Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-ON2-2EG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii obcej nauczycielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia obca nauczycielska 2 stopień 2 rok sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założenia i cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania aparatu głosowego oraz ukierunkowanie pracy na rozwój najlepszych parametrów głosu, aby w sposób świadomy mogli się nim posługiwać. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Poznanie zagadnień związanych z emisją głosu. Budowa, działanie i ochrona narządu mowy. Zasady emisji głosu, posługiwanie się aparatem emisji głosu zgodnie z zasadami. Skuteczne korygowanie błędów językowych i doskonalenie aparatu emisji głosu nauczyciela. Problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej. Znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztuka wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej. Poprawne posługiwanie się językiem polskim. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, pedagogika Rok studiów /semestr: II rok, semestr zimowy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 h - ćwiczenia Punkty ECTS: 1 pkt. Metody dydaktyczne: warsztaty, dyskusja, praca grupowa i indywidualna (ekspozycja publiczna) Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach – 30 godzin Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 h, 1 pkt. ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Gawrońska M. – Podstawy wymowy i impostacji głosu, AWF, Wrocław 1997 2. Łastik A. – Poznaj swój głos, Warszawa 2002 3. Śliwińska-Kowalska M. – Głos – narzędziem pracy. Podręcznik dla nauczycieli, Łódź 1999 4. Tarasiewicz B. – Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Universitas, Kraków 2003 5. Zielińska H. – Kształcenie głosu, Polihymnia Lublin 2002 szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B sylabusa |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: KP7_WG3 - zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów, KP7_WG8 - zna i rozumie podstawy funkcjonowania i patologie aparatu mowy oraz zasady emisji głosu, KP7_UK1 - potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu wykorzystując zasady poprawnej wymowy, KP7_KK1 - jest gotów do podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Moniuszko | |
Prowadzący grup: | Anna Moniuszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu student zapoznaje się z podstawową terminologią z zakresu emisji głosu dotyczącą fizjologii jego powstawania, z uwzględnieniem anatomii aparatu głosowego. Kolejnymi omawianymi obszarami są profilaktyka i higiena głosu oraz wynikające z niewłaściwej pracy emisyjnej choroby głosu. Ćwiczenia praktyczne ukierunkowane są na wykształcenie prawidłowych mechanizmów w wytwarzaniu dźwięków mowy. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizuje swoje cele poprzez dwugodzinne zajęcia o charakterze teoretyczno - praktycznym. W obszarze wiedzy teoretycznej student poznaje budowę i funkcjonowanie aparatu głosowego, a także pozyskuje informacje w kwestii higieny oraz profilaktyki i leczenia chorób głosu. W części praktycznej realizuje ćwiczenia ukierunkowane na: 1. Stosowanie właściwego toru oddechowego: zmiana nawyków oddechu szczytowego na tor brzuszny, ćwiczenia na wykształcenie podparcia oddechowego i wydłużenie fazy wydechowej) 2. Prawidłowe nastawienia głosowe : ćwiczenia pomagające uzyskać miękki atak dźwięków 3. Użycie rezonatorów w celu zwiększenia wolumenu bez zmęczenia głosowego 4. Usprawnienie części artykulacyjnej aparatu mowy: prawidłowa wymowa samogłosek, samogłosek nosowych oraz ćwiczenia artykulacyjne uwzględnieniem trudnych zbitek spółgłoskowych, poprawność wymowy grup spółgłoskowych 5. Wyrazistości mowy z ukierunkowaniem na znaczenie tempa, ekspresji i intonacji Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 h - laboratorium Punkty ECTS: 1 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w laboratoriach – 30 godzin - przygotowanie do zajęć – 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia – 5 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 h, 0,5 pkt. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 10 h, 0,5 pkt. ECTS |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gawrońska M. – Podstawy wymowy i impostacji głosu, AWF, Wrocław 1997 2. Łastik A. – Poznaj swój głos, Warszawa 2002 3. Śliwińska-Kowalska M. – Głos – narzędziem pracy. Podręcznik dla nauczycieli, Łódź 1999 4. Tarasiewicz B. – Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Universitas, Kraków 2003 5. Zielińska H. – Kształcenie głosu, Polihymnia Lublin 2002 Literatura uzupełniająca: 1. Jackiewicz U. – Wybrane zagadnienia z emisji głosu – praca z dziećmi, Wyd. Poligrafia – Iwanowski Płock 2003 2. Łukaszewski I. – Zbiorowa emisja głosu, COMUK 1997 3. Toczyska B. – Elementarne ćwiczenia dykcji, Centrum Edukacji Teatralnej, Gdańsk 1994 4. Toczyska B. – Łamańce z dedykacją, Wydawnictwo Podkowa, Gdańsk 2003 5. Kram Jerzy – Zarys kultury żywego słowa – 1995 6. Mikuta Marian – Kultura żywego słowa |
|
Uwagi: |
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz kolokwium. Może mieć jedną nieobecność nieusprawiedliwioną. Pozostałe muszą być usprawiedliwione lub odrobione z inną grupą. 51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Gładkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gładkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie zagadnień związanych z emisją głosu. Budowa, działanie i ochrona narządu mowy. Zasady emisji głosu, posługiwanie się aparatem emisji głosu zgodnie z zasadami. Skuteczne korygowanie błędów językowych i doskonalenie aparatu emisji głosu nauczyciela. Problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej. Znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztuka wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej. Poprawne posługiwanie się językiem polskim. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, pedagogika Rok studiów /semestr: II rok, semestr zimowy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 h - ćwiczenia Punkty ECTS: 1 pkt. Metody dydaktyczne: warsztaty, dyskusja, praca grupowa i indywidualna (ekspozycja publiczna) Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach – 30 godzin Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 h, 1 pkt. ECTS |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Literatura podstawowa: 1. Gawrońska M. – Podstawy wymowy i impostacji głosu, AWF, Wrocław 1997 2. Łastik A. – Poznaj swój głos, Warszawa 2002 3. Śliwińska-Kowalska M. – Głos – narzędziem pracy. Podręcznik dla nauczycieli, Łódź 1999 4. Tarasiewicz B. – Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Universitas, Kraków 2003 5. Zielińska H. – Kształcenie głosu, Polihymnia Lublin 2002 Literatura uzupełniająca: 1. Jackiewicz U. – Wybrane zagadnienia z emisji głosu – praca z dziećmi, Wyd. Poligrafia – Iwanowski Płock 2003 2. Łukaszewski I. – Zbiorowa emisja głosu, COMUK 1997 3. Toczyska B. – Elementarne ćwiczenia dykcji, Centrum Edukacji Teatralnej, Gdańsk 1994 4. Toczyska B. – Łamańce z dedykacją, Wydawnictwo Podkowa, Gdańsk 2003 5. Kram Jerzy – Zarys kultury żywego słowa – 1995 6. Mikuta Marian – Kultura żywego słowa, Warszawa 1963 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.