/nature11624)

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student zna złożone molekularne procesy komórkowe, które prowadzą do ekspresji informacji genetycznej u organizmów pro- i eukariotycznych (KP7_WG2).

2. Student rozumie na czym polegają różnice pomiędzy genami aktywnymi i pseudogenami (KA7_WG2).

3. Student rozumie na czym polegają różnice funkcji onkogenów i antyonkogenów (KA7_WG2).

4. Student opisuje wpływ struktury białka na jego funkcję (KA7_WG2).

5. Student zna zaawansowane narzędzia oraz metody bioinformatyczne pozwalające opisywać procesy molekularne zachodzące w komórce i prognozować wpływ zmian mutacyjnych na przebieg tych procesów (KP7_WG7).

Umiejętności:

6. Student potrafi wykorzystywać programy komputerowe i przeszukiwać bazy danych w celu określenia struktury i funkcji genów oraz białek oraz wpływu mutacji na tę strukturę i funkcję (KP7_UW2).

7. Student potrafi stosować metody statystyczne do obliczania współczynnika odziedziczalności cech poligenowych (KP7_UW2).

Kompetencje społeczne:

8. Student jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za powierzony sprzęt i ocenę zagrożeń wynikających z jego stosowania oraz dbałości o zapewnienie bezpiecznych i ergonomicznych warunków pracy własnej i zespołu (KP7_KR1).

Metody i kryteria oceniania:

Wykład - zaliczenie pisemne (pytania otwarte i z odpowiedziami do wyboru). Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z zaliczenia laboratoriów.

Laboratoria - pozytywna ocena z zaliczenia dwóch pisemnych kolokwiów.

Kryteria ocen zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 3 Regulaminu studiów UwB przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu UwB z dnia 26 czerwca 2019 r. (Załącznik do Obwieszczenia nr 2/2024 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 21 maja 2024 r.)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Jadwiszczak
Prowadzący grup: Agnieszka Bona, Katarzyna Jadwiszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
obowiązkowe specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z molekularnym podłożem dziedziczenia informacji genetycznej, strukturą i funkcjonowaniem genów. Student poznaje rolę genów w procesie nowotworzenia i dziedziczenia koloru skóry u człowieka. Omawiana jest rola wpływu czynników środowiskowych na zmiany materiału genetycznego.

Pełny opis:

Kierunek studiów: biologia

Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł specjalnościowy (biologia molekularna)

Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne

Rok studiów/semestr: I rok, semestr II (letni)

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

wykład - 15 godz., laboratorium - 30 godz.,

Metody dydaktyczne: wykład, burza mózgów, pokaz, pomiar, konsultacje

Punkty ECTS: 4

Całkowity nakład pracy studenta: 75 godz.

1. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50,0 godz., w tym:

a) udział w wykładach: 15 godz.,

b) udział w zajęciach pozawykładowych: 30 godz.,

c) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 5 godz.

2. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 50 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Węgleński P. (red.). 2018. Genetyka molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

2. Brown TA. 2019. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

3. Charon KM, Świtoński M. 2012. Genetyka i genomika zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN.

4. Jorde LB, Carey JC, Bamshad MJ. 2021. Genetyka medyczna. Elsevier Urban & Partner, Wrocław.

Literatura uzupełniająca:

5. Artykuły naukowe wskazane przez prowadzącego:

- Mele i in. (2015). The human transcriptome across tissues and individuals Science 348(6235): 660–665. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4547472/),

- Uhlen i in. (2015). Proteomics. Tissue-based map of the human proteome. Science 347(6220):1260419 (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25613900/)

- Oakley i in. (2006). Intraneuronal β-Amyloid Aggregates, Neurodegeneration, and Neuron Loss in Transgenic Mice with Five Familial Alzheimer's Disease Mutations: Potential Factors in Amyloid Plaque Formation. Journal of Neuroscience 26 (40): 10129-10140 (https://www.jneurosci.org/content/26/40/10129)

- Mitra i in. (2012). An ultraviolet-radiation-independent pathway to melanoma carcinogenesis in the red hair/fair skin background. Nature 491: 449-454 (https://www.nature.com/articles/nature11624)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)