Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania języka francuskiego-współczesne tendencje

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-FP1-3WTLs
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania języka francuskiego-współczesne tendencje
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. studia I stopnia f. francuskiej od podstaw - przedm. specjalizacyjne
Filologia francuska od postaw 3 rok sem. letni 1 stopień
Filologia francuska od postaw 3 rok sem. zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Założenia (opisowo):

Zaliczone przedmioty: PNJF2 - kurs intensywny oraz PNJF2 - laboratorium.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Rozwijanie umiejętności łączenia teorii z praktyką, budowanie warsztatu neofilologa;

Współczesne tendencje w nauczaniu kompetencji językowej i komunikacyjnej w różnych grupach wiekowych, zgodnie z założeniami podstawy programowej. Analiza istniejących i opracowanie własnych materiałów dydaktycznych. Planowanie kursu językowego na różnych poziomach nauczania, w tym

w nauczaniu wczesnoszkolnym języka francuskiego.

Kształtowanie postaw refleksyjnych.

Student potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i wytworów kultury materialnej z zakresu dydaktyki języków obcych, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny (GZ_7)

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne

Rok studiów/semestr: III/ 6

Liczba godzin dydaktycznych : 30 godz.

Metody dydaktyczne: podające, problemowe, praktyczne, kognitywne, aktywizujące.

Punkty ECTS : 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach – 30 godz.

- udział w konsultacjach – 8 godz.

- przygotowanie do zajęć i zaliczenia – 37 godz.

Razem: 75 godz.

Wskaźniki ilościowe:

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 38 godz. = 1,5 ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 37 godz. = 1,5 ECTS

Literatura:

Dehaene Stanislas, Apprendre? les talents du cerveau, le défi des machines, Odile Jacob, Paris 2018;

Dortier, J.-F., La Communication, Des relations interpersonnelles

aux réseaux sociaux, Sciences Humaines 2016;

Bertocchini, P., E.Costanzo- 1.2008. Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE. CLE International.

Tagliante Ch. 2006. La classe de langue, coll. Techniques et pratiques de classe, CLE International.

Komorowska, H., Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna 2005.

Sandrine Wachs, Tendances actuelles en enseignement de la prononciation

du français, langue étrangère (FLE), Revista de Lenguas Modernas, 2011

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu metodyki nauczania języka francuskiego. KA6_WG1

Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą dydaktyki języków obcych (jej miejsca w systemie nauk humanistycznych, ewolucji metod nauczania języków obcych) oraz metodyki przedmiotowej języka kierunkowego (status przedmiotu, podmiotowość ucznia, rola nauczyciela, metody i zasady nauczania kompetencji językowej i komunikacyjnej). KA6_WG2, KA6_WG5

Student zna i rozumie znaczenie i miejsce języka i kultury francuskiej we współczesnym świecie oraz miejsce języka francuskiego w kształceniu językowym w Polsce. KA6_WG9, KA6_WG10, KA6_WG11

Student zna i rozumie znaczenie współczesnych tendencji w nauczaniu języka francuskiego, podejmuje wyzwania związane z językiem i komunikacją we współczesnym świecie. KA6_WK1

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi współtworzyć i prezentować, w oparciu o nowoczesne technologie, proste projekty dydaktyczne w języku polskim i języku francuskim z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o uczeniu się i nauczaniu języków. KA6_UW2

Student planować swoją pracę, pracować w grupie, przyjmując odpowiedzialność za pełnione przez siebie role. KA6_UO1, KA6_UU1

Student potrafi dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne. KA6_UW6

Student potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu wiedzy o uczeniu się i nauczaniu języków z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych. KA6_UK2

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do podjęcia krytycznego ocenienia swojej wiedzy i pracy, wyciąganie wniosków i samooceny. KA6_KK1, KA_KK2

Student uczestniczy w życiu oświatowym i kulturalnym korzystając z różnych mediów i jego form świadomie kształtując własne kompetencje dydaktyczne, językowe, interkulturowe. KA6_KO5

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę po semestrze letnim.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Białas
Prowadzący grup: Mateusz Białas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Federwisch
Prowadzący grup: Agnieszka Federwisch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)