Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja informatyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-3IBI
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja informatyczna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok PiW SJ sem.letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest:

- nabycie przez studentów umiejętności bezpiecznego posługiwania się komputerem i jego oprogramowaniem oraz efektywnego wykorzystania Internetu,

- nabycie przez studenta umiejętności efektywnego wyszukiwania, gromadzenia i przetwarzanie informacji z różnych źródeł oraz opracowywania za pomocą komputera dydaktycznych materiałów multimedialnych,

- kształcenie kompetencji komputacyjnych z zastosowaniem podejścia algorytmicznego,

- nauka efektywnego wykorzystania narzędzi cyfrowych (programów, gier edukacyjnych) do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin,

- zdobycie informacji przez studentów z zakresu oceny zagrożeń i ograniczeń w zakresie wykorzystania informatyki w procesie nauczania-uczenia się,

- nauka celowego i właściwego posługiwania się przez studentów typowymi aplikacjami komputerowymi do komponowania ilustracji graficznych, pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, korzystania z usług w sieciach komputerowych oraz pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu podniesienie kompetencji merytorycznych i metodycznych studentów edukacji wczesnoszkolnej w zakresie wykorzystania narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania-uczenia się.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne magisterskie, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, 5-letnie,

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, grupa przedmiotów kierunkowych

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: rok 3, semestr 2

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

10 godzin - wykłady

20 godzin - ćwiczenia

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja, rozmowa, pogadanka, pokaz, metody praktyczne, metody praktyczne, praca z tekstem,

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 30 godz.

- udział w konsultacjach: 10 godz.

- przygotowanie do zajęć: 15 godz.

- przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 25 godz.

Razem: 80 godzin, co odpowiada 3 ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela –40 h (p. 1,5 ECTS)

- niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: –40 h (p. 1,5 ECTS)

Literatura:

Literatura

Baron-Polańczyk E. (2006). Multimedialne materiały dydaktyczne. Projektowanie i wykorzystywanie w edukacji techniczno-informatycznej. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Pietrasik-Kulińska K., Szuba D., Stańdo J. (2017). Kształcenie umiejętności posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi przez dzieci młodsze (zestaw 1, zeszyt 1). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/932/INF_1_1.pdf (18.02.21).

Pietrasik-Kulińska K., Szuba D., Stańdo J. (2017). Rozwijanie myślenia algorytmicznego dzieci młodszych poprzez gry i zabawy oraz dostosowane do ich wieku narzędzia TIK (zestaw 1, zeszyt 2). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/933/INF_1_2.pdf (18.21.21).

Pietrasik-Kulińska K., Szuba D., Stańdo J. (2017). Ekspresja artystyczna dzieci młodszych z użyciem technologii informacyjno-komunikacyjnych (zestaw 1, zeszyt 3). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/934/INF_1_3.pdf (18.21.21).

Stachera H., Kijo A., Wilińska J. (2014) Jak pomagać uczniom rozwijać uzdolnienia informatyczne? Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/678/jak+pomagac+uczniom+rozwijac+uzdolnienia+informatyczne%281%29.pdf (01.02.21).

Stańdo J. (2017). Organizacja przestrzeni sprzyjającej edukacji informatycznej – wyzwania (zestaw 2, zeszyt 1). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/935/INF_2_1.pdf (18.02.21).

Stańdo J. (2017). Organizacja przestrzeni sprzyjającej edukacji informatycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej (zestaw 2, zeszyt 2). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/936/INF_2_2.pdf (18.02.21).

Bobko K., Bubula M., Marek J., Sala W., Wójciak P. (2018). Programowanie i robotyka w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Pobrane z: http://mcdn.edu.pl/wp-content/uploads/2019/05/Programowanie.pdf (11.01.21).

Kuźmińska-Sołśnia B., Ziębakowska-Cecot K. (2017). Przygotowanie przyszłych nauczycieli do wdrażania nauki programowania w edukacji elementarnej. Edukacja – Technika – Informatyka, 3 (21), s. 145-150. Pobrane z: http://eti.rzeszow.pl/docs/ETI_7_3.pdf (11.01.21). DOI: 10.15584/eti.2017.3.20.

Myśliwiec K. (2017). Programowanie we wczesnej edukacji dziecka. Edukacja – Technika – Informatyka, 2 (20), s. 51-55. Pobrane z: http://eti.rzeszow.pl/docs/ETI_7_2.pdf (11.01.21). DOI: 10.15584/eti.2017.2.6.

Efekty uczenia się:

- Absolwent zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w edukacji informatycznej (KA7_WG6).

- Absolwent potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania w obszarze zagadnień informatycznych, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3).

- Absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia (KA7_UW4).

- Absolwent potrafi skutecznie wykorzystywać technologię informacyjno-komunikacyjną w realizacji zadań dydaktycznych (KA7_UW5).

- Absolwent jest przygotowany do formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki (KA7_KK1).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu: test

Zaliczenie ćwiczeń: zaliczenie na podstawie oceny efektów pracy indywidualnej aktywności podczas zajęć oraz realizacji zadań

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karol Kowalczuk
Prowadzący grup: Karol Kowalczuk, Adam Naruszewicz, Sylwia Romanowska-Jonio
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karol Kowalczuk
Prowadzący grup: Karol Kowalczuk, Adam Naruszewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)