Edukacja informatyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-3IBI |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja informatyczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest: - nabycie przez studentów umiejętności bezpiecznego posługiwania się komputerem i jego oprogramowaniem oraz efektywnego wykorzystania Internetu, - nabycie przez studenta umiejętności efektywnego wyszukiwania, gromadzenia i przetwarzanie informacji z różnych źródeł oraz opracowywania za pomocą komputera dydaktycznych materiałów multimedialnych, - kształcenie kompetencji komputacyjnych z zastosowaniem podejścia algorytmicznego, - nauka efektywnego wykorzystania narzędzi cyfrowych (programów, gier edukacyjnych) do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, - zdobycie informacji przez studentów z zakresu oceny zagrożeń i ograniczeń w zakresie wykorzystania informatyki w procesie nauczania-uczenia się, - nauka celowego i właściwego posługiwania się przez studentów typowymi aplikacjami komputerowymi do komponowania ilustracji graficznych, pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, korzystania z usług w sieciach komputerowych oraz pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu podniesienie kompetencji merytorycznych i metodycznych studentów edukacji wczesnoszkolnej w zakresie wykorzystania narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania-uczenia się. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne magisterskie, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, 5-letnie, Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, grupa przedmiotów kierunkowych Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: rok 3, semestr 2 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin - wykłady 20 godzin - ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pogadanka, pokaz, metody praktyczne, metody praktyczne, praca z tekstem, Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 30 godz. - udział w konsultacjach: 10 godz. - przygotowanie do zajęć: 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 25 godz. Razem: 80 godzin, co odpowiada 3 ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela –40 h (p. 1,5 ECTS) - niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: –40 h (p. 1,5 ECTS) |
Literatura: |
Literatura Baron-Polańczyk E. (2006). Multimedialne materiały dydaktyczne. Projektowanie i wykorzystywanie w edukacji techniczno-informatycznej. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. Pietrasik-Kulińska K., Szuba D., Stańdo J. (2017). Kształcenie umiejętności posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi przez dzieci młodsze (zestaw 1, zeszyt 1). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/932/INF_1_1.pdf (18.02.21). Pietrasik-Kulińska K., Szuba D., Stańdo J. (2017). Rozwijanie myślenia algorytmicznego dzieci młodszych poprzez gry i zabawy oraz dostosowane do ich wieku narzędzia TIK (zestaw 1, zeszyt 2). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/933/INF_1_2.pdf (18.21.21). Pietrasik-Kulińska K., Szuba D., Stańdo J. (2017). Ekspresja artystyczna dzieci młodszych z użyciem technologii informacyjno-komunikacyjnych (zestaw 1, zeszyt 3). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/934/INF_1_3.pdf (18.21.21). Stachera H., Kijo A., Wilińska J. (2014) Jak pomagać uczniom rozwijać uzdolnienia informatyczne? Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/678/jak+pomagac+uczniom+rozwijac+uzdolnienia+informatyczne%281%29.pdf (01.02.21). Stańdo J. (2017). Organizacja przestrzeni sprzyjającej edukacji informatycznej – wyzwania (zestaw 2, zeszyt 1). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/935/INF_2_1.pdf (18.02.21). Stańdo J. (2017). Organizacja przestrzeni sprzyjającej edukacji informatycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej (zestaw 2, zeszyt 2). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Pobrane z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/936/INF_2_2.pdf (18.02.21). Bobko K., Bubula M., Marek J., Sala W., Wójciak P. (2018). Programowanie i robotyka w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Pobrane z: http://mcdn.edu.pl/wp-content/uploads/2019/05/Programowanie.pdf (11.01.21). Kuźmińska-Sołśnia B., Ziębakowska-Cecot K. (2017). Przygotowanie przyszłych nauczycieli do wdrażania nauki programowania w edukacji elementarnej. Edukacja – Technika – Informatyka, 3 (21), s. 145-150. Pobrane z: http://eti.rzeszow.pl/docs/ETI_7_3.pdf (11.01.21). DOI: 10.15584/eti.2017.3.20. Myśliwiec K. (2017). Programowanie we wczesnej edukacji dziecka. Edukacja – Technika – Informatyka, 2 (20), s. 51-55. Pobrane z: http://eti.rzeszow.pl/docs/ETI_7_2.pdf (11.01.21). DOI: 10.15584/eti.2017.2.6. |
Efekty uczenia się: |
- Absolwent zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w edukacji informatycznej (KA7_WG6). - Absolwent potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania w obszarze zagadnień informatycznych, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3). - Absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia (KA7_UW4). - Absolwent potrafi skutecznie wykorzystywać technologię informacyjno-komunikacyjną w realizacji zadań dydaktycznych (KA7_UW5). - Absolwent jest przygotowany do formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki (KA7_KK1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: test Zaliczenie ćwiczeń: zaliczenie na podstawie oceny efektów pracy indywidualnej aktywności podczas zajęć oraz realizacji zadań |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Kowalczuk | |
Prowadzący grup: | Karol Kowalczuk, Adam Naruszewicz, Sylwia Romanowska-Jonio | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Kowalczuk | |
Prowadzący grup: | Karol Kowalczuk, Adam Naruszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.