Odpowiedzialność w administracji publicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 370-SN2-2OAP |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.002
|
Nazwa przedmiotu: | Odpowiedzialność w administracji publicznej |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: |
2L niestac.II st. studia doradztwa podatkowego i admininstracji skarbowej-przedm.specjaliz. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest prezentacja podstawowych założeń normatywnych związanych odpowiedzialnością administracji publicznej, pojęciem i rodzajami tej odpowiedzialności, a także procedurą dochodzenia odszkodowań z tytułu szkody powstałej wskutek legalnych działań, czy też niezgodnego z prawem działania lub zaniechania organu administracji publicznej. |
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje studenta z zagadnieniami związanymi z kształtowaniem odpowiedzialności publicznej organów administracji publicznej. Rolą organów kontroli i nadzoru, przyczynami powstawania patologii w administracji i sposobami ich niwelowania w celu budowania zaufania i kształtowania podstaw dobrej administracji. |
Pełny opis: |
1. Zaufanie i dobro wspólne 2. Odpowiedzialność najwyższych organów w państwie. 3. Rodzaje odpowiedzialności konstytucyjne, parlamentarna, polityczne. 4. Rola Najwyższej Izby Kontroli 5. Infrastruktura antykorupcyjna 6. Społeczny wymiar patologii w administracji 7. Odpowiedzialność powstałą na skutek uchylenia lub zamiany decyzji ostatecznej art. 161 KPA 8.Odpowiedzialność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego za niezgodne z prawem działanie administracji: • odpowiedzialność za szkodę powstałą wskutek wydania decyzji niezgodnej z prawem, • odpowiedzialność za szkodę wywołaną niewydaniem aktu normatywnego, • odpowiedzialność za brak implementacji przepisów prawa wspólnotowego Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów – niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu – specjalizacyjny Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok II/sem. II Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 15 godzin konwersatorium (w tym 7 godz. e-learningu). Metody dydaktyczne – dyskusja moderowana, uzupełniana prezentacjami komputerowymi, konsultacje. Punkty ECTS – 3. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 15 godz. (w tym 7 godz. e-learningu zajęcia synchroniczne), przygotowanie do zajęć i egzaminu 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 27,5 godz., egzamin 2 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godziny, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godziny, co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa E. Bagińska, J. Parchomiuk, Odpowiedzialność odszkodowawcza administracji, System prawa administracyjnego T. 12, Warszawa 2016 J. Bujny (red.), Odpowiedzialność w administracji publicznej. Poradnik urzędnika, C.H. Beck, 2005 Literatura uzupełniająca J. Boć (red.), Administracja publiczna, Kolonia Limited 2010 B. Cudowski (red.), Odpowiedzialność jako instrument zapewnienia prawidłowego funkcjonowania samorządu terytorialnego (o potrzebie badań), Białystok 2006 M. Safjan, K. J. Matuszczyk, Odpowiedzialność odszkodowawcza władzy publicznej, LEXISNEXIS 2009J. Borkowska (red.), Odpowiedzialność urzędnika administracji publicznej, Warszawa 2009 J. Stelina, Prawo urzędnicze, Warszawa 2017 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza KP7_WK2 posiada wiedzę ekonomiczną, prawną, etyczną i zna inne uwarunkowania działalności zawodowej w sektorze administracji publicznej. Umiejętności KP7_UW4 potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania administracji publicznej. Kompetencje społeczne KP7_KR1 ma kompetencje odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej, w tym: − rozwijania dorobku zawodu urzędnika, funkcjonariusza publicznego, − podtrzymywania etosu zawodu urzędnika, funkcjonariusza publicznego, − przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej urzędnika, funkcjonariusza publicznego oraz działania |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium: obserwacja ciągła podczas zajęć, praca w grupach, ocena aktywności na zajęciach e-learningowych. Zaliczenie pisemne/ustny z uwzględnieniem wykonania zadań w e-learningu. Debata oksfordzka W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej." |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.