Literatura frankofońska pozaeuropejska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-FP1-2LFP |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura frankofońska pozaeuropejska |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia f. francuskiej od podstaw - przedm. obowiązkowe Filologia francuska od podstaw 2 rok sem. letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z szeroko pojętą frankofonią, w aspekcie instytucjonalnym, a przede wszystkim - literackim. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Literatura frankofońska pozaeuropejska przedstawia zagadnienia w obrębie literatury francuskojęzycznej spoza Francji i Europy, na przykładach wybitnych dzieł literackich. Podczas wykładów omawiane są takie problemy, jak murzyńskość, antylskość, kreolizacja, literatura mniejsza, języki francuskie tworzące frankofonię (joual, kreolski, pataouette). Zajmujemy się obszarami Afryki Środkowej i Sahelu, Afryki Północnej, Antyli, Kanady, wysp Oceanu Indyjskiego, krajów Dalekiego Wschodu. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy GZ_5 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne Rok studiów/semestr: II / 4 Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz., wykład Metody dydaktyczne: łączone (wykład z prezentacją multimedialną i wykład konwersatoryjny, analiza tekstów) Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta (przykładowo dla 30 godz. zajęć): - udział w zajęciach - 30 godz. - udział w konsultacjach - 8 godz - przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 38 godz. Razem - 76 godz. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 godz. = 1,5 ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 godz. = 1,5 ECTS |
Literatura: |
1. Ferro M., Histoire des colonisations, Seuil, 1993. 2. Luthi J.-J., Viatte A., Zananiri G. : Dictionnaire général de la francophonie; sous le patronage du Haut Comité de la Francophonie et du Secrétariat Général de la Langue Française ; Letouzey et Ané, Paris, 1986. 3. Rouch A., Glavreuil G., Littératures nationales d’écriture française. Afrique noire, Caraïbes, Océan Indien. Histoire littéraire et anthologie; Bordas, 1987. 4. Tétu M., La Francophonie, Histoire, Problématique, Perspectives, Hachette, 1988. 5. Włoczewska A., Mały l.eksykon pojęć i terminów frankofońskich, Wydawnictwo UwB, Białystok 2012 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: absolwent zna i rozumie KP6_WG 3: utwory, zjawiska i procesy literackie oraz teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nim; KP6-WG8: metody analizy i interpretacji tekstów w obrębie wybranych tradycji i teorii literaturoznawczych; KP6_WG10: podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury francuskiego obszaru językowego; KP6_WG11: uwarunkowania historyczno-kulturowe francuskiego obszaru językowego UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KP6_UW3: przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację tekstów literackich zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym; KP6_UW8: właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze literaturoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji; KP6_UK3: komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych; KP6_UK4: brać udział w debacie w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich; KP6_UO1: planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KP6_KK1: krytycznej oceny posiadanej wiedzy; KP6_KO3: świadomego pielęgnowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Włoczewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Włoczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Literatura frankofońska pozaeuropejska przedstawia zagadnienia w obrębie literatury francuskojęzycznej spoza Francji i Europy. |
|
Pełny opis: |
Literatura frankofońska pozaeuropejska przedstawia wybrane zagadnienia dotyczące frankofonii na przykładach wybitnych dzieł literackich. Podczas wykładów omawiane są takie problemy, jak murzyńskość, antylskość, kreolizacja, literatura mniejsza. Przyglądamy się także językom francuskim tworzącym frankofonię (joual, kreolski, pataouette). Zajmujemy się obszarami Afryki Środkowej i Sahelu, Afryki Północnej, Antyli, Kanady, wysp Oceanu Indyjskiego, krajów Dalekiego Wschodu. |
|
Literatura: |
1. Ferro M., Histoire des colonisations, Seuil, 1993. 2. Gauvin L., Miron G., Ecrivains contemporains du Québec, Seghers, 1989. 3. Ki-Zerbo J., Histoire de l’Afrique noire, Hatier, 1972. 4. Luthi J.-J., Viatte A., Zananiri G. : Dictionnaire général de la francophonie; sous le patronage du Haut Comité de la Francophonie et du Secrétariat Général de la Langue Française ; Letouzey et Ané, Paris, 1986. 5. Matsili B., Francophonie et communication interculturelle en Afrique, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa, 2002. 6. Rouch A., Glavreuil G., Littératures nationales d’écriture française. Afrique noire, Caraïbes, Océan Indien. Histoire littéraire et anthologie; Bordas, 1987. 7. Tabone E., Joubert J.-L., Lecarme J., Vercier B.: Les littératures francophones depuis 1945, Bordas, 1986. 8. Tétu M., La Francophonie, Histoire, Problématique, Perspectives, Hachette, 1988. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Włoczewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Włoczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Literatura frankofońska pozaeuropejska przedstawia zagadnienia w obrębie literatury francuskojęzycznej spoza Francji i Europy, na przykładach wybitnych dzieł literackich. Podczas wykładów omawiane są takie problemy, jak murzyńskość, antylskość, kreolizacja, literatura mniejsza, języki francuskie tworzące frankofonię (joual, kreolski, pataouette). Zajmujemy się obszarami Afryki Środkowej i Sahelu, Afryki Północnej, Antyli, Kanady, wysp Oceanu Indyjskiego, krajów Dalekiego Wschodu. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy GZ_5 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne Rok studiów/semestr: II / 2 Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz., wykład Metody dydaktyczne: łączone (wykład z prezentacją multimedialną i wykład konwersatoryjny, analiza tekstów) Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta (przykładowo dla 30 godz. zajęć): - udział w zajęciach - 30 godz. - udział w konsultacjach - 8 godz - przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 38 godz. Razem - 68 godz. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 godz. = 1,5 ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 godz. = 1,5 ECTS |
|
Literatura: |
1. Ferro M., Histoire des colonisations, Seuil, 1993. 2. Luthi J.-J., Viatte A., Zananiri G. : Dictionnaire général de la francophonie; sous le patronage du Haut Comité de la Francophonie et du Secrétariat Général de la Langue Française ; Letouzey et Ané, Paris, 1986. 3. Rouch A., Glavreuil G., Littératures nationales d’écriture française. Afrique noire, Caraïbes, Océan Indien. Histoire littéraire et anthologie; Bordas, 1987. 4. Tétu M., La Francophonie, Histoire, Problématique, Perspectives, Hachette, 1988. 5. Włoczewska A., Mały l.eksykon pojęć i terminów frankofońskich, Wydawnictwo UwB, Białystok 2012 |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | humanizujące |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Literatura frankofońska pozaeuropejska przedstawia zagadnienia w obrębie literatury francuskojęzycznej spoza Francji i Europy, na przykładach wybitnych dzieł literackich. Podczas wykładów omawiane są takie problemy, jak murzyńskość, antylskość, kreolizacja, literatura mniejsza, języki francuskie tworzące frankofonię (joual, kreolski, pataouette). Zajmujemy się obszarami Afryki Środkowej i Sahelu, Afryki Północnej, Antyli, Kanady, wysp Oceanu Indyjskiego, krajów Dalekiego Wschodu. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy GZ_5 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne Rok studiów/semestr: II / 2 Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz., wykład Metody dydaktyczne: łączone (wykład z prezentacją multimedialną i wykład konwersatoryjny, analiza tekstów) Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta (przykładowo dla 30 godz. zajęć): - udział w zajęciach - 30 godz. - udział w konsultacjach - 8 godz - przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 38 godz. Razem - 68 godz. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 godz. = 1,5 ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 godz. = 1,5 ECTS |
|
Literatura: |
1. Ferro M., Histoire des colonisations, Seuil, 1993. 2. Luthi J.-J., Viatte A., Zananiri G. : Dictionnaire général de la francophonie; sous le patronage du Haut Comité de la Francophonie et du Secrétariat Général de la Langue Française ; Letouzey et Ané, Paris, 1986. 3. Rouch A., Glavreuil G., Littératures nationales d’écriture française. Afrique noire, Caraïbes, Océan Indien. Histoire littéraire et anthologie; Bordas, 1987. 4. Tétu M., La Francophonie, Histoire, Problématique, Perspectives, Hachette, 1988. 5. Włoczewska A., Mały l.eksykon pojęć i terminów frankofońskich, Wydawnictwo UwB, Białystok 2012 |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.