Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-4JCB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
4 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy z komparatystyki oświatowej, obejmującej: Podstawowe pojęcia komparatystyki oświatowej i zależności między nimi. Komparatystyka oświatowa jako samodzielna dyscyplina naukowa, jej przedmiot, cele, zadania i funkcje. Międzynarodowe badania komparatystyczne: typy, rodzaje i wyniki analiz edukacji na świecie. Wskaźniki rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych. Kulturowo-społeczny kontekst funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji na świecie. Tendencje i kierunki rozwoju oświaty w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. Edukacja w neoliberalnej i socjaldemokratycznej doktrynie społeczno-politycznej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: 4 rok PiW/ semestr zimowy Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych 8 godz. wykładu / 7 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: udział w wykładach 8 godz./ udział w ćwiczeniach 7 godz. - udział w konsultacjach: 23 godz. - przygotowanie do zajęć: 20 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 18 godz. Razem: 76 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 38 godz. - 1,5 pkt ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 38 godz. 1,5 pkt ECTS |
Literatura: |
Cudowska A., The condition of teachers in a comparative perspective. "Studia z Teorii Wychowania" 2023, XIV (3 (44)). Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, red. K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011 (s. 143-161). Kępski Cz., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki. Difin, Warszawa 2016 ( Roz. 1. Geneza pedagogiki porównawczej). Nowakowska-Siuta R., Dmitruk-Sierocińska K. (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, "Impuls", Kraków 2018. Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, "Impuls", Kraków 2013. Průcha J., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006. Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty, IBE, Warszawa 2007. Váňová M., Pedagogika porównawcza, [w:] Pedagogika, t. 2, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, red. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006 (s. 49-105). Wybrane materiały ze stron internetowych Eurydice, OECD, UNESCO |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych - KA7_WK7; Absolwent potrafi: obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy z zakresu pedagogiki porównawczej oraz proponować rozwiązania problemów - KA7_UW1; Absolwent jest gotów do: projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji z wykorzystaniem wiedzy komparatystycznej - KA7_KR2 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie wykładu: pisemne kolokwium zaliczenie ćwiczeń na podstawie oceniania ciągłego |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Butarewicz-Głowacka | |
Prowadzący grup: | Agata Butarewicz-Głowacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Tołwińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Tołwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy z komparatystyki oświatowej, obejmującej: Podstawowe pojęcia komparatystyki oświatowej i zależności między nimi. Komparatystyka oświatowa jako samodzielna dyscyplina naukowa, jej przedmiot, cele, zadania i funkcje. Międzynarodowe badania komparatystyczne: typy, rodzaje i wyniki analiz edukacji na świecie. Wskaźniki rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych. Kulturowo-społeczny kontekst funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji na świecie. Tendencje i kierunki rozwoju oświaty w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. Edukacja w neoliberalnej i socjaldemokratycznej doktrynie społeczno-politycznej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: 4 rok PiW/ semestr zimowy Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych 8 godz. wykładu / 7 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: udział w wykładach 8 godz./ udział w ćwiczeniach 7 godz. - udział w konsultacjach: 23 godz. - przygotowanie do zajęć: 20 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 18 godz. Razem: 76 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 38 godz. - 1,5 pkt ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 38 godz. 1,5 pkt ECTS |
|
Literatura: |
Cudowska A., The condition of teachers in a comparative perspective. "Studia z Teorii Wychowania" 2023, XIV (3 (44)). Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, red. K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011 (s. 143-161). Kępski Cz., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki. Difin, Warszawa 2016 ( Roz. 1. Geneza pedagogiki porównawczej). Nowakowska-Siuta R., Dmitruk-Sierocińska K. (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, "Impuls", Kraków 2018. Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, "Impuls", Kraków 2013. Průcha J., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006. Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty, IBE, Warszawa 2007. Váňová M., Pedagogika porównawcza, [w:] Pedagogika, t. 2, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, red. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006 (s. 49-105). Wybrane materiały ze stron internetowych Eurydice, OECD, UNESCO |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy z komparatystyki oświatowej, obejmującej: Podstawowe pojęcia komparatystyki oświatowej i zależności między nimi. Komparatystyka oświatowa jako samodzielna dyscyplina naukowa, jej przedmiot, cele, zadania i funkcje. Międzynarodowe badania komparatystyczne: typy, rodzaje i wyniki analiz edukacji na świecie. Wskaźniki rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych. Kulturowo-społeczny kontekst funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji na świecie. Tendencje i kierunki rozwoju oświaty w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. Edukacja w neoliberalnej i socjaldemokratycznej doktrynie społeczno-politycznej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: 4 rok PiW/ semestr zimowy Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych 8 godz. wykładu / 7 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: udział w wykładach 8 godz./ udział w ćwiczeniach 7 godz. - udział w konsultacjach: 23 godz. - przygotowanie do zajęć: 20 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 18 godz. Razem: 76 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 38 godz. - 1,5 pkt ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 38 godz. 1,5 pkt ECTS |
|
Literatura: |
Cudowska A., The condition of teachers in a comparative perspective. "Studia z Teorii Wychowania" 2023, XIV (3 (44)). Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, red. K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011 (s. 143-161). Kępski Cz., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki. Difin, Warszawa 2016 ( Roz. 1. Geneza pedagogiki porównawczej). Nowakowska-Siuta R., Dmitruk-Sierocińska K. (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, "Impuls", Kraków 2018. Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, "Impuls", Kraków 2013. Průcha J., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006. Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty, IBE, Warszawa 2007. Váňová M., Pedagogika porównawcza, [w:] Pedagogika, t. 2, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, red. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006 (s. 49-105). Wybrane materiały ze stron internetowych Eurydice, OECD, UNESCO |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.