4 rok PiW NJ (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Nauk o Edukacji)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023 - Rok akademicki 2023/24 2024 - Rok akademicki 2024/25 2025 - Rok akademicki 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | |||||
380-DN5-4XJJD |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wprowadzenie do problematyki związanej z planowaniem i organizowaniem edukacji prozdrowotnej dzieci w przedszkolu. W ramach przedmiotu studenci pedagogiki będą mieli okazję do zdobywania wiedzy i kształtowania umiejętności w zakresie rozwijania postaw prozdrowotnych dzieci w przedszkolu (w tym rozwijania świadomości zdrowego stylu życia, niesienia pomocy innym, rozwijania poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu i poza nim). |
|
||
380-DN5-4DPD |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia umożliwią przybliżenie studentom wybranych tematów z zakresu diagnostyki pedagogicznej. Uczestnicy zajęć poznają podstawową terminologię stosowaną w toku diagnozowania pedagogicznego, koncepcje procesu poznania diagnostycznego, metody i techniki diagnostyczne, klasyfikacje oraz specyfikę diagnozowania potrzeb opiekuńczych oraz wybranych sytuacji rozwojowych i problemów społeczno-wychowawczych (np. rozpoznawanie gotowości szkolnej, przystosowania szkolnego, specyficznych trudności szkolnych, przemocy w rodzinie, sytuacji dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym). |
|
||
380-DN5-4XAHO |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W toku realizacji przedmiotu studenci będą nabywać wiedzę o kulturze regionu jako elemencie kształtowania się tożsamości społeczno-kulturowej oraz regionalizmie definiowanym w kategoriach wartości. Podczas zajęć uczestnicy poznają wybrane elementy dziedzictwa regionalnego północnego Podlasia, ze szczególnym uwzględnieniem Białegostoku jako stolicy regionu. Ukazana zostanie złożoność dziedzictwa kulturowego regionu z podkreśleniem kontekstu etnicznego i konfesyjnego. Studenci będą rozwijać swoje kompetencje w zakresie projektowania lekcyjnych i pozalekcyjnych zajęć edukacyjnych służących rozwijaniu tożsamości regionalnej dzieci. Ważnym założeniem w realizacji przedmiotu jest uwzględnienie zasad projektowania uniwersalnego. Obejmują one zapewnienie różnorodnych sposobów przekazu informacji w czasie zajęć dydaktycznych, zapewnienie studentom różnorodnych form prezentowania wiedzy i kompetencji oraz stosowanie zróżnicowanych form angażowania i motywowania studentów do pracy. |
|
||
380-DN5-4BHU |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów – przyszłych nauczycieli z etapami, metodami i formami projektowania działań technicznych uczniów. W ramach przedmiotu studenci poznają zadania twórcze związane z wypracowaniem sposobów rozwiązywania problemów technicznych. Zapoznają się z czynnościami manipulacyjnymi i konstrukcyjnymi oraz zadaniami wytwórczymi w edukacji technicznej. Podstawowym założeniem przedmiotu jest zdobywanie przez studentów umiejętności technicznych uczniów w nawiązaniu do techniki, kultury i sztuki ludowej oraz rozwiązywanie zainteresowań technicznych uczniów. |
|
||
380-DN5-4IBO |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Projektowanie różnych form aktywności w celu rozwijania kultury zdrowotnej u dzieci (uczniów) -planowanie, realizowanie i ocena procesu. Sposoby rozwijania postawy prozdrowotnej wśród dzieci (uczniów) |
|
||
380-DN5-4EDZ |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest rozbudzanie zainteresowań studentów problematyką zdrowia współczesnego człowieka. Poszerzenie kompetencji Osób studiujących do realizacji programów profilaktycznych z zakresu edukacji zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem metody projektowania różnych form aktywności w kontekście profilaktyki zdrowia oraz rozwijania kultury zdrowotnej uczniów w klasach I-III. Osoby studiujące w ramach cyklu zajęć zostaną zapoznane z zasadami planowanie działań mających na celu kształtowane umiejętność zachowania się w sytuacji zagrożenia zdrowia i niesienia pierwszej pomocy. Treści przedmiotu odnoszą się także do zagadnień z obszaru ekologii (dbałość o zdrowie własne i innych oraz o środowisko). |
|
||
380-DN5-4EGZ | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
380-DN5-4IBM |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zasadniczym celem realizacji przedmiotu jest przygotowanie Studentów do planowania i prowadzenia badań empirycznych w paradygmacie ilościowym, w szczególności zaś do: a) wykorzystania arkusza kalkulacyjnego MS Excel do analizy badań ilościowych; b) stosowania podstawowych metod statystycznych w naukach społecznych; c) operacjonalizacji zmiennych (stosowanie wskaźników i skal); d) budowania narzędzi badawczych (głównie kwestionariuszy ankiet); e) wprowadzania i czyszczenia danych z badań ilościowych do arkusza kalkulacyjnego MS Excel a następnie ich przetwarzania i analizy; f) graficznego ilustrowania wyników badań; g) interpretacji podstawowych statystyk (statystyki opisowe i analiza związku między zmiennymi ilościowymi – współczynnik korelacji r-Pearsona i jakościowymi – test niezależności chi kwadrat); h) dbania o etyczne aspekty prowadzonych badań. |
|
||
380-DN5-4GKH |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do projektowania i realizacji badań jakościowych z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Studenci w ramach powołanych w trakcie zajęć zespołów badawczych zaprojektują i przeprowadzą badania jakościowe zgodnie z zasadami współczesnych badań pedagogicznych. Ponadto dokonają analizy i interpretacji zgromadzonego materiału badawczego. W konsekwencji zaprezentują wyniki swoich badań podczas seminarium naukowego zorganizowanego podczas ostatniego spotkania. Przedmiot realizowany jest w formie warsztatu metodologicznego skoncentrowanego wokół realizacji zespołowych projektów badawczych. Studenci podczas zajęć poznają w praktyce etapy badań naukowych od procesu ich projektowania po prezentację raportu badawczego. |
|
||
380-DN5-4JFS |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest ukazanie złożoności problematyki kształcenia zintegrowanego. Cele edukacji wczesnoszkolnej. Zasady projektowania działań edukacyjnych. Wiedza filozoficzna, psychologiczna, społeczna i pedagogiczna jako podstawa projektowania działań edukacyjnych w szkole. Koncepcje integracji różnych obszarów wiedzy. Style i techniki pracy z uczniem związane z łączeniem różnych obszarów wiedzy, stymulowanie partycypacyjnego, proaktywnego, refleksyjnego, wspólnego, kooperatywnego uczenia się uczniów - projektowanie zajęć. Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów - projektowanie zajęć. Krytyczna ocena tworzonej praktyki edukacyjnej z wykorzystaniem posiadanej wiedzy. |
|
||
380-DN5-4JFT |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
380-DN5-4HAH |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
380-DN5-4XJMJ |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć student zapozna się z charakterystyką psycho-pedagogiczną dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zapozna się z zasadami projektowania wsparcia dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i oceną jego skuteczności. Pozna wybrane metody wspierania rozwoju i edukacji dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. |
|
||
380-DN5-4JEE2 |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przygotowanie do realizowania zadań zawodowych: dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających z roli nauczyciela, kształtowanie kompetencji zawodowych oraz gromadzenie doświadczeń związanych z pracą nauczyciela. Student będzie miał możliwość obserwacji działań nauczyciela i aktywności dzieci, skonfrontowania nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym, dokonania diagnozy indywidualnych potrzeb dzieci oraz interpretacji sytuacji pedagogicznych. Realizacja przedmiotu będzie okazją do projektowania działań pedagogicznych, wykorzystania dostępnych środków i metod pracy w celu realizacji działań dydaktyczno-wychowawczych, analizy przeprowadzonych diagnoz dzieci, planowania wsparcia dla dzieci go potrzebujących. Głównym założeniem przedmiotu jest refleksyjne prowadzenie działań dydaktyczno-wychowawczych przez studentów w przedszkolu. |
|
||
380-DN5-4JEF2 |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
380-DN5-4SEM1 |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot seminarium magisterskie służy nabyciu przez studenta kompetencji w zakresie prowadzenia badań społecznych w odniesieniu do pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
|
||
380-DN5-4SEM2 |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zadaniem prowadzących zajęcia jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności naukowo - badawcze oraz społeczne, niezbędne do przygotowania pracy magisterskiej. |
|
||
380-DN5-4XJCF |
Tematyka lokalna w edukacji dzieci (od 2025-10-01)
|
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) 4 rok PiW NJ
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|
380-DN5-4XADF |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
380-DN5-4XADK | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
- Zapoznanie z systemowym rozumieniem rodziny. - Zapoznanie z narzędziami diagnostycznymi pomocnymi w pracy z dzieckiem i rodziną. - Ukazanie form pomocy terapeutycznej skierowanej do dziecka i rodziny. - Zapoznanie z indywidualnymi i grupowymi formami pracy z rodziną. Celem zajęć jest opanowanie przez studenta umiejętności stosowania metod i technik pracy z rodziną jako całością, jak również z poszczególnymi jej członkami (z uwzględnieniem młodzieży i dzieci). Poprzez udział w warsztacie studenci będą przygotowani do pracy bezpośrednio w środowisku rodziny. Nabędą wiedzę na temat możliwości organizowania pomocy rodzinie w placówkach pomocowych oraz kompetencje w zakresie kreatywnego poszukiwania rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań wychowawczych. |
|
||
380-DN5-4JCB |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy z komparatystyki oświatowej, obejmującej: Podstawowe pojęcia komparatystyki oświatowej i zależności między nimi. Komparatystyka oświatowa jako samodzielna dyscyplina naukowa, jej przedmiot, cele, zadania i funkcje. Międzynarodowe badania komparatystyczne: typy, rodzaje i wyniki analiz edukacji na świecie. Wskaźniki rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych. Kulturowo-społeczny kontekst funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji na świecie. Tendencje i kierunki rozwoju oświaty w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. Edukacja w neoliberalnej i socjaldemokratycznej doktrynie społeczno-politycznej. |
|
||