Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DN5-4JCB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 4 rok PiW NJ
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy z komparatystyki oświatowej, obejmującej:

Podstawowe pojęcia komparatystyki oświatowej i zależności między nimi. Komparatystyka oświatowa jako samodzielna dyscyplina naukowa, jej przedmiot, cele, zadania i funkcje. Międzynarodowe badania komparatystyczne: typy, rodzaje i wyniki analiz edukacji na świecie. Wskaźniki rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych. Kulturowo-społeczny kontekst funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji na świecie. Tendencje i kierunki rozwoju oświaty w społeczeństwie zaawansowanej

nowoczesności. Edukacja w neoliberalnej i socjaldemokratycznej doktrynie społeczno-politycznej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: 4 rok PiW/ semestr zimowy

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych 8 godz. wykładu / 7 godz. ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: udział w wykładach 8 godz./ udział w ćwiczeniach 7 godz.

- udział w konsultacjach: 23 godz.

- przygotowanie do zajęć: 20 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 18 godz.

Razem: 76 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 38 godz. - 1,5 pkt ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 38 godz. 1,5 pkt ECTS

Literatura:

Cudowska A., The condition of teachers in a comparative perspective. "Studia z Teorii Wychowania" 2023, XIV (3 (44)).

Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, red. K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011 (s. 143-161).

Kępski Cz., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki. Difin, Warszawa 2016 ( Roz. 1. Geneza pedagogiki porównawczej).

Nowakowska-Siuta R., Dmitruk-Sierocińska K. (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, "Impuls", Kraków 2018.

Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, "Impuls", Kraków 2013.

Průcha J., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006.

Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty, IBE, Warszawa 2007.

Váňová M., Pedagogika porównawcza, [w:] Pedagogika, t. 2, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, red. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006 (s. 49-105).

Wybrane materiały ze stron internetowych Eurydice, OECD, UNESCO

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji:

podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji

edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych - KA7_WK7;

Absolwent potrafi:

obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z

wykorzystaniem wiedzy z zakresu pedagogiki porównawczej oraz

proponować rozwiązania problemów - KA7_UW1;

Absolwent jest gotów do:

projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji z wykorzystaniem wiedzy komparatystycznej - KA7_KR2

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie wykładu: pisemne kolokwium

zaliczenie ćwiczeń na podstawie oceniania ciągłego

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 7 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Butarewicz-Głowacka
Prowadzący grup: Agata Butarewicz-Głowacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 7 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Tołwińska
Prowadzący grup: Bożena Tołwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy z komparatystyki oświatowej, obejmującej:

Podstawowe pojęcia komparatystyki oświatowej i zależności między nimi. Komparatystyka oświatowa jako samodzielna dyscyplina naukowa, jej przedmiot, cele, zadania i funkcje. Międzynarodowe badania komparatystyczne: typy, rodzaje i wyniki analiz edukacji na świecie. Wskaźniki rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych. Kulturowo-społeczny kontekst funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji na świecie. Tendencje i kierunki rozwoju oświaty w społeczeństwie zaawansowanej

nowoczesności. Edukacja w neoliberalnej i socjaldemokratycznej doktrynie społeczno-politycznej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: 4 rok PiW/ semestr zimowy

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych 8 godz. wykładu / 7 godz. ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: udział w wykładach 8 godz./ udział w ćwiczeniach 7 godz.

- udział w konsultacjach: 23 godz.

- przygotowanie do zajęć: 20 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 18 godz.

Razem: 76 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 38 godz. - 1,5 pkt ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 38 godz. 1,5 pkt ECTS

Literatura:

Cudowska A., The condition of teachers in a comparative perspective. "Studia z Teorii Wychowania" 2023, XIV (3 (44)).

Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, red. K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011 (s. 143-161).

Kępski Cz., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki. Difin, Warszawa 2016 ( Roz. 1. Geneza pedagogiki porównawczej).

Nowakowska-Siuta R., Dmitruk-Sierocińska K. (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, "Impuls", Kraków 2018.

Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, "Impuls", Kraków 2013.

Průcha J., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006.

Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty, IBE, Warszawa 2007.

Váňová M., Pedagogika porównawcza, [w:] Pedagogika, t. 2, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, red. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006 (s. 49-105).

Wybrane materiały ze stron internetowych Eurydice, OECD, UNESCO

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 7 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy z komparatystyki oświatowej, obejmującej:

Podstawowe pojęcia komparatystyki oświatowej i zależności między nimi. Komparatystyka oświatowa jako samodzielna dyscyplina naukowa, jej przedmiot, cele, zadania i funkcje. Międzynarodowe badania komparatystyczne: typy, rodzaje i wyniki analiz edukacji na świecie. Wskaźniki rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych. Kulturowo-społeczny kontekst funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji na świecie. Tendencje i kierunki rozwoju oświaty w społeczeństwie zaawansowanej

nowoczesności. Edukacja w neoliberalnej i socjaldemokratycznej doktrynie społeczno-politycznej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: 4 rok PiW/ semestr zimowy

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych 8 godz. wykładu / 7 godz. ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: udział w wykładach 8 godz./ udział w ćwiczeniach 7 godz.

- udział w konsultacjach: 23 godz.

- przygotowanie do zajęć: 20 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 18 godz.

Razem: 76 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 38 godz. - 1,5 pkt ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 38 godz. 1,5 pkt ECTS

Literatura:

Cudowska A., The condition of teachers in a comparative perspective. "Studia z Teorii Wychowania" 2023, XIV (3 (44)).

Cudowska A., Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, red. K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011 (s. 143-161).

Kępski Cz., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki. Difin, Warszawa 2016 ( Roz. 1. Geneza pedagogiki porównawczej).

Nowakowska-Siuta R., Dmitruk-Sierocińska K. (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, "Impuls", Kraków 2018.

Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, "Impuls", Kraków 2013.

Průcha J., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006.

Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty, IBE, Warszawa 2007.

Váňová M., Pedagogika porównawcza, [w:] Pedagogika, t. 2, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, red. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006 (s. 49-105).

Wybrane materiały ze stron internetowych Eurydice, OECD, UNESCO

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)