University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) 4 rok PiW NJ (course group defined by Faculty of Education)

Faculty: Faculty of Education Courses displayed below are part of group defined by this faculty, but this faculty is not necessarily the one that organizes these courses. Read Help for more information on this subject.
Course group: (in Polish) 4 rok PiW NJ
other groups class schedules for this group
Filters
Please log in to gain access to additional options

Precisely - show only these courses which are related to such open registration which allows you to register for the course.

Additionally, courses which you are already registered for (or applied for registration) are also included.

If you want to change these settings permanently
edit your preferences in the My USOSweb menu.
Key
If course is offered then a registration cart will be displayed.
unavailable (log in!) - you are not logged in
unavailable - currently you are not allowed to register
register - you are allowed to register
unregister - you are allowed to unregister (or withdraw application)
applied - you applied for registration (and you can no longer withdraw it)
registered - you are registered (and you cannot unregister)
Use one of the "i" icons below for additional information.

2023 - Academic year 2023/2024
2024 - Academic year 2024/2025
2025 - Academic year 2025/2026
(there could be semester, trimester or one-year classes)
Actions
2023 2024 2025
380-DN5-4EGZ
n/a
Classes
Academic year 2024/2025
  • Exam - hours
Academic year 2025/2026
  • Exam - hours
Groups

Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
Course page
380-DN5-4XJCF
(from 2025-10-01)
n/a n/a
Classes
Academic year 2025/2026
  • Class - 8 hours
Groups
- (from 2025-10-01) (in Polish) 4 rok PiW NJ

Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
Course page
380-DN5-4XJJD
Classes
Academic year 2023/2024
  • Class - 7 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2024/2025
  • Class - 7 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2025/2026
  • Class - 7 hours
  • Lecture - 8 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Wprowadzenie do problematyki związanej z planowaniem i organizowaniem edukacji prozdrowotnej dzieci w przedszkolu.

W ramach przedmiotu studenci pedagogiki będą mieli okazję do zdobywania wiedzy i kształtowania umiejętności w zakresie rozwijania postaw prozdrowotnych dzieci w przedszkolu (w tym rozwijania świadomości zdrowego stylu życia, niesienia pomocy innym, rozwijania poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu i poza nim).

Course page
380-DN5-4JEE2
Classes
Academic year 2023/2024
  • Laboratory - 30 hours
Academic year 2024/2025
  • Laboratory - 30 hours
Academic year 2025/2026
  • Laboratory - 30 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Celem przedmiotu jest przygotowanie do realizowania zadań zawodowych: dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających z roli nauczyciela, kształtowanie kompetencji zawodowych oraz gromadzenie doświadczeń związanych z pracą nauczyciela.

Student będzie miał możliwość obserwacji działań nauczyciela i aktywności dzieci, skonfrontowania nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym, dokonania diagnozy indywidualnych potrzeb dzieci oraz interpretacji sytuacji pedagogicznych.

Realizacja przedmiotu będzie okazją do projektowania działań pedagogicznych, wykorzystania dostępnych środków i metod pracy w celu realizacji działań dydaktyczno-wychowawczych, analizy przeprowadzonych diagnoz dzieci, planowania wsparcia dla dzieci go potrzebujących.

Głównym założeniem przedmiotu jest refleksyjne prowadzenie działań dydaktyczno-wychowawczych przez studentów w przedszkolu.

Course page
380-DN5-4JEF2
Classes
Academic year 2023/2024
  • Laboratory - 45 hours
Academic year 2024/2025
  • Laboratory - 45 hours
Academic year 2025/2026
  • Laboratory - 45 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Celem praktyk jest nabywanie i rozwijanie przez Studentów praktycznych umiejętności organizowania pracy nauczyciela oraz poznanie grupy wychowanków i ich potrzeb edukacyjnych, obserwowanie i analizowanie zajęć pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych, a także ocenianie efektów prowadzonych działań edukacyjnych. Ponadto, Student rozwija umiejętności samodzielnego planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w klasach I-III szkoły podstawowej oraz samodzielnego prowadzenia zajęć.

Course page
380-DN5-4EDZ
Classes
Academic year 2023/2024
  • Class - 8 hours
Academic year 2024/2025
  • Class - 8 hours
Academic year 2025/2026
  • Class - 8 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Celem przedmiotu jest rozbudzanie zainteresowań studentów problematyką zdrowia współczesnego człowieka. Poszerzenie kompetencji

Osób studiujących do realizacji programów profilaktycznych z zakresu edukacji zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem metody

projektowania różnych form aktywności w kontekście profilaktyki zdrowia oraz rozwijania kultury zdrowotnej uczniów w klasach I-III. Osoby

studiujące w ramach cyklu zajęć zostaną zapoznane z zasadami planowanie działań mających na celu kształtowane umiejętność

zachowania się w sytuacji zagrożenia zdrowia i niesienia pierwszej pomocy. Treści przedmiotu odnoszą się także do zagadnień z obszaru

ekologii (dbałość o zdrowie własne i innych oraz o środowisko).

Course page
380-DN5-4JCB
Classes
Academic year 2023/2024
  • Class - 7 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2024/2025
  • Class - 7 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2025/2026
  • Class - 7 hours
  • Lecture - 8 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy z komparatystyki oświatowej, obejmującej:

Podstawowe pojęcia komparatystyki oświatowej i zależności między nimi. Komparatystyka oświatowa jako samodzielna dyscyplina naukowa, jej przedmiot, cele, zadania i funkcje. Międzynarodowe badania komparatystyczne: typy, rodzaje i wyniki analiz edukacji na świecie. Wskaźniki rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych. Kulturowo-społeczny kontekst funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji na świecie. Tendencje i kierunki rozwoju oświaty w społeczeństwie zaawansowanej

nowoczesności. Edukacja w neoliberalnej i socjaldemokratycznej doktrynie społeczno-politycznej.

Course page
380-DN5-4SEM1
Classes
Academic year 2023/2024
  • Seminar - 25 hours
Academic year 2024/2025
  • Seminar - 25 hours
Academic year 2025/2026
  • Seminar - 25 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Przedmiot seminarium magisterskie służy nabyciu przez studenta kompetencji w zakresie prowadzenia badań społecznych w odniesieniu do pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Course page
380-DN5-4SEM2
Classes
Academic year 2023/2024
  • Seminar - 25 hours
Academic year 2024/2025
  • Seminar - 25 hours
Academic year 2025/2026
  • Seminar - 25 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Zadaniem prowadzących zajęcia jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności naukowo - badawcze oraz społeczne, niezbędne do przygotowania pracy magisterskiej.

Course page
380-DN5-4JFS
Classes
Academic year 2023/2024
  • Class - 7 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2024/2025
  • Class - 7 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2025/2026
  • Class - 7 hours
  • Lecture - 8 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Celem zajęć jest ukazanie złożoności problematyki kształcenia zintegrowanego i wynikających z tego konsekwencji dla organizacji procesu uczenia się uczniów klas 1-3 . Cele edukacji wczesnoszkolnej. Zasady projektowania działań edukacyjnych. Wiedza filozoficzna, psychologiczna, społeczna i pedagogiczna jako podstawa projektowania działań edukacyjnych w szkole. Koncepcje integracji różnych obszarów wiedzy. Style i techniki pracy z uczniem związane z łączeniem różnych obszarów wiedzy, stymulowanie partycypacyjnego, proaktywnego, refleksyjnego, wspólnego, kooperatywnego uczenia się uczniów - projektowanie zajęć. Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów - projektowanie zajęć. Krytyczna ocena tworzonej praktyki edukacyjnej z wykorzystaniem posiadanej wiedzy.

Course page
380-DN5-4JFT
Classes
Academic year 2023/2024
  • Class - 8 hours
Academic year 2024/2025
  • Class - 8 hours
Academic year 2025/2026
  • Class - 8 hours
Groups

Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
Course page
380-DN5-4HAH
Classes
Academic year 2023/2024
  • Class - 14 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2024/2025
  • Class - 14 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2025/2026
  • Class - 14 hours
  • Lecture - 8 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do profesjonalnego i świadomego prowadzenia zajęć języka angielskiego na etapie edukacji wczesnoszkolnej, z uwzględnieniem rozwoju psychofizycznego dzieci, zasad dydaktyki języków obcych oraz aktualnych trendów w metodyce nauczania języków obcych. Zajęcia umożliwią studentom opanowanie wiedzy teoretycznej, rozwinięcie umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć językowych oraz krytycznej analizy materiałów dydaktycznych i programów nauczania.

Course page
380-DN5-4IBO
Classes
Academic year 2023/2024
  • Class - 14 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2024/2025
  • Class - 14 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2025/2026
  • Class - 14 hours
  • Lecture - 8 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Projektowanie różnych form aktywności w celu rozwijania kultury zdrowotnej u dzieci (uczniów) -planowanie, realizowanie i ocena procesu. Sposoby rozwijania postawy prozdrowotnej wśród dzieci (uczniów)

Course page
380-DN5-4DPD
Classes
Academic year 2023/2024
  • Class - 7 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2024/2025
  • Class - 7 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2025/2026
  • Class - 7 hours
  • Lecture - 8 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Zajęcia umożliwią przybliżenie studentom wybranych tematów z zakresu diagnostyki pedagogicznej. Uczestnicy zajęć poznają podstawową terminologię stosowaną w toku diagnozowania pedagogicznego, koncepcje procesu poznania diagnostycznego, metody i techniki diagnostyczne, klasyfikacje oraz specyfikę diagnozowania potrzeb opiekuńczych oraz wybranych sytuacji rozwojowych i problemów społeczno-wychowawczych (np. rozpoznawanie gotowości szkolnej, przystosowania szkolnego, specyficznych trudności szkolnych, przemocy w rodzinie, sytuacji dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym).

Course page
380-DN5-4GKH
Classes
Academic year 2023/2024
  • Class - 14 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2024/2025
  • Class - 14 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2025/2026
  • Class - 14 hours
  • Lecture - 8 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do projektowania i realizacji badań jakościowych z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Studenci w ramach powołanych w trakcie zajęć zespołów badawczych zaprojektują i przeprowadzą badania jakościowe zgodnie z zasadami współczesnych badań pedagogicznych. Ponadto dokonają analizy i interpretacji zgromadzonego materiału badawczego. W konsekwencji zaprezentują wyniki swoich badań podczas seminarium naukowego zorganizowanego podczas ostatniego spotkania. Przedmiot realizowany jest w formie warsztatu metodologicznego skoncentrowanego wokół realizacji zespołowych projektów badawczych. Studenci podczas zajęć poznają w praktyce etapy badań naukowych od procesu ich projektowania po prezentację raportu badawczego.

Course page
380-DN5-4IBM
Classes
Academic year 2023/2024
  • Class - 14 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2024/2025
  • Class - 14 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2025/2026
  • Class - 14 hours
  • Lecture - 8 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Zasadniczym celem realizacji przedmiotu jest przygotowanie Studentów do planowania i prowadzenia badań empirycznych w paradygmacie ilościowym, w szczególności zaś do:

a) wykorzystania arkusza kalkulacyjnego MS Excel do analizy badań ilościowych;

b) stosowania podstawowych metod statystycznych w naukach społecznych;

c) operacjonalizacji zmiennych (stosowanie wskaźników i skal);

d) budowania narzędzi badawczych (głównie kwestionariuszy ankiet);

e) wprowadzania i czyszczenia danych z badań ilościowych do arkusza kalkulacyjnego MS Excel a następnie ich przetwarzania i analizy;

f) graficznego ilustrowania wyników badań;

g) interpretacji podstawowych statystyk (statystyki opisowe i analiza związku między zmiennymi ilościowymi – współczynnik korelacji r-Pearsona i jakościowymi – test niezależności chi kwadrat);

h) dbania o etyczne aspekty prowadzonych badań.

Course page
380-DN5-4XAHO n/a
Classes
Academic year 2023/2024
  • Class - 8 hours
Academic year 2024/2025
  • Class - 8 hours
Groups

Brief description

(in Polish) W toku realizacji przedmiotu studenci będą nabywać wiedzę o kulturze regionu jako elemencie kształtowania się tożsamości społeczno-kulturowej oraz regionalizmie definiowanym w kategoriach wartości. Podczas zajęć uczestnicy poznają wybrane elementy dziedzictwa regionalnego północnego Podlasia, ze szczególnym uwzględnieniem Białegostoku jako stolicy regionu. Ukazana zostanie złożoność dziedzictwa kulturowego regionu z podkreśleniem kontekstu etnicznego i konfesyjnego.

Studenci będą rozwijać swoje kompetencje w zakresie projektowania lekcyjnych i pozalekcyjnych zajęć edukacyjnych służących rozwijaniu tożsamości regionalnej dzieci.

Ważnym założeniem w realizacji przedmiotu jest uwzględnienie zasad projektowania uniwersalnego. Obejmują one zapewnienie różnorodnych sposobów przekazu informacji w czasie zajęć dydaktycznych, zapewnienie studentom różnorodnych form prezentowania wiedzy i kompetencji oraz stosowanie zróżnicowanych form angażowania i motywowania studentów do pracy.

Course page
380-DN5-4BHU
Classes
Academic year 2023/2024
  • Class - 7 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2024/2025
  • Class - 7 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2025/2026
  • Class - 7 hours
  • Lecture - 8 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów – przyszłych nauczycieli z etapami, metodami i formami projektowania działań technicznych uczniów. W ramach przedmiotu studenci poznają zadania twórcze związane z wypracowaniem sposobów rozwiązywania problemów technicznych. Zapoznają się z czynnościami manipulacyjnymi i konstrukcyjnymi oraz zadaniami wytwórczymi w edukacji technicznej. Podstawowym założeniem przedmiotu jest zdobywanie przez studentów umiejętności technicznych uczniów w nawiązaniu do techniki, kultury i sztuki ludowej oraz rozwiązywanie zainteresowań technicznych uczniów.

Course page
380-DN5-4XADF n/a
Classes
Academic year 2023/2024
  • Class - 15 hours
Academic year 2025/2026
  • Class - 15 hours
Groups

Brief description

(in Polish) Student zna istotę interakcji wychowawczych oraz Metody oddziaływań wychowawczych i ich stosowanie. Wie czym są umiejętności wychowawcze nauczyciela. Potrafi wykorzystać diagnozę do rozwiązywania problemów

wychowawczych. Celem jest również wyposażenie studenta w umiejętności do profesjonalnego rozwiązywania problemów i konfliktów w grupie przedszkolnej

i klasie szkolnej. Przyczyny powstawania sytuacji konfliktowych– ich wczesne rozpoznanie i sposoby interwencji wychowawczej. Wykorzystanie wybranych technik i metod (np. dramy) jako przygotowanie do kontaktu z uczniami i ich rodzicami (opiekunami). Zasady etycznego postępowania w procesie

wychowania dzieci

Course page
380-DN5-4XJMJ
Classes
Academic year 2023/2024
  • Class - 14 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2024/2025
  • Class - 14 hours
  • Lecture - 8 hours
Academic year 2025/2026
  • Class - 14 hours
  • Lecture - 8 hours
Groups

Brief description

(in Polish) W ramach zajęć student zapozna się z charakterystyką psycho-pedagogiczną dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zapozna się z zasadami projektowania wsparcia dzieci (uczniów) ze specjalnymi

potrzebami edukacyjnymi i oceną jego skuteczności. Pozna wybrane metody wspierania rozwoju i edukacji dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.

Course page
380-DN5-4XADK n/a n/a
Classes
Academic year 2024/2025
  • Class - 15 hours
Groups

Brief description

(in Polish) - Zapoznanie z systemowym rozumieniem rodziny.

- Zapoznanie z narzędziami diagnostycznymi pomocnymi w pracy z dzieckiem i rodziną.

- Ukazanie form pomocy terapeutycznej skierowanej do dziecka i rodziny.

- Zapoznanie z indywidualnymi i grupowymi formami pracy z rodziną.

Celem zajęć jest opanowanie przez studenta umiejętności stosowania metod i technik pracy z rodziną jako całością, jak również z poszczególnymi jej członkami (z uwzględnieniem młodzieży i dzieci). Poprzez udział w warsztacie studenci będą przygotowani do pracy bezpośrednio w środowisku rodziny. Nabędą wiedzę na temat możliwości organizowania pomocy rodzinie w placówkach pomocowych oraz kompetencje w zakresie kreatywnego poszukiwania rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań wychowawczych.

Course page
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)