Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Językoznawstwo kognitywne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AS2-2CL
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Językoznawstwo kognitywne
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia angielska 2 stopień 2 rok sem.zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student:

(1) powinien posiadać podstawowe wiadomości językoznawcze;

(2) powinien posiadać umiejętności zbierania i analizowania danych językowych;

(3) powinien mieć naukowe kompetencje niezbędne do analizy charakterystycznych cech języka.


Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest wybranym zagadnieniom z językoznawstwa kognitywnego.

Pełny opis:

profil studiów: ogólnoakademicki,

forma studiów: stacjonarne,

rodzaj przedmiotu: obowiązkowy,

dziedzina i dyscyplina: nauki humanistyczne,

rok studiów: II

semestr: I

wymagania wstępne:

Student powinien posiadać podstawowe wiadomości językoznawcze. Student powinien posiadać umiejętności zbierania i analizowania danych językowych.

Student powinien mieć naukowe kompetencje niezbędne do analizy charakterystycznych cech języka.

liczba godzin dydaktycznych: 30h wykładu,

metody dydaktyczne: metoda podająca z elementami interaktywnymi

punkty ECTS: 3

bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładzie - 30h,

- samodzielne studiowanie tematyki kursu - 15h,

- konsultacje - 5h,

- przygotowanie do końcowego testu pisemnego i obecność na nim - 23h+2h=25h

wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30+5+2=37h, 1,5 pkt ECTS

udział w zajęciach o charakterze praktycznym - 30h, 1 pkt ECTS

Literatura:

Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Geeraerts, Dirk (ed.). 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter.

Karczewski, Daniel. 2016. Generyczność w języku i w myśleniu. Studium kognitywne. Kraków: Universitas 2016.

Kövecses, Zoltan. Metahpor. A Practical Introduction. Oxford: OUP 2002.

Lakoff, George and Mark Johnson. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press 1980.

Langacker, Ronald W. Cognitive Grammar: A Basic Introduction. Oxford: OUP 2008.

Lee, David. Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: OUP 2001.

Radden, Gunther and Rene Dirven. Cognitive English Grammar. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins 2007.

Efekty uczenia się:

K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U08, K_K01, K_K03

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Daniel Karczewski
Prowadzący grup: Daniel Karczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest wybranym zagadnieniom z językoznawstwa kognitywnego.

Pełny opis:

profil studiów: ogólnoakademicki,

forma studiów: stacjonarne,

rodzaj przedmiotu: obowiązkowy,

dziedzina i dyscyplina: nauki humanistyczne,

rok studiów: II

semestr: I

wymagania wstępne:

Student powinien posiadać podstawowe wiadomości językoznawcze. Student powinien posiadać umiejętności zbierania i analizowania danych językowych.

Student powinien mieć naukowe kompetencje niezbędne do analizy charakterystycznych cech języka.

liczba godzin dydaktycznych: 30h wykładu,

metody dydaktyczne: metoda podająca z elementami interaktywnymi

punkty ECTS: 3

bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładzie - 30h,

- samodzielne studiowanie tematyki kursu - 15h,

- konsultacje - 5h,

- przygotowanie do końcowego testu pisemnego i obecność na nim - 23h+2h=25h

wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30+5+2=37h, 1,5 pkt ECTS

udział w zajęciach o charakterze praktycznym - 30h, 1 pkt ECTS

Literatura:

Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Geeraerts, Dirk (ed.). 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter.

Karczewski, Daniel. 2016. Generyczność w języku i w myśleniu. Studium kognitywne. Kraków: Universitas 2016.

Kövecses, Zoltan. Metahpor. A Practical Introduction. Oxford: OUP 2002.

Lakoff, George and Mark Johnson. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press 1980.

Langacker, Ronald W. Cognitive Grammar: A Basic Introduction. Oxford: OUP 2008.

Lee, David. Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: OUP 2001.

Radden, Gunther and Rene Dirven. Cognitive English Grammar. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins 2007.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Daniel Karczewski
Prowadzący grup: Daniel Karczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest wybranym zagadnieniom z językoznawstwa kognitywnego.

Pełny opis:

profil studiów: ogólnoakademicki,

forma studiów: stacjonarne,

rodzaj przedmiotu: obowiązkowy,

dziedzina i dyscyplina: nauki humanistyczne,

rok studiów: II

semestr: I

wymagania wstępne:

Student powinien posiadać podstawowe wiadomości językoznawcze. Student powinien posiadać umiejętności zbierania i analizowania danych językowych.

Student powinien mieć naukowe kompetencje niezbędne do analizy charakterystycznych cech języka.

liczba godzin dydaktycznych: 30h wykładu,

metody dydaktyczne: metoda podająca z elementami interaktywnymi

punkty ECTS: 3

bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładzie - 30h,

- samodzielne studiowanie tematyki kursu - 15h,

- konsultacje - 5h,

- przygotowanie do końcowego testu pisemnego i obecność na nim - 23h+2h=25h

wskaźniki ilościowe:

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30+5+2=37h, 1,5 pkt ECTS

udział w zajęciach o charakterze praktycznym - 30h, 1 pkt ECTS

Literatura:

Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Geeraerts, Dirk (ed.). 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter.

Karczewski, Daniel. 2016. Generyczność w języku i w myśleniu. Studium kognitywne. Kraków: Universitas 2016.

Kövecses, Zoltan. Metahpor. A Practical Introduction. Oxford: OUP 2002.

Lakoff, George and Mark Johnson. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press 1980.

Langacker, Ronald W. Cognitive Grammar: A Basic Introduction. Oxford: OUP 2008.

Lee, David. Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: OUP 2001.

Radden, Gunther and Rene Dirven. Cognitive English Grammar. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins 2007.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)