Wstęp do kultury i historii USA
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-2ACHW |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do kultury i historii USA |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska 2 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student rozpoczynający naukę przedmiotu posługuje się językiem angielskim na poziomie zaawansowanym i posiada ogólną wiedzę z zakresu historii i kultury Stanów Zjednoczonych |
Skrócony opis: |
Problematyka periodyzacji dziejów historycznych i kulturowych Ameryki. Wprowadzenie do poszczególnych okresów dziejowych USA z uwzględnieniem ich kontekstu kulturowego i historycznego. Charakterystyka rozwoju procesów historyczno-kulturowych. |
Literatura: |
1. SCHUCK P. H. AND JAMES Q. WILSON (eds.) (2008) Understanding America. The Anatomy of an Exceptional Nation. New York: Public Affairs. 2. ROBB L. D. (2004) Operation Hollywood. How the Pentagon Shapes and Censors the Movies. New York: Prometheus Books. 3. BREWER S. A. (2009) Why America Fights. Patriotism and War Propaganda from the Philippines to Iraq. Oxford: Oxford University Press. 4. ROLLINS P.C. AND JOHN E. O’CONNOR (eds.) (2008) America’s Wars in Film and History. Why We Fought. Kentucky: The University Press of Kentucky. 5. LOVEVALL F. (2002) Terrorism and 9/11. A reader. Boston: Houghton Mifflin Company. 6.. MASLON L. AND MICHAEL KANTOR (2008) Make’em Laugh. The Funny Business of America. New York: Twelve. 7. HARRIS B. (2005) First Ladies Factbook. New York: Black Dog & Leventhal Publishers, Inc. 8. Brzeziński Z.. Wielka Szachownica. Trans. Tomasz Wyżyński. Warszawa: Politeja, 1997. 9. Daalder I.H. and Lindsay J.M. 2003 America Unbound The Bush Revolution in Foreign Policy. Washington: Brookings Institution Press 10. Kamensky, J., Governing the Tongue. The Politics of Speech in Early New England. Oxford University Press, 1997, Oxford 11. Phillipson R., Linguistic Imperialism, Oxford University Press, New York 1992. 12. Daniels, R., [2002] Coming to America. A History of Immigration and Ethnicity in American Life. Perennial, New York. 13 Gabaccia, D. R., [2002] Immigration and American Diversity. A Social and Cultural History. Blackwell Publishers, Oxford. 14. Maryanne Datesman, JoAnn Crandall, Edward N. Kearny (eds.), [2014], American Ways: An Introduction to American Culture (4th Edition). Pearson 15. Philip Jenkins, A history of the United States. Palgrave 2nd edition, 2003 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - K_W02, K_W03, K_W05, K_W07 Umiejętności - K_U04, K_U05, K_U08, K_U13 Kompetencje - K_K02, K_K03, K_K04, K_K07, K_K08 Weryfikacja: ocena na podstawie aktywności na zajęciach, testów jednostkowych oraz jakości wykonanej prezentacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Patrz kryteria obowiązujące w danym roku akademickim. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Głębocki, Joanna Wildowicz | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Głębocki, Joanna Wildowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania (praca grupie otwartej i zamkniętej, prezentacji analizy materiału źródłowego, grafu, artykułu na forum, publiczne wystąpienie, mini-wykład, prezentacja materiału wizualnego (tabela, rysunek, humor polityczny), autoprezentacja studenta na podstawie materiałów prowadzącego, kontrolowana debata z podziałem na role (role play), analiza materiału video. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania (praca grupie otwartej i zamkniętej, prezentacji analizy materiału źródłowego, grafu, artykułu na forum, publiczne wystąpienie, mini-wykład, prezentacja materiału wizualnego (tabela, rysunek, humor polityczny), autoprezentacja studenta na podstawie materiałów prowadzącego, kontrolowana debata z podziałem na role (role play), analiza materiału video. Integralną częścią zajęć jest praca domowa w postaci analizy i odpowiedzi na pytania na podstawie artykułu prasowego, artykułu naukowego, fragmentu monografii książkowej z danego zakresu zajęć. Warunki uzyskania oceny z przedmiotu: -nie więcej niż dwie nieuzasadnione nieobecności -udział oraz zaliczenie testu końcowego, - wykonanie/wygłoszenie krótkiej prezentacji Nieobecność na więcej niż 3 zajęciach bez usprawiedliwienia może stanowić podstawę do niezaliczenia przedmiotu. Obszary tematyczne, które będą poruszane w trakcie wykładów oraz ćwiczeń to: - The Defining Events in US History - The Key Achievements of American Culture - Traditional American Values and Beliefs - The American Religious Heritage - The Frontier Heritage - The Heritage of Abundance - The World of American Business - Government and Politics in the United States - Ethnic and Racial Diversity in the United State - Education in the United States - How Americans Spend Their Leisure Time - The American Family - American Values at the Crossroads Sugerowane tematy prezentacji: 1. The funny industry of America - przemysł rozrywkowy USA – jego historia i prezentowany przez niego prześmiewczy wizerunek Ameryki. 2. A nation of immigrants. Ameryka jako kraj imigrantów - geneza, źródła i historia fal imigracji do USA. 3. Historia zimnej wojny w kontekście współczesnej polityki zagranicznej USA. 4. 9/11 – zamachy terrorystyczne 11 września – przyczyny oraz skutki dla USA. 5. Hollywoodzkie spojrzenie na wojnę – analiza wybranych filmów, relacje Hollywood z armią amerykańską. Propaganda pro-amerykańska. 6. Polityka językowa w USA. Status języka angielskiego w USA. Status mniejszości językowych. 7. Who needs first ladies? – rola ‘instytucji’ pierwszej damy w historii USA. |
|
Literatura: |
1. SCHUCK P. H. AND JAMES Q. WILSON (eds.) (2008) Understanding America. The Anatomy of an Exceptional Nation. New York: Public Affairs. 2. ROBB L. D. (2004) Operation Hollywood. How the Pentagon Shapes and Censors the Movies. New York: Prometheus Books. 3. BREWER S. A. (2009) Why America Fights. Patriotism and War Propaganda from the Philippines to Iraq. Oxford: Oxford University Press. 4. ROLLINS P.C. AND JOHN E. O’CONNOR (eds.) (2008) America’s Wars in Film and History. Why We Fought. Kentucky: The University Press of Kentucky. 5. LOVEVALL F. (2002) Terrorism and 9/11. A reader. Boston: Houghton Mifflin Company. 6. TRUMAN M. (1995) First Ladies. An Intimate Group Portrait of White House Wives. New York: Fawcett Books. 7. MASLON L. AND MICHAEL KANTOR (2008) Make’em Laugh. The Funny Business of America. New York: Twelve. 8. HARRIS B. (2005) First Ladies Factbook. New York: Black Dog & Leventhal Publishers, Inc. 9. Gaddis J. . Teraz juz wiemy. Howa historia zimnej wojny. Warszawa, Amber, 1997. 10. ________. Bezład. trans. Krzysztof Murawski. Warszawa: Editions Spotkania, 1993. 11. ________. Strategies of Containment, Oxford: Oxford University Press, 1982. 12. ________. The Game Plan. USA vs USSR. Translated by Jerzy Kowalski. Warszawa: Nowe Wydawnictwo Polskie, 1990. 13. ________. The United States and the End of the Cold War, New York: Oxford University Press, 1992. 14. Brzeziński Z.. Wielka Szachownica. Trans. Tomasz Wyżyński. Warszawa: Politeja, 1997. 15. Daalder I.H. and Lindsay J.M. 2003 America Unbound The Bush Revolution in Foreign Policy. Washington: Brookings Institution Press 16. Crawford, J. (ed.), [1992] Language Loyalties. A Sourcebook on the Official English Controversy. The University of Chicago Press, Chicago. 17. Dendrinos B., Gounari P., Macedo D., The Hegemony of English, Paradigm Publishers, Colorado 2003. 18. Kamensky, J., Governing the Tongue. The Politics of Speech in Early New England. Oxford University Press, 1997, Oxford 19. Phillipson R., Linguistic Imperialism, Oxford University Press, New York 1992. 20. Daniels, R., [2002] Coming to America. A History of Immigration and Ethnicity in American Life. Perennial, New York. 21. Daniels, R., [2005] Guarding the Golden Door. American Immigration Policy and Immigrants since 1882. Hill and Wang, New York. 22. Gabaccia, D. R., [2002] Immigration and American Diversity. A Social and Cultural History. Blackwell Publishers, Oxford. 23. Maryanne Datesman, JoAnn Crandall, Edward N. Kearny (eds.), [2014], American Ways: An Introduction to American Culture (4th Edition). Pearson |
|
Uwagi: |
Znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym lekturę tekstów kultury w oryginale. 1. Dopuszczenie do egzaminu na podstawie uzyskanego zaliczenia. 2. Egzamin pisemny: test wiedzy z zakresu wiedzy o historii i kulturze amerykańskiej. - zwolnienie lekarskie bądź jego skan należy dostarczyć Prowadzącemu kurs najpóźniej do dwóch tygodni po nieobecności - Głównymi komunikatorami w trakcie trwania kursu będą: platforma Blackboard oraz USOSmail. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Łapińska, Joanna Wildowicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Łapińska, Joanna Wildowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania (praca grupie otwartej i zamkniętej, prezentacji analizy materiału źródłowego, grafu, artykułu na forum, publiczne wystąpienie, mini-wykład, prezentacja materiału wizualnego (tabela, rysunek, humor polityczny), autoprezentacja studenta na podstawie materiałów prowadzącego, kontrolowana debata z podziałem na role (role play), analiza materiału video. |
|
Literatura: |
1. SCHUCK P. H. AND JAMES Q. WILSON (eds.) (2008) Understanding America. The Anatomy of an Exceptional Nation. New York: Public Affairs. 2. ROBB L. D. (2004) Operation Hollywood. How the Pentagon Shapes and Censors the Movies. New York: Prometheus Books. 3. BREWER S. A. (2009) Why America Fights. Patriotism and War Propaganda from the Philippines to Iraq. Oxford: Oxford University Press. 4. ROLLINS P.C. AND JOHN E. O’CONNOR (eds.) (2008) America’s Wars in Film and History. Why We Fought. Kentucky: The University Press of Kentucky. 5. LOVEVALL F. (2002) Terrorism and 9/11. A reader. Boston: Houghton Mifflin Company. 6. TRUMAN M. (1995) First Ladies. An Intimate Group Portrait of White House Wives. New York: Fawcett Books. 7. MASLON L. AND MICHAEL KANTOR (2008) Make’em Laugh. The Funny Business of America. New York: Twelve. 8. HARRIS B. (2005) First Ladies Factbook. New York: Black Dog & Leventhal Publishers, Inc. 9. Gaddis J. . Teraz juz wiemy. Howa historia zimnej wojny. Warszawa, Amber, 1997. 10. ________. Bezład. trans. Krzysztof Murawski. Warszawa: Editions Spotkania, 1993. 11. ________. Strategies of Containment, Oxford: Oxford University Press, 1982. 12. ________. The Game Plan. USA vs USSR. Translated by Jerzy Kowalski. Warszawa: Nowe Wydawnictwo Polskie, 1990. 13. ________. The United States and the End of the Cold War, New York: Oxford University Press, 1992. 14. Brzeziński Z.. Wielka Szachownica. Trans. Tomasz Wyżyński. Warszawa: Politeja, 1997. 15. Daalder I.H. and Lindsay J.M. 2003 America Unbound The Bush Revolution in Foreign Policy. Washington: Brookings Institution Press 16. Crawford, J. (ed.), [1992] Language Loyalties. A Sourcebook on the Official English Controversy. The University of Chicago Press, Chicago. 17. Dendrinos B., Gounari P., Macedo D., The Hegemony of English, Paradigm Publishers, Colorado 2003. 18. Kamensky, J., Governing the Tongue. The Politics of Speech in Early New England. Oxford University Press, 1997, Oxford 19. Phillipson R., Linguistic Imperialism, Oxford University Press, New York 1992. 20. Daniels, R., [2002] Coming to America. A History of Immigration and Ethnicity in American Life. Perennial, New York. 21. Daniels, R., [2005] Guarding the Golden Door. American Immigration Policy and Immigrants since 1882. Hill and Wang, New York. 22. Gabaccia, D. R., [2002] Immigration and American Diversity. A Social and Cultural History. Blackwell Publishers, Oxford. 23. Maryanne Datesman, JoAnn Crandall, Edward N. Kearny (eds.), [2014], American Ways: An Introduction to American Culture (4th Edition). Pearson |
|
Uwagi: |
Znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym lekturę tekstów kultury w oryginale. 1. Dopuszczenie do egzaminu na podstawie uzyskanego zaliczenia. 2. Egzamin pisemny: test wiedzy z zakresu wiedzy o historii i kulturze amerykańskiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania (praca grupie otwartej i zamkniętej, prezentacji analizy materiału źródłowego, grafu, artykułu na forum, publiczne wystąpienie, mini-wykład, prezentacja materiału wizualnego (tabela, rysunek, humor polityczny), autoprezentacja studenta na podstawie materiałów prowadzącego, kontrolowana debata z podziałem na role (role play), analiza materiału video. |
|
Literatura: |
1. SCHUCK P. H. AND JAMES Q. WILSON (eds.) (2008) Understanding America. The Anatomy of an Exceptional Nation. New York: Public Affairs. 2. ROBB L. D. (2004) Operation Hollywood. How the Pentagon Shapes and Censors the Movies. New York: Prometheus Books. 3. BREWER S. A. (2009) Why America Fights. Patriotism and War Propaganda from the Philippines to Iraq. Oxford: Oxford University Press. 4. ROLLINS P.C. AND JOHN E. O’CONNOR (eds.) (2008) America’s Wars in Film and History. Why We Fought. Kentucky: The University Press of Kentucky. 5. LOVEVALL F. (2002) Terrorism and 9/11. A reader. Boston: Houghton Mifflin Company. 6. TRUMAN M. (1995) First Ladies. An Intimate Group Portrait of White House Wives. New York: Fawcett Books. 7. MASLON L. AND MICHAEL KANTOR (2008) Make’em Laugh. The Funny Business of America. New York: Twelve. 8. HARRIS B. (2005) First Ladies Factbook. New York: Black Dog & Leventhal Publishers, Inc. 9. Gaddis J. . Teraz juz wiemy. Howa historia zimnej wojny. Warszawa, Amber, 1997. 10. ________. Bezład. trans. Krzysztof Murawski. Warszawa: Editions Spotkania, 1993. 11. ________. Strategies of Containment, Oxford: Oxford University Press, 1982. 12. ________. The Game Plan. USA vs USSR. Translated by Jerzy Kowalski. Warszawa: Nowe Wydawnictwo Polskie, 1990. 13. ________. The United States and the End of the Cold War, New York: Oxford University Press, 1992. 14. Brzeziński Z.. Wielka Szachownica. Trans. Tomasz Wyżyński. Warszawa: Politeja, 1997. 15. Daalder I.H. and Lindsay J.M. 2003 America Unbound The Bush Revolution in Foreign Policy. Washington: Brookings Institution Press 16. Crawford, J. (ed.), [1992] Language Loyalties. A Sourcebook on the Official English Controversy. The University of Chicago Press, Chicago. 17. Dendrinos B., Gounari P., Macedo D., The Hegemony of English, Paradigm Publishers, Colorado 2003. 18. Kamensky, J., Governing the Tongue. The Politics of Speech in Early New England. Oxford University Press, 1997, Oxford 19. Phillipson R., Linguistic Imperialism, Oxford University Press, New York 1992. 20. Daniels, R., [2002] Coming to America. A History of Immigration and Ethnicity in American Life. Perennial, New York. 21. Daniels, R., [2005] Guarding the Golden Door. American Immigration Policy and Immigrants since 1882. Hill and Wang, New York. 22. Gabaccia, D. R., [2002] Immigration and American Diversity. A Social and Cultural History. Blackwell Publishers, Oxford. 23. Maryanne Datesman, JoAnn Crandall, Edward N. Kearny (eds.), [2014], American Ways: An Introduction to American Culture (4th Edition). Pearson |
|
Uwagi: |
Znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym lekturę tekstów kultury w oryginale. 1. Dopuszczenie do egzaminu na podstawie uzyskanego zaliczenia. 2. Egzamin pisemny: test wiedzy z zakresu wiedzy o historii i kulturze amerykańskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.