(in Polish) 4 rok PiW NJ (course group defined by Faculty of Education)
Key
If course is offered then a registration cart will be displayed.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Use one of the "i" icons below for additional information.
2023 - Academic year 2023/2024 2024 - Academic year 2024/2025 2025 - Academic year 2025/2026 (there could be semester, trimester or one-year classes) |
Actions | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | |||||||
380-DN5-4EGZ | n/a |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2024/2025
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
380-DN5-4XJCF | n/a | n/a |
![]() |
Classes
Academic year 2025/2026
Groups
- (from 2025-10-01) (in Polish) 4 rok PiW NJ
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
380-DN5-4XJJD |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Wprowadzenie do problematyki związanej z planowaniem i organizowaniem edukacji prozdrowotnej dzieci w przedszkolu. W ramach przedmiotu studenci pedagogiki będą mieli okazję do zdobywania wiedzy i kształtowania umiejętności w zakresie rozwijania postaw prozdrowotnych dzieci w przedszkolu (w tym rozwijania świadomości zdrowego stylu życia, niesienia pomocy innym, rozwijania poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu i poza nim). |
|
||||
380-DN5-4JEE2 |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Celem przedmiotu jest przygotowanie do realizowania zadań zawodowych: dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających z roli nauczyciela, kształtowanie kompetencji zawodowych oraz gromadzenie doświadczeń związanych z pracą nauczyciela. Student będzie miał możliwość obserwacji działań nauczyciela i aktywności dzieci, skonfrontowania nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym, dokonania diagnozy indywidualnych potrzeb dzieci oraz interpretacji sytuacji pedagogicznych. Realizacja przedmiotu będzie okazją do projektowania działań pedagogicznych, wykorzystania dostępnych środków i metod pracy w celu realizacji działań dydaktyczno-wychowawczych, analizy przeprowadzonych diagnoz dzieci, planowania wsparcia dla dzieci go potrzebujących. Głównym założeniem przedmiotu jest refleksyjne prowadzenie działań dydaktyczno-wychowawczych przez studentów w przedszkolu. |
|
||||
380-DN5-4JEF2 |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Celem praktyk jest nabywanie i rozwijanie przez Studentów praktycznych umiejętności organizowania pracy nauczyciela oraz poznanie grupy wychowanków i ich potrzeb edukacyjnych, obserwowanie i analizowanie zajęć pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych, a także ocenianie efektów prowadzonych działań edukacyjnych. Ponadto, Student rozwija umiejętności samodzielnego planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w klasach I-III szkoły podstawowej oraz samodzielnego prowadzenia zajęć. |
|
||||
380-DN5-4EDZ |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Celem przedmiotu jest rozbudzanie zainteresowań studentów problematyką zdrowia współczesnego człowieka. Poszerzenie kompetencji Osób studiujących do realizacji programów profilaktycznych z zakresu edukacji zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem metody projektowania różnych form aktywności w kontekście profilaktyki zdrowia oraz rozwijania kultury zdrowotnej uczniów w klasach I-III. Osoby studiujące w ramach cyklu zajęć zostaną zapoznane z zasadami planowanie działań mających na celu kształtowane umiejętność zachowania się w sytuacji zagrożenia zdrowia i niesienia pierwszej pomocy. Treści przedmiotu odnoszą się także do zagadnień z obszaru ekologii (dbałość o zdrowie własne i innych oraz o środowisko). |
|
||||
380-DN5-4JCB |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy z komparatystyki oświatowej, obejmującej: Podstawowe pojęcia komparatystyki oświatowej i zależności między nimi. Komparatystyka oświatowa jako samodzielna dyscyplina naukowa, jej przedmiot, cele, zadania i funkcje. Międzynarodowe badania komparatystyczne: typy, rodzaje i wyniki analiz edukacji na świecie. Wskaźniki rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych. Kulturowo-społeczny kontekst funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji na świecie. Tendencje i kierunki rozwoju oświaty w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. Edukacja w neoliberalnej i socjaldemokratycznej doktrynie społeczno-politycznej. |
|
||||
380-DN5-4SEM1 |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Przedmiot seminarium magisterskie służy nabyciu przez studenta kompetencji w zakresie prowadzenia badań społecznych w odniesieniu do pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
|
||||
380-DN5-4SEM2 |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Zadaniem prowadzących zajęcia jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności naukowo - badawcze oraz społeczne, niezbędne do przygotowania pracy magisterskiej. |
|
||||
380-DN5-4JFS |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Celem zajęć jest ukazanie złożoności problematyki kształcenia zintegrowanego i wynikających z tego konsekwencji dla organizacji procesu uczenia się uczniów klas 1-3 . Cele edukacji wczesnoszkolnej. Zasady projektowania działań edukacyjnych. Wiedza filozoficzna, psychologiczna, społeczna i pedagogiczna jako podstawa projektowania działań edukacyjnych w szkole. Koncepcje integracji różnych obszarów wiedzy. Style i techniki pracy z uczniem związane z łączeniem różnych obszarów wiedzy, stymulowanie partycypacyjnego, proaktywnego, refleksyjnego, wspólnego, kooperatywnego uczenia się uczniów - projektowanie zajęć. Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów - projektowanie zajęć. Krytyczna ocena tworzonej praktyki edukacyjnej z wykorzystaniem posiadanej wiedzy. |
|
||||
380-DN5-4JFT |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
380-DN5-4HAH |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do profesjonalnego i świadomego prowadzenia zajęć języka angielskiego na etapie edukacji wczesnoszkolnej, z uwzględnieniem rozwoju psychofizycznego dzieci, zasad dydaktyki języków obcych oraz aktualnych trendów w metodyce nauczania języków obcych. Zajęcia umożliwią studentom opanowanie wiedzy teoretycznej, rozwinięcie umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć językowych oraz krytycznej analizy materiałów dydaktycznych i programów nauczania. |
|
||||
380-DN5-4IBO |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Projektowanie różnych form aktywności w celu rozwijania kultury zdrowotnej u dzieci (uczniów) -planowanie, realizowanie i ocena procesu. Sposoby rozwijania postawy prozdrowotnej wśród dzieci (uczniów) |
|
||||
380-DN5-4DPD |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Zajęcia umożliwią przybliżenie studentom wybranych tematów z zakresu diagnostyki pedagogicznej. Uczestnicy zajęć poznają podstawową terminologię stosowaną w toku diagnozowania pedagogicznego, koncepcje procesu poznania diagnostycznego, metody i techniki diagnostyczne, klasyfikacje oraz specyfikę diagnozowania potrzeb opiekuńczych oraz wybranych sytuacji rozwojowych i problemów społeczno-wychowawczych (np. rozpoznawanie gotowości szkolnej, przystosowania szkolnego, specyficznych trudności szkolnych, przemocy w rodzinie, sytuacji dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym). |
|
||||
380-DN5-4GKH |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do projektowania i realizacji badań jakościowych z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Studenci w ramach powołanych w trakcie zajęć zespołów badawczych zaprojektują i przeprowadzą badania jakościowe zgodnie z zasadami współczesnych badań pedagogicznych. Ponadto dokonają analizy i interpretacji zgromadzonego materiału badawczego. W konsekwencji zaprezentują wyniki swoich badań podczas seminarium naukowego zorganizowanego podczas ostatniego spotkania. Przedmiot realizowany jest w formie warsztatu metodologicznego skoncentrowanego wokół realizacji zespołowych projektów badawczych. Studenci podczas zajęć poznają w praktyce etapy badań naukowych od procesu ich projektowania po prezentację raportu badawczego. |
|
||||
380-DN5-4IBM |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Zasadniczym celem realizacji przedmiotu jest przygotowanie Studentów do planowania i prowadzenia badań empirycznych w paradygmacie ilościowym, w szczególności zaś do: a) wykorzystania arkusza kalkulacyjnego MS Excel do analizy badań ilościowych; b) stosowania podstawowych metod statystycznych w naukach społecznych; c) operacjonalizacji zmiennych (stosowanie wskaźników i skal); d) budowania narzędzi badawczych (głównie kwestionariuszy ankiet); e) wprowadzania i czyszczenia danych z badań ilościowych do arkusza kalkulacyjnego MS Excel a następnie ich przetwarzania i analizy; f) graficznego ilustrowania wyników badań; g) interpretacji podstawowych statystyk (statystyki opisowe i analiza związku między zmiennymi ilościowymi – współczynnik korelacji r-Pearsona i jakościowymi – test niezależności chi kwadrat); h) dbania o etyczne aspekty prowadzonych badań. |
|
||||
380-DN5-4XAHO |
![]() |
![]() |
n/a |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) W toku realizacji przedmiotu studenci będą nabywać wiedzę o kulturze regionu jako elemencie kształtowania się tożsamości społeczno-kulturowej oraz regionalizmie definiowanym w kategoriach wartości. Podczas zajęć uczestnicy poznają wybrane elementy dziedzictwa regionalnego północnego Podlasia, ze szczególnym uwzględnieniem Białegostoku jako stolicy regionu. Ukazana zostanie złożoność dziedzictwa kulturowego regionu z podkreśleniem kontekstu etnicznego i konfesyjnego. Studenci będą rozwijać swoje kompetencje w zakresie projektowania lekcyjnych i pozalekcyjnych zajęć edukacyjnych służących rozwijaniu tożsamości regionalnej dzieci. Ważnym założeniem w realizacji przedmiotu jest uwzględnienie zasad projektowania uniwersalnego. Obejmują one zapewnienie różnorodnych sposobów przekazu informacji w czasie zajęć dydaktycznych, zapewnienie studentom różnorodnych form prezentowania wiedzy i kompetencji oraz stosowanie zróżnicowanych form angażowania i motywowania studentów do pracy. |
|
||||
380-DN5-4BHU |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów – przyszłych nauczycieli z etapami, metodami i formami projektowania działań technicznych uczniów. W ramach przedmiotu studenci poznają zadania twórcze związane z wypracowaniem sposobów rozwiązywania problemów technicznych. Zapoznają się z czynnościami manipulacyjnymi i konstrukcyjnymi oraz zadaniami wytwórczymi w edukacji technicznej. Podstawowym założeniem przedmiotu jest zdobywanie przez studentów umiejętności technicznych uczniów w nawiązaniu do techniki, kultury i sztuki ludowej oraz rozwiązywanie zainteresowań technicznych uczniów. |
|
||||
380-DN5-4XADF |
![]() |
n/a |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Student zna istotę interakcji wychowawczych oraz Metody oddziaływań wychowawczych i ich stosowanie. Wie czym są umiejętności wychowawcze nauczyciela. Potrafi wykorzystać diagnozę do rozwiązywania problemów wychowawczych. Celem jest również wyposażenie studenta w umiejętności do profesjonalnego rozwiązywania problemów i konfliktów w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej. Przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych– ich wczesne rozpoznanie i sposoby interwencji wychowawczej. Wykorzystanie wybranych technik i metod (np. dramy) jako przygotowanie do kontaktu z uczniami i ich rodzicami (opiekunami). Zasady etycznego postępowania w procesie wychowania dzieci |
|
||||
380-DN5-4XJMJ |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) W ramach zajęć student zapozna się z charakterystyką psycho-pedagogiczną dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zapozna się z zasadami projektowania wsparcia dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i oceną jego skuteczności. Pozna wybrane metody wspierania rozwoju i edukacji dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. |
|
||||
380-DN5-4XADK | n/a |
![]() |
n/a |
Classes
Academic year 2024/2025
Groups
Brief description
(in Polish) - Zapoznanie z systemowym rozumieniem rodziny. - Zapoznanie z narzędziami diagnostycznymi pomocnymi w pracy z dzieckiem i rodziną. - Ukazanie form pomocy terapeutycznej skierowanej do dziecka i rodziny. - Zapoznanie z indywidualnymi i grupowymi formami pracy z rodziną. Celem zajęć jest opanowanie przez studenta umiejętności stosowania metod i technik pracy z rodziną jako całością, jak również z poszczególnymi jej członkami (z uwzględnieniem młodzieży i dzieci). Poprzez udział w warsztacie studenci będą przygotowani do pracy bezpośrednio w środowisku rodziny. Nabędą wiedzę na temat możliwości organizowania pomocy rodzinie w placówkach pomocowych oraz kompetencje w zakresie kreatywnego poszukiwania rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań wychowawczych. |
|
||||