Historia ustrojów państwowych i administracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-2AHUA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Historia ustrojów państwowych i administracji |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Absolwent studiów historycznych powinien dysponować wiedzą z zakresu historii ustrojów i podstawowych instytucji państwowych, która jest niezbędna w jego przyszłej pracy zawodowej, jak również istotna we współczesnym życiu społeczno-politycznym. Stąd podstawowym celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w niezbędną wiedzę i umiejętności z zakresu historii ustrojów państwowych od średniowiecza po XX wiek. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone metodą wykładu będą charakteryzowały porównawczo na przykładzie kilku wybranych państw (Francji, Anglii, Polski I Rosji) ustroje państwowe w epoce feudalnej tj. średniowieczu i czasach wczesnonowożytnych (monarchia wczesnofeudalna, monarchia stanowa, monarchia obsolutna), a także genezę i rozwój nowożytnego konstytucjonalizmu poczynając od wojny o niepodległość 13 amerykańskich kolonii, a kończąc na przemianach prawa konstytucyjnego w krajach Zachodu i w Polsce do wybuchu II wojny światowej. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne 1 stopnia Status przedmiotu - obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr: rok II, semestr 2 Wymagania wstępne: Podstawowa, uporządkowana chronologicznie i tematycznie wiedza z zakresu historii powszechnej oraz ziem polskich w X-XX w. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach......................................................30X1godz.= 30 godz. Udział w konsultacjach związanych z zajęciami i egzaminem ...........30X1godz .= 30godz. Razem…………………………………………………....................................60 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela.…45 godz. 1 pkt ECTS o charakterze praktycznym…..................................…30 godz. 1 pkt ECTS Łącznie 2 pkt ECTS Zajęcia prowadzone metodą wykładu będą charakteryzowały porównawczo na przykładzie kilku wybranych państw (Francji, Anglii, Polski I Rosji) ustroje państwowe w epoce feudalnej tj. średniowieczu i czasach wczesnonowożytnych (monarchia wczesnofeudalna, monarchia stanowa, monarchia obsolutna), a także genezę i rozwój nowożytnego konstytucjonalizmu poczynając od wojny o niepodległość 13 amerykańskich kolonii, a kończąc na przemianach prawa konstytucyjnego w krajach Zachodu i w Polsce do wybuchu II wojny światowej. W ramach charakterystyk poszczególnych ustrojów w ramach monarchii feudalnej zostanie zwrócona szczególna uwaga na zmiany charakteru władzy królewskiej, organizację i kompetencje urzędów centralnych i lokalnych, ukształtowanie parlamentów - ciał przedstawicielskich (skład, uprawnienia), sądownictwo i samorząd lokalny. Z kolei w ramach ukształtowania się konstytucjonalizmu zostanie ukazana rola i charakter konstytucji jako podstawowego dokumentu określającego zasady funkcjonowania najważniejszych organów państwowych z uwypukleniem zasady trójpodziału władzy, a także gwarancji praw obywatelskich. Szczegółowo zostanie przedstawiona treść konstytucji II RP z 1921 i 1935 r. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 1993 i następne wydania 2. M. Kallas, Historia ustroju Polski X-XX w., Warszawa 2008 i następne wydania 3. S. Grodziski, Porównawcza historia ustrojów państwowych, wyd. 2, Kraków 2008 4. M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1998 i następne wydania Literatura uzupełniająca: 1.A. Ajnenkiel, Historia sejmu polskiego, t. 2, cz. 1: W dobie rozbiorów, Warszawa 1989 2. A. Jaeschke, Metamorfozy parlamentu westminsterskiego do połowy XVIII wieku, Kraków 2013 3.W. Kriegseisen, Sejmiki Rzeczypospolitej szlacheckiej w XVII i XVIII wieku, Warszawa 1991 4.A. Mączak, Rządzący i rządzeni. Władza i społeczeństwo w Europie wczesnonowożytnej, Warszawa 1986 5.R. Pipes, Rewolucja rosyjska, Warszawa 1994 6.Konstytucje Polski. Studia monograficzne z dziejów polskiego konstytucjonalizmu, red. M. Kallas, t. I-II, Warszawa 1990 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY: KP6_WG1 - KP6_WG4, KP6_WK1 - KP6_WK5 W zakresie UMIEJĘTNOŚCI: KP6_UW2, KP6_UW4 - KP6_UW7 W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: KP6-KK1 - KP6-KK4, KP6_KO1, KP6_KO2 Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych są weryfikowane dwuetapowo. Pierwszy raz, podczas zajęć w trakcie których przewidziano pewne zagadnienia do dyskusji ze słuchaczami (metoda aktywizująca), oraz drugi raz, podczas ustnego egzaminu końcowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. Student na egzaminie powinien wykazać się co najmniej podstawową wiedzą i umiejętnościami z zakresu historii ustrojów państwowych od średniowiecza po XX wiek. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Kuklo | |
Prowadzący grup: | Cezary Kuklo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone metodą wykładu będą charakteryzowały porównawczo na przykładzie kilku wybranych państw (Francji, Anglii, Polski I Rosji) ustroje państwowe w epoce feudalnej tj. średniowieczu i czasach wczesnonowożytnych (monarchia wczesnofeudalna, monarchia stanowa, monarchia obsolutna), a także genezę i rozwój nowożytnego konstytucjonalizmu poczynając od wojny o niepodległość 13 amerykańskich kolonii, a kończąc na przemianach prawa konstytucyjnego w krajach Zachodu i w Polsce do wybuchu II wojny światowej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone metodą wykładu będą charakteryzowały porównawczo na przykładzie kilku wybranych państw (Francji, Anglii, Polski I Rosji) ustroje państwowe w epoce feudalnej tj. średniowieczu i czasach wczesnonowożytnych (monarchia wczesnofeudalna, monarchia stanowa, monarchia obsolutna), a także genezę i rozwój nowożytnego konstytucjonalizmu poczynając od wojny o niepodległość 13 amerykańskich kolonii, a kończąc na przemianach prawa konstytucyjnego w krajach Zachodu i w Polsce do wybuchu II wojny światowej. W ramach charakterystyk poszczególnych ustrojów w ramach monarchii feudalnej zostanie zwrócona szczególna uwaga na zmiany charakteru władzy królewskiej, organizację i kompetencje urzędów centralnych i lokalnych, ukształtowanie parlamentów - ciał przedstawicielskich (skład, uprawnienia), sądownictwo i samorząd lokalny. Z kolei w ramach ukształtowania się konstytucjonalizmu zostanie ukazana rola i charakter konstytucji jako podstawowego dokumentu określającego zasady funkcjonowania najważniejszych organów państwowych z uwypukleniem zasady trójpodziału władzy, a także gwarancji praw obywatelskich. Szczegółowo zostanie przedstawiona treść konstytucji II RP z 1921 i 1935 r. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 1993 i następne wydania 2. M. Kallas, Historia ustroju Polski X-XX w., Warszawa 2008 i następne wydania 3. S. Grodziski, Porównawcza historia ustrojów państwowych, wyd. 2, Kraków 2008 4. M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1998 i następne wydania Literatura uzupełniająca: 1.A. Ajnenkiel, Historia sejmu polskiego, t. 2, cz. 1: W dobie rozbiorów, Warszawa 1989 2. A. Jaeschke, Metamorfozy parlamentu westminsterskiego do połowy XVIII wieku, Kraków 2013 3.W. Kriegseisen, Sejmiki Rzeczypospolitej szlacheckiej w XVII i XVIII wieku, Warszawa 1991 4.A. Mączak, Rządzący i rządzeni. Władza i społeczeństwo w Europie wczesnonowożytnej, Warszawa 1986 5.R. Pipes, Rewolucja rosyjska, Warszawa 1994 6.Konstytucje Polski. Studia monograficzne z dziejów polskiego konstytucjonalizmu, red. M. Kallas, t. I-II, Warszawa 1990 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Kuklo | |
Prowadzący grup: | Cezary Kuklo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone metodą wykładu będą charakteryzowały porównawczo na przykładzie kilku wybranych państw (Francji, Anglii, Polski I Rosji) ustroje państwowe w epoce feudalnej tj. średniowieczu i czasach wczesnonowożytnych (monarchia wczesnofeudalna, monarchia stanowa, monarchia obsolutna), a także genezę i rozwój nowożytnego konstytucjonalizmu poczynając od wojny o niepodległość 13 amerykańskich kolonii, a kończąc na przemianach prawa konstytucyjnego w krajach Zachodu i w Polsce do wybuchu II wojny światowej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone metodą wykładu będą charakteryzowały porównawczo na przykładzie kilku wybranych państw (Francji, Anglii, Polski I Rosji) ustroje państwowe w epoce feudalnej tj. średniowieczu i czasach wczesnonowożytnych (monarchia wczesnofeudalna, monarchia stanowa, monarchia obsolutna), a także genezę i rozwój nowożytnego konstytucjonalizmu poczynając od wojny o niepodległość 13 amerykańskich kolonii, a kończąc na przemianach prawa konstytucyjnego w krajach Zachodu i w Polsce do wybuchu II wojny światowej. W ramach charakterystyk poszczególnych ustrojów w ramach monarchii feudalnej zostanie zwrócona szczególna uwaga na zmiany charakteru władzy królewskiej, organizację i kompetencje urzędów centralnych i lokalnych, ukształtowanie parlamentów - ciał przedstawicielskich (skład, uprawnienia), sądownictwo i samorząd lokalny. Z kolei w ramach ukształtowania się konstytucjonalizmu zostanie ukazana rola i charakter konstytucji jako podstawowego dokumentu określającego zasady funkcjonowania najważniejszych organów państwowych z uwypukleniem zasady trójpodziału władzy, a także gwarancji praw obywatelskich. Szczegółowo zostanie przedstawiona treść konstytucji II RP z 1921 i 1935 r. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 1993 i następne wydania 2. M. Kallas, Historia ustroju Polski X-XX w., Warszawa 2008 i następne wydania 3. S. Grodziski, Porównawcza historia ustrojów państwowych, wyd. 2, Kraków 2008 4. M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1998 i następne wydania Literatura uzupełniająca: 1.A. Ajnenkiel, Historia sejmu polskiego, t. 2, cz. 1: W dobie rozbiorów, Warszawa 1989 2. A. Jaeschke, Metamorfozy parlamentu westminsterskiego do połowy XVIII wieku, Kraków 2013 3.W. Kriegseisen, Sejmiki Rzeczypospolitej szlacheckiej w XVII i XVIII wieku, Warszawa 1991 4.A. Mączak, Rządzący i rządzeni. Władza i społeczeństwo w Europie wczesnonowożytnej, Warszawa 1986 5.R. Pipes, Rewolucja rosyjska, Warszawa 1994 6.Konstytucje Polski. Studia monograficzne z dziejów polskiego konstytucjonalizmu, red. M. Kallas, t. I-II, Warszawa 1990 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Kuklo | |
Prowadzący grup: | Cezary Kuklo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone metodą wykładu będą charakteryzowały porównawczo na przykładzie kilku wybranych państw (Francji, Anglii, Polski I Rosji) ustroje państwowe w epoce feudalnej tj. średniowieczu i czasach wczesnonowożytnych (monarchia wczesnofeudalna, monarchia stanowa, monarchia obsolutna), a także genezę i rozwój nowożytnego konstytucjonalizmu poczynając od wojny o niepodległość 13 amerykańskich kolonii, a kończąc na przemianach prawa konstytucyjnego w krajach Zachodu i w Polsce do wybuchu II wojny światowej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone metodą wykładu będą charakteryzowały porównawczo na przykładzie kilku wybranych państw (Francji, Anglii, Polski I Rosji) ustroje państwowe w epoce feudalnej tj. średniowieczu i czasach wczesnonowożytnych (monarchia wczesnofeudalna, monarchia stanowa, monarchia obsolutna), a także genezę i rozwój nowożytnego konstytucjonalizmu poczynając od wojny o niepodległość 13 amerykańskich kolonii, a kończąc na przemianach prawa konstytucyjnego w krajach Zachodu i w Polsce do wybuchu II wojny światowej. W ramach charakterystyk poszczególnych ustrojów w ramach monarchii feudalnej zostanie zwrócona szczególna uwaga na zmiany charakteru władzy królewskiej, organizację i kompetencje urzędów centralnych i lokalnych, ukształtowanie parlamentów - ciał przedstawicielskich (skład, uprawnienia), sądownictwo i samorząd lokalny. Z kolei w ramach ukształtowania się konstytucjonalizmu zostanie ukazana rola i charakter konstytucji jako podstawowego dokumentu określającego zasady funkcjonowania najważniejszych organów państwowych z uwypukleniem zasady trójpodziału władzy, a także gwarancji praw obywatelskich. Szczegółowo zostanie przedstawiona treść konstytucji II RP z 1921 i 1935 r. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 1993 i następne wydania 2. M. Kallas, Historia ustroju Polski X-XX w., Warszawa 2008 i następne wydania 3. S. Grodziski, Porównawcza historia ustrojów państwowych, wyd. 2, Kraków 2008 4. M. Szczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1998 i następne wydania Literatura uzupełniająca: 1.A. Ajnenkiel, Historia sejmu polskiego, t. 2, cz. 1: W dobie rozbiorów, Warszawa 1989 2. A. Jaeschke, Metamorfozy parlamentu westminsterskiego do połowy XVIII wieku, Kraków 2013 3.W. Kriegseisen, Sejmiki Rzeczypospolitej szlacheckiej w XVII i XVIII wieku, Warszawa 1991 4.A. Mączak, Rządzący i rządzeni. Władza i społeczeństwo w Europie wczesnonowożytnej, Warszawa 1986 5.R. Pipes, Rewolucja rosyjska, Warszawa 1994 6.Konstytucje Polski. Studia monograficzne z dziejów polskiego konstytucjonalizmu, red. M. Kallas, t. I-II, Warszawa 1990 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.