Specjalistyczny warsztat językowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-PS2-2SWJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Specjalistyczny warsztat językowy |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologii z przygotowaniem pedagogicznym-przedm.obowiązkowe II rok II st. Biologia z PP - semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | W ramach przedmiotu studenci będą poszerzać swoją wiedzę na temat szczegółowych problemów dydaktycznych (tj. konstruktywizm, neurodydaktyka, konektywizm, wpływ internetu na pracę mózgu uczniów i ich metody uczenia się, sztuczna inteligencja w nauczaniu-uczeniu się). Studenci będą posługiwać się zaawansowaną terminologią naukową w przygotowywaniu opracowań dydaktycznych i dyskusji nad wybranymi problemami. |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci będą poszerzać swoją wiedzę na temat szczegółowych problemów dydaktycznych (tj. konstruktywizm, neurodydaktyka, konektywizm, wpływ internetu na pracę mózgu uczniów i ich metody uczenia się, sztuczna inteligencja w nauczaniu-uczeniu się). Studenci będą posługiwać się zaawansowaną terminologią naukową w przygotowywaniu opracowań dydaktycznych i dyskusji nad wybranymi problemami. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci poznają założenia konstruktywizmu, neurodydaktyki, konektywizmu i krytycznie ocenią przydatność tych koncepcji w pracy dydaktycznej, w podnoszeniu efektywności nauczania biologii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Zakłada się wyposażenie studentów w umiejętności planowania zajęć z wykorzystaniem założeń konstruktywizmu i konektywizmu. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w umiejętność związane z realizacją edukacji zdrowotnej i edukacji globalnej na lekcjach biologii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Celem zajęć z jest przekonanie studentów o konieczności ustawicznego uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu dydaktycznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji. Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne i nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: studia drugiego stopnia (II rok – semestr trzeci). Wymagania wstępne: przedmiotu wprowadzające – dydaktyka biologii w szkole podstawowej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy zajęć: Ćwiczenia– 30 godz. ECTS 2 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 50 godz. w tym: udział w ćwiczeniach: 30 godz.; udział w konsultacjach,udział zaliczeniach 2 godz przygotowanie do zajęć, zaliczeń 18 godz Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz., |
Literatura: |
Knopik T. 2014. Czas wolny… od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. ORE, dostęp w zakładce publikacje Stańska -Klus D. 2018. Paradygmaty dydaktyki. myśleć teorią o praktyce. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa Twenge J. M. 2019. iGEn. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne i mniej szczęśliwe. Wyd. Smak Słowa, Sopot Woynarowska B. 2008 Edukacja zdrowotna, podręcznik akademicki. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa Kaczmarzyk M. 2017. Szkoła neuronów. Wyd. Dobra Literatura, Słupsk/Warszawa Żylińska M.2013. Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń Dehaene S. 2021. Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery...Wyd. Copernicus Center Press, Kraków |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi: - dobierać metody nauczania, środki dydaktyczne (w tym wykorzystać zasoby internetowe) w prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów i aktualnych koncepcji dydaktycznych; KP7_WG17 -adekwatnie dobierać i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych; KP7_UW7 - samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii; KP7_UU3 - posługiwać się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności dydaktycznej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka; KP7_KR3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje w czasie dyskusji podczas ćwiczeń, na podstawie wykonanych prac praktycznych (zespołowych i indywidualnych), aktywności na zajęciach. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww. Wymagana jest obecność w czasie ćwiczeń (dopuszczalna 1 nieobecność) Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych z zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach z przedmiotu, a stosowane zasady są zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.