Humanistyka cyfrowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-1HCY |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Humanistyka cyfrowa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia polska 1 rok sem.zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Umiejętności i kompetencje - zakładane przez przedmioty informatyczne do poziomu licencjatu |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów do dyskusji nad wpływem technologii cyfrowych na styl myślenia, pracy i tworzenia, co w szczególności można dostrzec w zmianach zachodzących we współczesnej humanistyce. |
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki studia stacjonarne język zajęć: polski Status przedmiotu: przedmiot obowiązkowy w ramach bloku fakultatywnego dziedzina nauk humanistycznych – dyscyplina: literaturoznawstwo I rok, studia II stopnia, semestr 1 Założenia i treści zajęć: Wprowadzenie w problematykę związaną ze środowiskiem cyfrowym w pracy humanisty - literaturoznawcy i językoznawcy: - sieci społecznościowe, cloud computing, rywalizacja i współpraca w środowisku cyfrowym, mentalność środowiskowa, dynamika zależności między humanistyką a naukami ścisłymi, przyrodniczymi, technicznymi - organizacje i towarzystwa propagujące środowisko cyfrowe, - rola edukacji, odkrywanie treści , gromadzenie i opracowanie informacji w środowisku cyfrowym, - „opieka nad informacją”, sieci semantyczne, narzędzia statystyczne, notatniki cyfrowe, systemy segregacji treści, - produktywność w środowisku cyfrowym, - współpraca w środowisku cyfrowym, rola wizerunku, - personalizacja a otwartość. Demonstracja narzędzi sieciowych przydatnych w pracy „cyfrowego” humanisty (literaturoznawcy i językoznawcy): - analiza tekstowa, - wizualizacja danych, infografika, prezentacja, storytelling, - rodzaje programów służących współpracy, - narzędzia służące publikacji, filtrowaniu oraz przygotowaniu treści. Bilans nakładu pracy studenta: 2 ECTS = zajęcia dydaktyczne, lektura tekstów, konsultacje = 60 godz. Wskaźniki ilościowe: - zajęcia wymagające bezpośredniego kontaktu z nauczycielem (zajęcia, konsultacje) - 1 ECTS, - zajęcia o charakterze praktycznym - 1 ECTS. |
Literatura: |
e-polonistyka, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012. e-polonistyka. 2, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012. M. Maryl, „Centrum humanistyki cyfrowej – instrukcja obsługi” w: (w) sieci modernizmu. Historia literatury – poetyka – krytyka. Prace ofiarowane Włodzimierzowi Boleckiemu. Red. Agnieszka Kluba i Magdalena Rembowska-Płuciennik, Warszawa 2017. A. Radomski, Humanistyka w świecie informacjonalizmu, Lublin 2014. J. van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010. Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. Andrzej Radomski, Radosław Bomba, Lublin 2013. |
Efekty uczenia się: |
KA7_UWKOU4 - dyskusja z użyciem specjalistycznej terminologii KA7_KKO3 - połączenia humanistyki z otoczeniem społeczno-technologicznym KA7_WG2 - teksty humanistyczne w (o) środowisku cyfrowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja i prezentacja Zaliczenie ustne (krytyczna świadomość sytuacji humanistyki w środowisku cyfrowym, znajomość lektur, umiejętność argumentacji) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Leś | |
Prowadzący grup: | Mariusz Leś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów do dyskusji nad wpływem technologii cyfrowych na styl myślenia, pracy i tworzenia, co w szczególności można dostrzec w zmianach zachodzących we współczesnej humanistyce. |
|
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki studia stacjonarne język zajęć: polski Status przedmiotu: przedmiot obowiązkowy w ramach bloku fakultatywnego dziedzina nauk humanistycznych – dyscyplina: literaturoznawstwo I rok, studia II stopnia, semestr 1 Założenia i treści zajęć: Wprowadzenie w problematykę związaną ze środowiskiem cyfrowym w pracy humanisty - literaturoznawcy i językoznawcy: - sieci społecznościowe, cloud computing, rywalizacja i współpraca w środowisku cyfrowym, mentalność środowiskowa, dynamika zależności między humanistyką a naukami ścisłymi, przyrodniczymi, technicznymi - organizacje i towarzystwa propagujące środowisko cyfrowe, - rola edukacji, odkrywanie treści , gromadzenie i opracowanie informacji w środowisku cyfrowym, - „opieka nad informacją”, sieci semantyczne, narzędzia statystyczne, notatniki cyfrowe, systemy segregacji treści, - produktywność w środowisku cyfrowym, - współpraca w środowisku cyfrowym, rola wizerunku, - personalizacja a otwartość. Demonstracja narzędzi sieciowych przydatnych w pracy „cyfrowego” humanisty (literaturoznawcy i językoznawcy): - analiza tekstowa, - wizualizacja danych, infografika, prezentacja, storytelling, - rodzaje programów służących współpracy, - narzędzia służące publikacji, filtrowaniu oraz przygotowaniu treści. Bilans nakładu pracy studenta: 2 ECTS = zajęcia dydaktyczne, lektura tekstów, konsultacje = 60 godz. Wskaźniki ilościowe: - zajęcia wymagające bezpośredniego kontaktu z nauczycielem (zajęcia, konsultacje) - 1 ECTS, - zajęcia o charakterze praktycznym - 1 ECTS. |
|
Literatura: |
e-polonistyka, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012. e-polonistyka. 2, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012. M. Maryl, „Centrum humanistyki cyfrowej – instrukcja obsługi” w: (w) sieci modernizmu. Historia literatury – poetyka – krytyka. Prace ofiarowane Włodzimierzowi Boleckiemu. Red. Agnieszka Kluba i Magdalena Rembowska-Płuciennik, Warszawa 2017. A. Radomski, Humanistyka w świecie informacjonalizmu, Lublin 2014. J. van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010. Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. Andrzej Radomski, Radosław Bomba, Lublin 2013. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Leś | |
Prowadzący grup: | Mariusz Leś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów do dyskusji nad wpływem technologii cyfrowych na styl myślenia, pracy i tworzenia, co w szczególności można dostrzec w zmianach zachodzących we współczesnej humanistyce. |
|
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki studia stacjonarne język zajęć: polski Status przedmiotu: przedmiot obowiązkowy w ramach bloku fakultatywnego dziedzina nauk humanistycznych – dyscyplina: literaturoznawstwo I rok, studia II stopnia, semestr 1 Założenia i treści zajęć: Wprowadzenie w problematykę związaną ze środowiskiem cyfrowym w pracy humanisty - literaturoznawcy i językoznawcy: - sieci społecznościowe, cloud computing, rywalizacja i współpraca w środowisku cyfrowym, mentalność środowiskowa, dynamika zależności między humanistyką a naukami ścisłymi, przyrodniczymi, technicznymi - organizacje i towarzystwa propagujące środowisko cyfrowe, - rola edukacji, odkrywanie treści , gromadzenie i opracowanie informacji w środowisku cyfrowym, - „opieka nad informacją”, sieci semantyczne, narzędzia statystyczne, notatniki cyfrowe, systemy segregacji treści, - produktywność w środowisku cyfrowym, - współpraca w środowisku cyfrowym, rola wizerunku, - personalizacja a otwartość. Demonstracja narzędzi sieciowych przydatnych w pracy „cyfrowego” humanisty (literaturoznawcy i językoznawcy): - analiza tekstowa, - wizualizacja danych, infografika, prezentacja, storytelling, - rodzaje programów służących współpracy, - narzędzia służące publikacji, filtrowaniu oraz przygotowaniu treści. Bilans nakładu pracy studenta: 2 ECTS = zajęcia dydaktyczne, lektura tekstów, konsultacje = 60 godz. Wskaźniki ilościowe: - zajęcia wymagające bezpośredniego kontaktu z nauczycielem (zajęcia, konsultacje) - 1 ECTS, - zajęcia o charakterze praktycznym - 1 ECTS. |
|
Literatura: |
e-polonistyka, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012. e-polonistyka. 2, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012. M. Maryl, „Centrum humanistyki cyfrowej – instrukcja obsługi” w: (w) sieci modernizmu. Historia literatury – poetyka – krytyka. Prace ofiarowane Włodzimierzowi Boleckiemu. Red. Agnieszka Kluba i Magdalena Rembowska-Płuciennik, Warszawa 2017. A. Radomski, Humanistyka w świecie informacjonalizmu, Lublin 2014. J. van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010. Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. Andrzej Radomski, Radosław Bomba, Lublin 2013. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów do dyskusji nad wpływem technologii cyfrowych na styl myślenia, pracy i tworzenia, co w szczególności można dostrzec w zmianach zachodzących we współczesnej humanistyce. |
|
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki studia stacjonarne język zajęć: polski Status przedmiotu: przedmiot obowiązkowy w ramach bloku fakultatywnego dziedzina nauk humanistycznych – dyscyplina: literaturoznawstwo I rok, studia II stopnia, semestr 1 Założenia i treści zajęć: Wprowadzenie w problematykę związaną ze środowiskiem cyfrowym w pracy humanisty - literaturoznawcy i językoznawcy: - sieci społecznościowe, cloud computing, rywalizacja i współpraca w środowisku cyfrowym, mentalność środowiskowa, dynamika zależności między humanistyką a naukami ścisłymi, przyrodniczymi, technicznymi - organizacje i towarzystwa propagujące środowisko cyfrowe, - rola edukacji, odkrywanie treści , gromadzenie i opracowanie informacji w środowisku cyfrowym, - „opieka nad informacją”, sieci semantyczne, narzędzia statystyczne, notatniki cyfrowe, systemy segregacji treści, - produktywność w środowisku cyfrowym, - współpraca w środowisku cyfrowym, rola wizerunku, - personalizacja a otwartość. Demonstracja narzędzi sieciowych przydatnych w pracy „cyfrowego” humanisty (literaturoznawcy i językoznawcy): - analiza tekstowa, - wizualizacja danych, infografika, prezentacja, storytelling, - rodzaje programów służących współpracy, - narzędzia służące publikacji, filtrowaniu oraz przygotowaniu treści. Bilans nakładu pracy studenta: 2 ECTS = zajęcia dydaktyczne, lektura tekstów, konsultacje = 60 godz. Wskaźniki ilościowe: - zajęcia wymagające bezpośredniego kontaktu z nauczycielem (zajęcia, konsultacje) - 1 ECTS, - zajęcia o charakterze praktycznym - 1 ECTS. |
|
Literatura: |
e-polonistyka, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012. e-polonistyka. 2, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012. M. Maryl, „Centrum humanistyki cyfrowej – instrukcja obsługi” w: (w) sieci modernizmu. Historia literatury – poetyka – krytyka. Prace ofiarowane Włodzimierzowi Boleckiemu. Red. Agnieszka Kluba i Magdalena Rembowska-Płuciennik, Warszawa 2017. A. Radomski, Humanistyka w świecie informacjonalizmu, Lublin 2014. J. van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010. Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. Andrzej Radomski, Radosław Bomba, Lublin 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.