Wiedza o akwizycji i nauce języków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-RK1-1WOA |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.031
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o akwizycji i nauce języków |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii rosyjskiej komunikacja językowa w sferze biznesu-przedm. obowiązkowe Filologia rosyjska komunikacja jezykowa 1 rok sem.letni 1 stopień Filologia rosyjska komunikacja jezykowa 1 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia i pojęcia, jakimi zajmuje się psycholingwistyka, w ramach której bada się i opisuje procesy umożliwiające nabywanie i posługiwanie się językiem, a także przetwarzanie informacji językowych, procesy związane z tworzeniem własnych wypowiedzi, jak i rozumieniem wypowiedzi innych. Wprowadzenie do problematyki akwizycji ma za zadanie dostarczyć studentom filologii teoretycznych podstaw dla podejmowanych kursów w zakresie lingwistyki stosowanej oraz dla dalszych (interdyscyplinarnych) studiów w dziedzinie współczesnej lingwistyki. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki, Forma studiów: stacjonarne, Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, M_26 Dziedzina i dyscyplina: nauki humanistyczne, językoznawstwo, Rok studiów: I, semestr: II, Liczba godzin dydaktycznych: 15h, Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, prezentacja, dyskusja, zadania testowe oraz projektowe, Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach 15h, przygotowanie do zajęć 2h, przygotowanie do testu zaliczającego przedmiot 3h, udział w konsultacjach 2h, przygotowanie zadania projektowego 3h; Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 17h (0,68 ECTS), o charakterze praktycznym: 0. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Arabski J., 1985 „O przyswajaniu języka drugiego (obcego)”, Warszawa: WSiP, 2. Kurcz I, 2007, „Psychologiczne aspekty dwujęzyczności”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 3. Michońska-Stadnik A., 1996, „Strategie uczenia się i autonomia ucznia w warunkach szkolnych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 4. Marciniak I., 2009. Europejskie portfolio językowe - założenia a rzeczywistość, [w:] „Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych”, M. Pawlak, M. Derenowski, B. Wolski (red), Poznań-Kalisz 2009, s. 165-169. Literatura uzupełniająca: 1. Kurcz I., 2000, „Psychologia języka i komunikacji”, Warszawa: Scholar, 2. Shugar G.W., 1982, „Interakcja, koordynacja linii działania i funkcjonowanie językowe”, Wrocław: Ossolineum 3. Shugar G.W., Smoczyńska M. (red.), 1980, „Badania nad rozwojem języka dziecka”, Warszawa: PWN 4. Kurcz I., Okuniewska H. 2011, „Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka”, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG1,KA6_WG2, KA6_WG4, KA6_WG5, KA6_WG7, KA6_WG9, KA6_WK1 KA6_UW1, KA6_UW2, KA6_UW6, KA6_UW7, KA6_UK4, KA6_UO1, KA6_UU1, KA6_KK1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie testu oraz prawidłowo wykonanej pracy projektowej i zaprezentowanej wykładowcy. Zaliczenia będą przeprowadzone z wykorzystaniem wskazanej przez władze UwB platformy. Nieobecności: - student nie otrzymuje zaliczenia po opuszczeniu powyżej 30% zajęć; - w celu uzyskania zaliczenia przedmiotu (w przypadku nieobecności poniżej 30%) – student jest zobowiązany zaliczyć nieobecności (treści) w ramach konsultacji (jeżeli nieobecności nie przekraczają 30% zajęć). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzanna Karolczuk | |
Prowadzący grup: | Marzanna Karolczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia i pojęcia, jakimi zajmuje się psycholingwistyka, w ramach której bada się i opisuje procesy umożliwiające nabywanie i posługiwanie się językiem, a także przetwarzanie informacji językowych, procesy związane z tworzeniem własnych wypowiedzi, jak i rozumieniem wypowiedzi innych. Wprowadzenie do problematyki akwizycji ma za zadanie dostarczyć studentom filologii teoretycznych podstaw dla podejmowanych kursów w zakresie lingwistyki stosowanej oraz dla dalszych (interdyscyplinarnych) studiów w dziedzinie współczesnej lingwistyki. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki, Forma studiów: stacjonarne, Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, M_26 Dziedzina i dyscyplina: nauki humanistyczne, językoznawstwo, Rok studiów: I, semestr: II, Liczba godzin dydaktycznych: 15h, Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, prezentacja, dyskusja, zadania testowe oraz projektowe, Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach 15h, przygotowanie do zajęć 2h, przygotowanie do testu zaliczającego przedmiot 3h, udział w konsultacjach 2h, przygotowanie zadania projektowego 3h; Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 17h (0,68 ECTS), o charakterze praktycznym: 0. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Arabski J., 1985 „O przyswajaniu języka drugiego (obcego)”, Warszawa: WSiP, 2. Kurcz I, 2007, „Psychologiczne aspekty dwujęzyczności”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 3. Michońska-Stadnik A., 1996, „Strategie uczenia się i autonomia ucznia w warunkach szkolnych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 4. Marciniak I., 2009. Europejskie portfolio językowe - założenia a rzeczywistość, [w:] „Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych”, M. Pawlak, M. Derenowski, B. Wolski (red), Poznań-Kalisz 2009, s. 165-169. Literatura uzupełniająca: 1. Kurcz I., 2000, „Psychologia języka i komunikacji”, Warszawa: Scholar, 2. Shugar G.W., 1982, „Interakcja, koordynacja linii działania i funkcjonowanie językowe”, Wrocław: Ossolineum 3. Shugar G.W., Smoczyńska M. (red.), 1980, „Badania nad rozwojem języka dziecka”, Warszawa: PWN 4. Kurcz I., Okuniewska H. 2011, „Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka”, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia i pojęcia, jakimi zajmuje się psycholingwistyka, w ramach której bada się i opisuje procesy umożliwiające nabywanie i posługiwanie się językiem, a także przetwarzanie informacji językowych, procesy związane z tworzeniem własnych wypowiedzi, jak i rozumieniem wypowiedzi innych. Wprowadzenie do problematyki akwizycji ma za zadanie dostarczyć studentom filologii teoretycznych podstaw dla podejmowanych kursów w zakresie lingwistyki stosowanej oraz dla dalszych (interdyscyplinarnych) studiów w dziedzinie współczesnej lingwistyki. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki, Forma studiów: stacjonarne, Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, M_26 Dziedzina i dyscyplina: nauki humanistyczne, językoznawstwo, Rok studiów: I, semestr: II, Liczba godzin dydaktycznych: 15h, Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, prezentacja, dyskusja, zadania testowe oraz projektowe, Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach 15h, przygotowanie do zajęć 2h, przygotowanie do testu zaliczającego przedmiot 3h, udział w konsultacjach 2h, przygotowanie zadania projektowego 3h; Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 17h (0,68 ECTS), o charakterze praktycznym: 0. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Arabski J., 1985 „O przyswajaniu języka drugiego (obcego)”, Warszawa: WSiP, 2. Kurcz I, 2007, „Psychologiczne aspekty dwujęzyczności”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 3. Michońska-Stadnik A., 1996, „Strategie uczenia się i autonomia ucznia w warunkach szkolnych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 4. Marciniak I., 2009. Europejskie portfolio językowe - założenia a rzeczywistość, [w:] „Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych”, M. Pawlak, M. Derenowski, B. Wolski (red), Poznań-Kalisz 2009, s. 165-169. Literatura uzupełniająca: 1. Kurcz I., 2000, „Psychologia języka i komunikacji”, Warszawa: Scholar, 2. Shugar G.W., 1982, „Interakcja, koordynacja linii działania i funkcjonowanie językowe”, Wrocław: Ossolineum 3. Shugar G.W., Smoczyńska M. (red.), 1980, „Badania nad rozwojem języka dziecka”, Warszawa: PWN 4. Kurcz I., Okuniewska H. 2011, „Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka”, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia i pojęcia, jakimi zajmuje się psycholingwistyka, w ramach której bada się i opisuje procesy umożliwiające nabywanie i posługiwanie się językiem, a także przetwarzanie informacji językowych, procesy związane z tworzeniem własnych wypowiedzi, jak i rozumieniem wypowiedzi innych. Wprowadzenie do problematyki akwizycji ma za zadanie dostarczyć studentom filologii teoretycznych podstaw dla podejmowanych kursów w zakresie lingwistyki stosowanej oraz dla dalszych (interdyscyplinarnych) studiów w dziedzinie współczesnej lingwistyki. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki, Forma studiów: stacjonarne, Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, M_26 Dziedzina i dyscyplina: nauki humanistyczne, językoznawstwo, Rok studiów: I, semestr: II, Liczba godzin dydaktycznych: 15h, Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, prezentacja, dyskusja, zadania testowe oraz projektowe, Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach 15h, przygotowanie do zajęć 2h, przygotowanie do testu zaliczającego przedmiot 3h, udział w konsultacjach 2h, przygotowanie zadania projektowego 3h; Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 17h (0,68 ECTS), o charakterze praktycznym: 0. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Arabski J., 1985 „O przyswajaniu języka drugiego (obcego)”, Warszawa: WSiP, 2. Kurcz I, 2007, „Psychologiczne aspekty dwujęzyczności”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 3. Michońska-Stadnik A., 1996, „Strategie uczenia się i autonomia ucznia w warunkach szkolnych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 4. Marciniak I., 2009. Europejskie portfolio językowe - założenia a rzeczywistość, [w:] „Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych”, M. Pawlak, M. Derenowski, B. Wolski (red), Poznań-Kalisz 2009, s. 165-169. Literatura uzupełniająca: 1. Kurcz I., 2000, „Psychologia języka i komunikacji”, Warszawa: Scholar, 2. Shugar G.W., 1982, „Interakcja, koordynacja linii działania i funkcjonowanie językowe”, Wrocław: Ossolineum 3. Shugar G.W., Smoczyńska M. (red.), 1980, „Badania nad rozwojem języka dziecka”, Warszawa: PWN 4. Kurcz I., Okuniewska H. 2011, „Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka”, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.