Podstawy edukacji informatycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1JBA |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji informatycznej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest: - zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami informatycznymi w zakresie zastosowania TI w pracy z dziećmi lub uczniami, - zapoznanie z zasadami modelowania rzeczywistych sytuacji i reprezentowania danych, gromadzenia danych i ich przetwarzania, projektowania algorytmów oraz ich realizacji przy użyciu komputera, organizacji i funkcjonowania urządzeń elektronicznych, komputerów i sieci komputerowej oraz ich wykorzystania, - nauka efektywnego wykorzystania komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin oraz do rozwijania zainteresowań podopiecznych, - nabycie kompetencji w zakresie oceny zagrożeń i ograniczeń wykorzystania komputera i Internetu w procesie nauczania-uczenia się oraz kształtowanie świadomości społecznych aspektów zastosowania informatyki w współczesnym świecie, - świadomość zawodowego rozwoju nauczyciela poprzez efektywne wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej i informatyki. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne magisterskie Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, grupa przedmiotów kierunkowych Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: rok 1, semestr 1 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin - wykłady 15 godzin - ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pogadanka, pokaz, metody praktyczne, metody praktyczne, praca z tekstem, Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 30 godz. - udział w konsultacjach: 10 godz. - przygotowanie do zajęć: 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 24 godz. - udział w egzaminie: 1 godz. Razem: 80 godzin, co odpowiada 3 ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela –40 h (p. 1,5 ECTS) - niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: –40 h (p. 1,5 ECTS) |
Literatura: |
Baron – Polańczyk E., Dydaktyczna użyteczność komputerów, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010. Baron – Polańczyk E., Projektowanie w komputerowym wspomaganiu procesu dydaktycznego, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2011. Bednarek J., Andrzejewska A., Cyberświat możliwości i zagrożenia, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2009. Bobko K., Bubula M., Marek J., Sala W., Wójciak P. (2018). Programowanie i robotyka w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Pobrane z: http://mcdn.edu.pl/wp-content/uploads/2019/05/Programowanie.pdf (05.02.21). Danieluk M. (2019). Tik w pigułce : narzędziownik nauczyciela. Poznań: Centrum Rozwoju Edukacji EDICON sp. z o.o. Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa Król R., Efektywność gier dydaktycznych w procesie kształcenia, Oficyna wydawnicza Impuls, SOWA, Kraków 2007. Kuźmińska-Sołśnia B., Ziębakowska-Cecot K. (2017). Przygotowanie przyszłych nauczycieli do wdrażania nauki programowania w edukacji elementarnej. Edukacja – Technika – Informatyka, 3 (21), s. 145-150. Pobrane z: http://eti.rzeszow.pl/docs/ETI_7_3.pdf (11.01.21). DOI: 10.15584/eti.2017.3.20. Laniao N., Pietra G., Gry komputerowe, Internet i telewizja, Wydawnictwo eSPe, Kraków 2006. Lewowicki T., Siemieniecki B., Technologie edukacyjne w wymiarze praktycznym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011. Morbitzer J., Medialność a sprawność edukacyjna ucznia, [w:] J. Morbitzer, E. Musiał (red.), Człowiek-Media-Edukacja, Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Kraków 2012. Myśliwiec K. (2017). Programowanie we wczesnej edukacji dziecka. Edukacja – Technika – Informatyka, 2 (20), s. 51-55. Pobrane z: http://eti.rzeszow.pl/docs/ETI_7_2.pdf (05.02.21). DOI: 10.15584/eti.2017.2.6. Siemieniecki B., Komputer w edukacji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1997. Tanaś M., Edukacyjne zastosowanie komputerów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Absolwent zna i rozumie podstawowe zagadnienia informatyczne w zakresie umożliwiającym ich aplikację w projektowaniu działań związanych z edukacją przedszkolną i wczesnoszkolną (KA7_WG13). UMIEJĘTNOŚCI Absolwent potrafi w sposób funkcjonalny posługiwać się pojęciami z zakresu TI i ocenić przydatność stosowanych metod, procedur i dobrych praktyk w codziennej działalności edukacyjnej. Potrafi organizować środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów (KA7_UW6). KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi w zakresie podstaw informatyki, niezbędnymi w realizacji zajęć w klasach I-III (KA7_KK4). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: realizacja zadań na zajęciach Zaliczenie egzaminu: egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Kowalczuk | |
Prowadzący grup: | Karol Kowalczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Kowalczuk | |
Prowadzący grup: | Karol Kowalczuk, Monika Zińczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.