Ekonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-PS5-1EKO |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.001
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
5L stac.jednolite magisterskie studia prawnicze - przedmioty fakultatywne PR.Stacj. 1 rok sem. Letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Treść przedmiotu służy zapoznaniu studenta z aktualną wiedzą dotyczącą funkcjonowania gospodarki na poziomie mikro- i makroekonomicznym. Ich celem jest przedstawienie przydatnej wiedzy merytorycznej z zakresu mikro- i makroekonomii, wzbudzenie motywacji do zwiększenia starań w kierunku śledzenia zjawisk zachodzących w gospodarce oraz wykształcenie postawy osoby świadomie podejmującej decyzje w sferze gospodarowania (niezależnie od tego, czy dotyczą one postępowania konsumenta, producenta, czy przedstawiciela organów władzy publicznej). Założenia: realizacja przedmiotu prowadzi do uzyskania wiedzy i informacji umożliwiających rozumienie i interpretację procesów gospodarczych zarówno na poziomie mikro- jak i makroekonomicznym. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Fakultatywny, MK_9 Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: nauki prawne (2,25 pkt ECTS) oraz ekonomia i finanse (0,75 pkt ECTS) Rok studiów: 1, sem.2 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin konwersatorium Metody dydaktyczne (uwzględniają koncepcję projektowania uniwersalnego): - dyskusja z elementami wykładu tradycyjnego prowadzonego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących (dyskusja; angażowanie studentów do zadawania pytań) zapewnia różnorodność i elastyczność w sposobie przekazywania wiedzy, a także angażowanie studenta; - konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowcy w zależności od potrzeb studenta Zajęcia wymagają czynnego uczestnictwa studentów, w tym: odpowiedzi ustnych, wspólnego omawiania zagadnień zadawanych przez prowadzącego, czytania zadanych tekstów. Studenci ze szczególnymi potrzebami powinni poinformować na początku semestru o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Liczba punktów ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w konwersatoriach 15 godz. Przygotowanie do konwersatoriów 37,5 godz. Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 22,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz. (1,5 pkt ECTS) - niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz. (1,5 pkt ECTS) |
Literatura: |
1. P. Krugman, R. Wells, Mikroekonomia, PWN, Warszawa 2020. 2. P. Krugman, R. Wells, Makroekonomia, PWN, Warszawa 2020. 3. M. Raczkowska, J. Wrzesińska-Kowal, Podstawy mikroekonomii, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2020. 4. Podstawy ekonomii, R. Milewski, E. Kwiatkowski (red.), PWN, Warszawa 2018. 5. Makro- i mikroekonomia: podstawowe problemy, S. Marciniak (red.), PWN, Warszawa 2013. 6. Ekonomia dla prawników i nie tylko, M. Bednarski, J. Wiklin (red.), Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2008. 7. N.G. Mankiw, M.P. Taylor, Microeconomics, Cengage Learning EMEA, Andover 2017. 8. N.G. Mankiw, Macroeconomics, Macmillan Education, New York 2016. 9. Ekonomia jest piękna? red. Ł. Hardt, D. Milczarek-Andrzejewska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015 |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG5 Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu ekonomii, rozumie mechanizmy mikro- i makroekonomiczne funkcjonowania gospodarki KA7_UU2 Student potrafi wskazać i omówić związki między podstawowymi kategoriami ekonomicznymi oraz rozumie wpływ procesów ekonomicznych na funkcjonowanie społeczeństwa KA7_KK2 Student potrafi samodzielnie poszerzać swoją wiedzę, wykazuje krytyczną postawę wobec teorii ekonomicznych, poszukuje rozwiązań problemów ekonomicznych KA7_KO3 Student wykazuje postawę przedsiębiorczą. Rozumie zasadę racjonalnego działania oraz znaczenie przedsiębiorczości i innowacyjności w gospodarce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Cykl zajęć kończy się zaliczeniem pisemnym w formie testu. Test składa się z pytań otwartych i zamkniętych, zadań. Test uważa się za zaliczony przy uzyskaniu min. 51% poprawnych odpowiedzi. Ocena końcowa jest podwyższana o pół stopnia za zaangażowanie studenta tj. aktywny udział w dyskusjach. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność w 80% zajęć. Forma zaliczenia uwzględnia koncepcję projektowania uniwersalnego: Studenci ze szczególnymi potrzebami powinni poinformować na początku semestru o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym ograniczeniach związanych z zaliczeniem pisemnym w celu ustalenia formy współpracy i zaliczenia przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioleta Hryniewicka-Filipkowska | |
Prowadzący grup: | Wioleta Hryniewicka-Filipkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu ekonomia prezentują podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne, zarówno z perspektywy mikro-, jak i makrogospodarczej. Założenia: realizacja przedmiotu prowadzi do uzyskania wiedzy i informacji umożliwiających rozumienie i interpretację procesów gospodarczych zarówno na poziomie mikro- jak i makroekonomicznym. Główny cel to wykształcenie postawy osoby świadomie podejmującej decyzje w sferze gospodarowania, niezależnie od tego, czy dotyczą one postępowania konsumenta, producenta, czy przedstawiciela organów władzy publicznej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Fakultatywny, MK_9 Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: ekonomia i finanse Rok studiów: 1, sem.2 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin konwersatorium Metody dydaktyczne: Dyskusja z elementami wykładu Zajęcia wymagają czynnego uczestnictwa studentów, w tym: odpowiedzi ustnych, wspólnego omawiania zagadnień zadawanych przez prowadzącego, czytania zadanych tekstów oraz przygotowywania prac domowych. Konsultacje indywidualne |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ekonomia dla prawników i nie tylko, red. M. Bednarski, J. Wilkin, Wydawnictwo Prawnicze "LexisNexis", Warszawa 2008. 2. Ekonomia ogólna, red. K.Meredyk, Wydział Ekonomii i Zarządzania, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2007. 3. Makro- i mikroekonomia: podstawowe problemy współczesności, red. S. Marciniak, PWN, Warszawa 2013. 4. M. Nasiłowski, System rynkowy. Podstawy mikro i makroekonomii, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2016 5. P.A. Samuleson, W.D. Nordhaus, Ekonomia, PWN, Warszawa 2017. 6. J. E. Stiglitz, Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Uzupełniająca Ekonomia jest piękna? red. Ł. Hardt, D. Milczarek-Andrzejewska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Drabarz | |
Prowadzący grup: | Anna Drabarz, Maria Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu ekonomia prezentują podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne, zarówno z perspektywy mikro-, jak i makrogospodarczej. Założenia: realizacja przedmiotu prowadzi do uzyskania wiedzy i informacji umożliwiających rozumienie i interpretację procesów gospodarczych zarówno na poziomie mikro- jak i makroekonomicznym. Główny cel to wykształcenie postawy osoby świadomie podejmującej decyzje w sferze gospodarowania, niezależnie od tego, czy dotyczą one postępowania konsumenta, producenta, czy przedstawiciela organów władzy publicznej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Fakultatywny, MK_9 Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: ekonomia i finanse Rok studiów: 1, sem.2 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin konwersatorium Metody dydaktyczne: Dyskusja z elementami wykładu Zajęcia wymagają czynnego uczestnictwa studentów, w tym: odpowiedzi ustnych, wspólnego omawiania zagadnień zadawanych przez prowadzącego, czytania zadanych tekstów oraz przygotowywania prac domowych. Konsultacje indywidualne |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ekonomia dla prawników i nie tylko, red. M. Bednarski, J. Wilkin, Wydawnictwo Prawnicze "LexisNexis", Warszawa 2008. 2. Ekonomia ogólna, red. K.Meredyk, Wydział Ekonomii i Zarządzania, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2007. 3. Makro- i mikroekonomia: podstawowe problemy współczesności, red. S. Marciniak, PWN, Warszawa 2013. 4. M. Nasiłowski, System rynkowy. Podstawy mikro i makroekonomii, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2016 5. P.A. Samuleson, W.D. Nordhaus, Ekonomia, PWN, Warszawa 2017. 6. J. E. Stiglitz, Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Uzupełniająca Ekonomia jest piękna? red. Ł. Hardt, D. Milczarek-Andrzejewska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Gardocka-Jałowiec | |
Prowadzący grup: | Anna Gardocka-Jałowiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Treść przedmiotu służy zapoznaniu studenta z aktualną wiedzą dotyczącą funkcjonowania gospodarki na poziomie mikro- i makroekonomicznym. Ich celem jest przedstawienie przydatnej wiedzy merytorycznej z zakresu mikro- i makroekonomii, wzbudzenie motywacji do zwiększenia starań w kierunku śledzenia zjawisk zachodzących w gospodarce oraz wykształcenie postawy osoby świadomie podejmującej decyzje w sferze gospodarowania (niezależnie od tego, czy dotyczą one postępowania konsumenta, producenta, czy przedstawiciela organów władzy publicznej). Założenia: realizacja przedmiotu prowadzi do uzyskania wiedzy i informacji umożliwiających rozumienie i interpretację procesów gospodarczych zarówno na poziomie mikro- jak i makroekonomicznym. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Fakultatywny, MK_9 Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: nauki prawne (2,25 pkt ECTS) oraz ekonomia i finanse (0,75 pkt ECTS) Rok studiów: 1, sem.2 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin konwersatorium Metody dydaktyczne (uwzględniają koncepcję projektowania uniwersalnego): - dyskusja z elementami wykładu tradycyjnego prowadzonego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących (dyskusja; angażowanie studentów do zadawania pytań) zapewnia różnorodność i elastyczność w sposobie przekazywania wiedzy, a także angażowanie studenta; - konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowcy w zależności od potrzeb studenta Zajęcia wymagają czynnego uczestnictwa studentów, w tym: odpowiedzi ustnych, wspólnego omawiania zagadnień zadawanych przez prowadzącego, czytania zadanych tekstów. Studenci ze szczególnymi potrzebami powinni poinformować na początku semestru o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Liczba punktów ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w konwersatoriach 15 godz. Przygotowanie do konwersatoriów 37,5 godz. Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 22,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz. (1,5 pkt ECTS) - niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz. (1,5 pkt ECTS) |
|
Literatura: |
1. P. Krugman, R. Wells, Mikroekonomia, PWN, Warszawa 2020. 2. P. Krugman, R. Wells, Makroekonomia, PWN, Warszawa 2020. 3. M. Raczkowska, J. Wrzesińska-Kowal, Podstawy mikroekonomii, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2020. 4. Podstawy ekonomii, R. Milewski, E. Kwiatkowski (red.), PWN, Warszawa 2018. 5. Makro- i mikroekonomia: podstawowe problemy, S. Marciniak (red.), PWN, Warszawa 2013. 6. Ekonomia dla prawników i nie tylko, M. Bednarski, J. Wiklin (red.), Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2008. 7. N.G. Mankiw, M.P. Taylor, Microeconomics, Cengage Learning EMEA, Andover 2017. 8. N.G. Mankiw, Macroeconomics, Macmillan Education, New York 2016. 9. Ekonomia jest piękna? red. Ł. Hardt, D. Milczarek-Andrzejewska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Gardocka-Jałowiec | |
Prowadzący grup: | Anna Gardocka-Jałowiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Treść przedmiotu służy zapoznaniu studenta z aktualną wiedzą dotyczącą funkcjonowania gospodarki na poziomie mikro- i makroekonomicznym. Ich celem jest przedstawienie przydatnej wiedzy merytorycznej z zakresu mikro- i makroekonomii, wzbudzenie motywacji do zwiększenia starań w kierunku śledzenia zjawisk zachodzących w gospodarce oraz wykształcenie postawy osoby świadomie podejmującej decyzje w sferze gospodarowania (niezależnie od tego, czy dotyczą one postępowania konsumenta, producenta, czy przedstawiciela organów władzy publicznej). Założenia: realizacja przedmiotu prowadzi do uzyskania wiedzy i informacji umożliwiających rozumienie i interpretację procesów gospodarczych zarówno na poziomie mikro- jak i makroekonomicznym. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Fakultatywny, MK_9 Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: nauki prawne (2,25 pkt ECTS) oraz ekonomia i finanse (0,75 pkt ECTS) Rok studiów: 1, sem.2 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin konwersatorium Metody dydaktyczne (uwzględniają koncepcję projektowania uniwersalnego): - dyskusja z elementami wykładu tradycyjnego prowadzonego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących (dyskusja; angażowanie studentów do zadawania pytań) zapewnia różnorodność i elastyczność w sposobie przekazywania wiedzy, a także angażowanie studenta; - konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowcy w zależności od potrzeb studenta Zajęcia wymagają czynnego uczestnictwa studentów, w tym: odpowiedzi ustnych, wspólnego omawiania zagadnień zadawanych przez prowadzącego, czytania zadanych tekstów. Studenci ze szczególnymi potrzebami powinni poinformować na początku semestru o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Liczba punktów ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w konwersatoriach 15 godz. Przygotowanie do konwersatoriów 37,5 godz. Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 22,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz. (1,5 pkt ECTS) - niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz. (1,5 pkt ECTS) |
|
Literatura: |
1. P. Krugman, R. Wells, Mikroekonomia, PWN, Warszawa 2020. 2. P. Krugman, R. Wells, Makroekonomia, PWN, Warszawa 2020. 3. M. Raczkowska, J. Wrzesińska-Kowal, Podstawy mikroekonomii, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2020. 4. Podstawy ekonomii, R. Milewski, E. Kwiatkowski (red.), PWN, Warszawa 2018. 5. Makro- i mikroekonomia: podstawowe problemy, S. Marciniak (red.), PWN, Warszawa 2013. 6. Ekonomia dla prawników i nie tylko, M. Bednarski, J. Wiklin (red.), Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2008. 7. N.G. Mankiw, M.P. Taylor, Microeconomics, Cengage Learning EMEA, Andover 2017. 8. N.G. Mankiw, Macroeconomics, Macmillan Education, New York 2016. 9. Ekonomia jest piękna? red. Ł. Hardt, D. Milczarek-Andrzejewska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.