Język rosyjski - doskonalenie A
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AR1-1AMODA |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Język rosyjski - doskonalenie A |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia filologii angielskiej z językiem rosyjskim- przedm.obowiązk. Język angielski stos. z rosyjskim 1 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest kształtowanie nawyków prawidłowej wymowy i intonacji; opanowanie akcentuacji; kształtowanie umiejętności prawidłowego fonetycznie, intonacyjnie i akcentuacyjnie czytania i mówienia. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu: 1. Ogólna charakterystyka rosyjskiego systemu fonologicznego. Podstawowe pojęcia ortoepii i fonetyki. Akcent w języku rosyjskim. Litery i głoski. 2. Zasady wymowy samogłosek i ich klasyfikacja. Samogłoski a, o, e w pozycji akcentowanej i nieakcentowanej. Wymowa głosek ы, и, у w pozycji akcentowanej i nieakcentowanej. Wymowa głosek e, o w wyrazach obcego pochodzenia. 3. Ogólna charakterystyka i klasyfikacja spółgłosek. Wymowa spółgłosek ч, щ, ж, ш, ц. Wymowa spółgłoski л. Wymowa spółgłosek miękkich i twardych. Procesy fonetyczne w obrębie spółgłosek – upodobnienia pod względem dźwięczności, bezdźwięczności i miękkości. Wymowa połączeń spółgłoskowych (m.in. чн, чт, гк, гч, тз, дз, дж, тж, тш, дш, тч, дч, тс, дс, зж, жж, стск, стл, здн, вств, рдц, лнц, itp.) 4. Ogólna charakterystyka intonacji rosyjskiej. Intonacja zdania oznajmującego, pytającego i wykrzyknikowego. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Kod przedmiotu: 340-AR1-1AMODA Język przedmiotu: język rosyjski, język polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów /semestr: I rok, II stopnia, semestr 2. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku Wymagania wstępne: znajomość języka rosyjskiego przynajmniej w stopniu podstawowym Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 20 h, ćwiczenia (laboratorium) Założenia i cele przedmiotu: celem zajęć jest kształtowanie nawyków prawidłowej wymowy i intonacji; opanowanie akcentuacji; kształtowanie umiejętności prawidłowego fonetycznie, intonacyjnie i akcentuacyjnie czytania i mówienia Metody dydaktyczne: mieszane, metody tradycyjne i metody aktywne, oparte na działaniu studenta Punkty ECTS: 2 pkt Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 10x2h= 20h (0,8 ECTS), udział w konsultacjach: 5h (0,2 ECTS), przygotowanie do ćwiczeń: 15h (0,6 ECTS), przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 8h+2h=10h (0,4 ECTS) Razem: 50h (co odpowiada 2 ECTS) |
Literatura: |
Literatura główna: 1. Anchimiuk O., Praktyczny kurs fonetyki i wymowy języka rosyjskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006. 2. Henzel J., Szędzielorz E., Wymowa i intonacja rosyjska dla uczniów szkół średnich, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997. Literatura uzupełniajaca podana jest w częsci B sylabusa. |
Efekty uczenia się: |
1.Potrafi czytać i mówić w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad ortoepii, fonetyki i gramatyki języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki, opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KA6_WG9, KA6_UW6, KA6_UK1, KA6_UK2, KA6_UK4) . 2. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim, co umożliwia mu poznanie zasad ortoepii, ortografii i gramatyki oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.) (KA6_WG4, KA6_WG5). 3. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role (potrafi więc planować i organizować zarówno pracę indywidualną jak i pracę w zespole) (KA6_UW6, KA6_UK4, KA6_UO1, KA6_KO4) . 4. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń (KA6_WG1, KA6_WG9, KA6_WK1, KA6_KO4, KA6_KO5). 5. Samodzielnie uzupełnia swoją wiedzę (KA6_WG2, KA6_WG5, KA6_UW2, KA6_UU1, KA6_KK1, KA6_KK2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w ocenie ustne na koniec semestru i ocenianie ciągłe. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Baczewska-Murdzek, Weronika Biegluk-Leś | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Baczewska-Murdzek, Weronika Biegluk-Leś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Baczewska-Murdzek, Weronika Biegluk-Leś | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Baczewska-Murdzek, Weronika Biegluk-Leś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.