Europejska literatura frankofońska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-FP1-2ELF |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Europejska literatura frankofońska |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia f. francuskiej od podstaw - przedm. obowiązkowe Filologia francuska od podstaw 2 rok sem. letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z szeroko pojętą frankofonią. W pierwszej kolejności wyjaśnione zostaną podstawowe pojęcia z tego zakresu. Druga część wykładów obejmuje charakterystykę wybranych państw i regionów należących do francuskiego obszaru językowego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Europejska Literatura Frankofońska prezentuje wybrane pojęcia i główne aspekty literatury w języku francuskim spoza Francji (głównie Belgia, Szwajcaria). |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy GZ_5 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne Rok studiów/semestr: II / 4 Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz., wykład Metody dydaktyczne: łączone (wykład z prezentacją multimedialną i wykład konwersatoryjny, analiza tekstów) Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta (przykładowo dla 30 godz. zajęć): - udział w zajęciach - 30 godz. - udział w konsultacjach - 8 godz - przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 38 godz. Razem - 76 godz. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 godz. = 1,5 ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 godz. = 1,5 ECTS |
Literatura: |
1. Tétu M., La Francophonie, Histoire, Problématique, Perspectives, Hachette, 1988 2. Luthi J.-J., Viatte A., Zananiri G. : Dictionnaire général de la francophonie; sous le patronage du Haut Comité de la Francophonie et du Secrétariat Général de la Langue Française ; Letouzey et Ané, Paris, 1986 3. Brunel P., Histoire de la littérature française. XIXe et XXe siècle, Bordas, 1989 4. Włoczewska A., Mały leksykon pojęć i terminów frankofońskich, Wydawnictwo UwB, Białystok 2012 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: absolwent zna i rozumie KP6_WG 3: utwory, zjawiska i procesy literackie oraz teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nim; KP6-WG8: metody analizy i interpretacji tekstów w obrębie wybranych tradycji i teorii literaturoznawczych; KP6_WG10: podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury francuskiego obszaru językowego; KP6_WG11: uwarunkowania historyczno-kulturowe francuskiego obszaru językowego UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KP6_UW3: przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację tekstów literackich zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym; KP6_UW8: właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze literaturoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji; KP6_UK3: komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych; KP6_UK4: brać udział w debacie w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich; KP6_UO1: planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KP6_KK1: krytycznej oceny posiadanej wiedzy; KP6_KO3: świadomego pielęgnowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Włoczewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Włoczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Europejska Literatura Frankofońska prezentuje wybrane obszary i główne aspekty literatury w języku francuskim spoza Francji. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z szeroko pojętym zagadnieniem frankofonii. W pierwszej kolejności wyjaśnione zostaną podstawowe pojęcia z tego zakresu oraz zostaną przedstawione główne instytucje frankofońskie. Druga część wykładów obejmuje charakterystykę wybranych państw i regionów należących do francuskiego obszaru językowego. |
|
Literatura: |
1. Tétu M., La Francophonie, Histoire, Problématique, Perspectives, Hachette, 1988 2. Luthi J.-J., Viatte A., Zananiri G. : Dictionnaire général de la francophonie; sous le patronage du Haut Comité de la Francophonie et du Secrétariat Général de la Langue Française ; Letouzey et Ané, Paris, 1986 3. Brunel P., Histoire de la littérature française. XIXe et XXe siècle, Bordas, 1986 oraz: 1. Maurice Maeterlinck, Onirologie, 1889, La mystique flamande, 1897, Serres chaudes 1889 2. Henri Michaux, Chaînes 1937 ; Le drame des constructeurs 1930; 3. Michel de Ghelderode, Le Diable à Londres, du recueil Sortilèges 4. La Mort du grand Favre, L’Homme et les trois Fantômes, Le pauvre Vannier (recueil La mort du grand Favre) |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Włoczewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Włoczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Europejska Literatura Frankofońska prezentuje wybrane obszary i główne aspekty literatury w języku francuskim spoza Francji. |
|
Pełny opis: |
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne Rok studiów/semestr: II / 2 Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz., wykład Metody dydaktyczne: łączone (wykład z prezentacją multimedialną i wykład konwersatoryjny, analiza tekstów) Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta (przykładowo dla 30 godz. zajęć): - udział w zajęciach - 30 godz. - udział w konsultacjach - 8 godz - przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 38 godz. Razem - 68 godz. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 godz. = 1,5 ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 godz. = 1,5 ECTS |
|
Literatura: |
1. Tétu M., La Francophonie, Histoire, Problématique, Perspectives, Hachette, 1988 2. Luthi J.-J., Viatte A., Zananiri G. : Dictionnaire général de la francophonie; sous le patronage du Haut Comité de la Francophonie et du Secrétariat Général de la Langue Française ; Letouzey et Ané, Paris, 1986 3. Brunel P., Histoire de la littérature française. XIXe et XXe siècle, Bordas, 1989 4. Włoczewska A., Mały leksykon pojęć i terminów frankofońskich, Wydawnictwo UwB, Białystok 2012 |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Europejska Literatura Frankofońska prezentuje wybrane obszary i główne aspekty literatury w języku francuskim spoza Francji. |
|
Pełny opis: |
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne Rok studiów/semestr: II / 2 Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz., wykład Metody dydaktyczne: łączone (wykład z prezentacją multimedialną i wykład konwersatoryjny, analiza tekstów) Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta (przykładowo dla 30 godz. zajęć): - udział w zajęciach - 30 godz. - udział w konsultacjach - 8 godz - przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 38 godz. Razem - 68 godz. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 godz. = 1,5 ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 godz. = 1,5 ECTS |
|
Literatura: |
1. Tétu M., La Francophonie, Histoire, Problématique, Perspectives, Hachette, 1988 2. Luthi J.-J., Viatte A., Zananiri G. : Dictionnaire général de la francophonie; sous le patronage du Haut Comité de la Francophonie et du Secrétariat Général de la Langue Française ; Letouzey et Ané, Paris, 1986 3. Brunel P., Histoire de la littérature française. XIXe et XXe siècle, Bordas, 1989 4. Włoczewska A., Mały leksykon pojęć i terminów frankofońskich, Wydawnictwo UwB, Białystok 2012 |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.